Journeyer Skrevet 21. oktober 2001 Del Skrevet 21. oktober 2001 Dersom dere har penger nok får dere en væske som heter Fluorinert av 3M, denne leder ikke elektrisitet av noe slag :smile: men den er dyr, ca $500 pr gallon = ca 4 liter. og tåler temperaturer ned til ca -54C Lenke til kommentar
Brugle Skrevet 22. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2001 Så hva er er forskjellen på denne væsken i forhold ti mineral olje. Er det gjennomsiktig eller er det tyngre en vann. Og/eller er det andre forskjeller. Lenke til kommentar
Neuron Skrevet 22. oktober 2001 Del Skrevet 22. oktober 2001 Glyserol som er nevnt tidligere heter egentlig 1,2,3-tripropanol. Det er en alkohol som ikke er sentralnervestimulerende, (Faktisk den eneste) og burde derfor ikke være vanskelig å få tak i. Når det gjelder olje bør man i hvertfall få tak i en tyntflytende olje slik at sirkulasjonen av oljen går lett. I tillegg ville jeg koblet på et oljefilter eller to. På dieselsystemer er det en sak (som jeg ikke husker hva heter) som fjerner vann fra dieselen. Dette egentlig en ganske enkel innretning som baserer seg på nettop at vann ikke løser seg i diesel og at diesel er "lettere" enn vann. I tillegg bør man ha en god pumpe som kan sirkulere oljen og oljen-kjølere kan skaffes på bilhuggere. Uansett vil det være nødvendig å skifte olje en gang i blant da både pumpe og kjøler vil tilføre noe smuss, og olje er ikke helt fri for det heller. Problemet kan bli avleiring av denne smussen på vitale komponeneter og eventuelt kontakter. Her bør man prøve å få tak i så ren olje som mulig (syntetiske oljer er nok det beste alternativet). Bare en liten tanke til slutt: Det høres litt kult ut å si at du skal hjem å ta oljeskift på PC'n eller hva... Lenke til kommentar
Brugle Skrevet 22. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2001 Høy briefe faktor delux... Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 23. oktober 2001 Del Skrevet 23. oktober 2001 Fluorinert har litt høyere viskositet enn vann, dvs. at den er litt mer tyktflytende, men ikke avskrekkende mye. Du trenger mao en litt kraftigere pumpe en du ville brukt til et "standard" vannkjølingsanlegg for å få tilsvarende sirkulasjon. Uansett er dette stoffet så dyrt at jeg ikke forestiller meg at det vil lønne seg eller være praktisk i det lange løp. Tilgangen her i "noway" er jo også et spørsmål, men jeg har sett ett oppsett med fluorinert og LN2 (liquid nitrogen) på ocshoot.com mener jeg det var, som var svært så vellykket bortsett fra at Fluorinert blir til gelè når temperaturen synker under -57C. Men, dersom noen har pengene og er dristig nok, er dette et opsett som er både spennende og svært så interessant. Noe for Dream Machine? Lenke til kommentar
Brugle Skrevet 23. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2001 Snakket med en venn om dette og for å oppnå så lave temp. Så må man bruke flytende nitrogen og det er dyrt og umulig og tak i. Dessuten kan man kjøle det på vanlighvis og da får man ikke -57 grader helt uten videre. Jeg ville foeslått noe med et litt billigere stoff. Men som sakt hvis noen er stinn av grynn her hadde det vært J*** tøft. Kunne ikke dette hvert et prosjkekt for Hardware.no. Lenke til kommentar
arnter Skrevet 23. oktober 2001 Del Skrevet 23. oktober 2001 er dere sikker på at vanlig hydraulikk olje med lav viskositet ikke fungerer? den er i alle fall ikke så dyr og er lett å få tak i! et slikt filter som siler ut partikler og vann fra oljen er vanlig på hydraulikk anlegg, så det burde også være lett å faå tak i... Lenke til kommentar
kjelli Skrevet 23. oktober 2001 Del Skrevet 23. oktober 2001 En skikkelig mineral olje er ikke allverden å få tak i. Ring til noen som driver med hydraulikk ang. hvor en kan få tak i oljer. Hydraulikk-olje må under INGEN omstendigheter brukes. Disse inneholder masse stoffer for å hindre korrosjon ol. i et hydraulikksystem. Test, ta en dråpe hydraulikkolje og drypp på panseret på bilen. Se om det er noe lakk igjen der dagen etterpå. En får spesial hydraulikkoljer uten alt for mye tilsetningsstoffer. Men dette er ikke egnet til å bruke som kjøleveske. Kjelli Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 23. oktober 2001 Del Skrevet 23. oktober 2001 syntes jeg leste om noe lignende for en kort tid tilbake; kabinettet kollapsa på LAN; kis'en fikk d på sg. uansett: Bare en liten tanke til slutt: Det høres litt kult ut å si at du skal hjem å ta oljeskift på PC'n eller hva... har tenkt på noe lignende; vanlige pc'er går på luft og kjærlighet; den jeg skal skaffe meg (hvis jeg får penger) vil ha en >150 liters drivstofftank (drivstoff = vanlig vann til evap. kjøling) Lenke til kommentar
faust_ Skrevet 23. oktober 2001 Del Skrevet 23. oktober 2001 Til dere som lurer på kondens i et oljekjølt kabinett: Det er ikke noe problem. Det du gjør: Du bygger et todelt kabinett, mekaniske deler øverst, elektronekk nederst (for all del IKKE bygg tower.) I den nederste delen fyller du så mye vanlig olje av ønsket slag som det går an å bruke. Det vil da dekke alle elektroniske deler. Du trenger ikke vifter eller andre bevegelige deler, da oljen vil ta opp varmen. Kondens blir da aldri et spørsmål, siden dette er vanndamp som kondenserer fra luft til en hvilken som helst kjølig overflate. Luften kommer nemlig ikke i nærheten av elektronikken, pga oljen. Er du flink nok, vil hele nederste del av kabinettet være fullstending lufttett, og du får da ingenting å kondensere fra... Den duden som slepte med oljerigg på lan: for en idiot.. Det sier seg self at et slikt system IKKE er flyttbart, pga vekt og struktur. _____________________________________________________ FauSt_ I'm only wearing black until they invent a darker color. Lenke til kommentar
Brugle Skrevet 24. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2001 Men hvis man lager et eget kabinett og Lager det så lite som mulig må det da kunne være mulig og flytte. Lenke til kommentar
bncache Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 En av de siste, hvis ikke den siste CRAY stormaskinen var kjølt ved at hele greia var senket ned i samme ca type kjøleveske som var i kjøleskap før noen visste om ozonlaget. Hvis du skal prøve med olje, pass på at den er helt syrefri, hvis ikke kan den spise opp kobberet i printkortene og annet. Transformatorolje som tidligere er foreslått burde være bra, den brukes til å kjøle elverkenes trafoer uten å korrodere dem i filler. Du får ikke kondens i olje. Noen strategisk plasserte rør og ei lita oljepumpe burde ta seg av skjermkort og liknende. Kan ikke så mye om harddisker, men jeg tviler på at de er tette nok til å senkes i noen som helst veske. Når ikke engang 'vanntette' klokker tåler det tror jeg ikke harddisken overlever. Alt som er av bevegelige deler må utenfor olja. mine 0.02$ bncache Lenke til kommentar
d_jay Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Quote: On 2001-10-22 13:15, Neuron skrev:Bare en liten tanke til slutt:Det høres litt kult ut å si at du skal hjem å ta oljeskift på PC'n eller hva... Og hvilke oljeskiftintervaller skal man ha? Kan ikke måle i km iallfall... Helsyntetisk er det beste.. :smile: Lenke til kommentar
d_jay Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Quote: On 2001-10-23 11:58, arnter skrev:er dere sikker på at vanlig hydraulikk olje med lav viskositet ikke fungerer? den er i alle fall ikke så dyr og er lett å få tak i! et slikt filter som siler ut partikler og vann fra oljen er vanlig på hydraulikk anlegg, så det burde også være lett å faå tak i... Ang. sig'en din ... du trenger ikke å skrive html, mailto'en kommer automatisk .. (Vet jeg er usaklig nå, men jeg liker det ..) Lenke til kommentar
baquero Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Noen som klarer å skaffe noen data for "skikkelig mineral olje"? Type viskositet, spesifikk varmekapasitet, tetthet, innhold av forskjellige komponenter? Ellers må jeg bare legge til at her er det _mange_ som ikke har peiling på hva de snakker om. Dette er et prosjekt jeg vil tro at er dødfødt i utgangspunktet, og da speiselt hvis en ikke har peiling på hva en snakker om! -Baq Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Kjøling ved å dyppe hk ned i olje er dødfødt. Olje blir bla brukt som kjøling i høyspent transformatorer og er relativt godt egnet til isolere. Kommer det ørsmå mengde vann i denne oljen, så synker dens egenenskaper for å isolere enormt. MEN Hvilken frekvens jobber slike trafoer med ? jo 50/60 Hz. Ved høyere frekvenser som vi snakker om her så vil oljen lades opp ( polariseres ) og dermed virke som en leder. Blir et fint dielektrikum det der.. Blir som kople en kondensator over hvert eneste loddepunkt på hele hk. Dødfødt prosjekt fra første stund for en amatør overklokker. For ikke snakke om alt griseriet.. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 jeg orker ikke¨å lese gjennom hele tråden. Men hvis du absolutt må bruke oljekjøling. så kan jeg tenke meg en måte. mineralolje leder ikke strøm - da er det ikke farlig at oljen kommer i kontakt med el. komponenter. Det som der viktigst å kjøle ned er prosessoren. Så du kan jo bygge en liten boks om rommer hele hovedkortet. Du fyller så oljen i denne boksen og kjøler ned hele HK, CPU, Chipsett, brytere, dipswitcher, ledninger, plastdingser eller hva som måtte være på hovedkortet. Men dette er heller tvilsomt. Jeg ville ikke brukt olje til å kjøle ned systemet. Tigligere har en fyr som kalte seg Dr.Freez gjort noe lignende. han bruke kjølesystemet til en fryser, puttet kjøleblokken ned i oljen og fikk CPU temp. ned i -40C. Da klokket han en AMD K-6 Lenke til kommentar
OmegaVerksted Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Vi prøvde dette for ca to år siden. Harddisker og andre bevegelige deler må IKKE senkes i olje, dette av selvsagte årsaker. (harddiskene er ikke tette..) Vi testet først med å senke et 386 hovedkort ned i Biltema mineralolje (10W/30), for så å putte det i fryseren. (Vi ordnet tilogmed dns fryseboks.ed.ntnu.no for prosjektet.) Maskinen gikk i en uke uten problemer, men ved høyere klokkefrekvenser kan man ikke utelukke at oljen vil fungere som dielektrikum (jfr tidligere melding).Problemet viste seg å ligge i oljens isolerende egenskaper. Oljen trengte ned mellom kontaktpunktene i ISA-slotene og ISA-kortene, noe som førte til at kortene ble isolert fra hovedkortet. Bilder kan beskues på http://fryseboks.ed.ntnu.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå