Heidi Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Barnet mitt går på skole og delvis SFO. Siden jeg har en søster (ungdomsskolealder) som bor i nærheten var hun "sfo" for barnet mitt noen ganger i uken, noe hun fikk betalt for. Hun skaffet ikke skattefrikort, og summen er ikke stor. Kan jeg skrive av utgiftene til henne under foreldrefradraget for utgifter til pass av barn? Eller vil dette skape problemer for henne siden hun ikke har hatt frikort og rapportert inn inntekten? Hun har ingen annen inntekt og har aldri hatt frikort. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Hvis du raporterer en utgift, så må det vel også finnes bevis på at pengene har blitt mottatt en plass og dermed kan dette skape problemer for din søster (så fremt det ikke er under svarte grensen på 2000kr/år?) 1 Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 30. april 2013 Forfatter Del Skrevet 30. april 2013 Hvis du raporterer en utgift, så må det vel også finnes bevis på at pengene har blitt mottatt en plass og dermed kan dette skape problemer for din søster (så fremt det ikke er under svarte grensen på 2000kr/år?) Det er tilsammen 1500kr, dvs 150 pr mnd i ti måneder. Visste ikke at det fantes en "svartegrense"? Alt er betalt via nettbank, så dokumentasjon på fast betaling har vi. Det hadde uansett gått under skattefrikortet, så det var derfor jeg tenkte at det kanskje ikke var så krise, men da har jeg tatt feil på det. Utgjør ikke mye, men vil jo gjerne benytte det man kan av foreldrefradraget. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 (endret) For å si det ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor man betaler dagmammaer svart. Tidligere var det nok et vanskelig regelverk, men myndighetene har faktisk lagt ting til rette: http://skatteetaten....-ved-barnepass/ Du må også ha overført beløpene pr. bank hvis de samlede utgiftene utgjør mer enn 10. 000 pr. år, jfr. skatteloven §6-51 første ledd: Fradrag gis bare for kostnader etter dette kapittel når betaling skjer via bank eller foretak med rett til å drive betalingsformidling, med mindre betalingen samlet utgjør mindre enn 10.000 kroner. Flere betalinger som gjelder samme leveranse, tjeneste, kontrakt eller lignende skal vurderes som én betaling ved anvendelse av beløpsgrensen i forrige punktum. Ved løpende eller periodiske ytelser skal flere betalinger ses samlet for kostnader som kommer til fradrag samme år. Når det ikke foreligger rett til fradrag på grunn av betalingsmåten skal beløpet det ikke gis fradrag for, ikke inngå i en eiendels skattemessige avskrivningsgrunnlag, eller i dens skattemessige inngangsverdi ved senere realisasjon. Edit: Beløpet er under kroner 4000 og er da skattefritt hvis du følger det som Skatteetaten skriver på sine sider: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Personlig-arbeidsgiver/Lonnsarbeid-i-hjemmet/?chapter=3714 De kan nok hjelpe deg med å formalisere dette også. Endret 30. april 2013 av KVTL 2 Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 30. april 2013 Forfatter Del Skrevet 30. april 2013 (endret) Ett spørsmål til, barnet mitt har hatt fri hver onsdag. Siste halvår i fjor fantes det ikke sfo på skolen på onsdager, jeg kjørte derfor barnet til besteforeldre 3 mil unna på onsdager. Kan jeg ta med kjøringen der? Jeg betalte ingenting for passet. Edit: Dette fikk jeg svar på i linken til KVTL Endret 30. april 2013 av Heidi Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 30. april 2013 Forfatter Del Skrevet 30. april 2013 Edit: Beløpet er under kroner 4000 og er da skattefritt hvis du følger det som Skatteetaten skriver på sine sider: http://www.skatteeta...t/?chapter=3714 De kan nok hjelpe deg med å formalisere dette også. Har jeg forstått det som står i linken rett? Jeg kan altså skrive av opptil 4000 kr, må fylle ut oppgjørsblankett og gi denne til min søster, samt beholde kopien til skatteetaten selv, men trenger ikke å sende den inn dit? Hvorfor skal jeg beholde den, er det fordi jeg kanskje må sende den inn senere? Dette var et engangstilfelle det ene skoleåret, så jeg orker ikke gjøre mye styr ut av det for bare et par hundrelapper tilgode. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 VIl tro at du skal beholde den hvis det blir innsyn senere 1 Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 30. april 2013 Forfatter Del Skrevet 30. april 2013 Men da er det jo greit Tusen takk for svar alle sammen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå