Gå til innhold

Kjøling for de virkelige ekstreme.....

Anbefalte innlegg

Det har hvert diskutert om mineral olje egner seg bra.. Det jeg lurte på var.. Hvis denne ikke leder strøm og den kan bli ca. 45 blå grader. Så er det vel ikke noe prob. og fylle hele kabinettet med oljen med en liten syklus utenfor som kjøler ned alt sammen. Kan det skade ting. HD HK eller noen andre deler med at de får olje på seg. Hvis det kommer inni HD så går det vel ikke helt bra for laser strålen. Hva er brytningsindeksen for mineral olje. Hvis den blir konstant flytter du vel bare litt på strålen og informasjonen på disken..

Og en ting til på dette emnet er det en liten komp.

Om å ha det siste ordet i denne diskusjonen. Hvor stor kan vi egentlig få dette emne....

Noen som tar opp utfordringen...!!:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, først og fremst må jeg presisere at en harddisk ikke inneholder en laser. Det er et (eller flere, avhenger av alderen på disken) lese/skrivehoder.

Å helle væske i kabinettet er vel ikke akkurat "the way to go" når det kommer til nedkjøling. Da kan du like gjerne legge hele saken i fryseren. Da risikerer du også mindre skader enn hvis du fyller det med olje. Dessuten vil et oljefylt kabinett, avhengig av oljens massetetthet, veie veldig masse.

brytningsindeksen for oljen er jeg usikker på, men den vil vel være den samme som vann, kan jeg tenke meg, med mindre partikler i oljen (Du omtaler den som mineralolje ...) kan føre til at lyset reflekteres og dermed brytes på en forskjellig måte. I det hele tatt er det veldig usannsynlig at du kan bruke olje. brytningsindeksen er vel strengt tatt bare interessant i forhold til laseren i eventuelle laser baserte periferalier, som CD-ROMer, brennere, DVD-ROMer osv.

Det du derimot kunne gjøre, var å feste en tank med kjølevæske til kabinettet, og sørge for at kjøleribbene ledet heten til denne kjølevæsken. Dermed ville du oppleve at kjøleribbene konstant var kalde, og dermed ville være istand til å ta imot mer hete, i tillegg til at den ville avkjøle det aktuelle komponentet (Sannsynligvis CPU).

Var det et godt svar?

Lenke til kommentar

Har planer om å senke de forskjellige komponentene i mineral olje, hd, prosessor, og kanskje skjermkort tenker jeg, prosessoren står først, og når jeg sier senke i mineralolje, så inkluderer det heftig kjøling og støydempning (ikke så heftig kjøling på hdd da, men *litt* :)

Meeeeen, vi får ta det på sikt, håper å få det meste i gang før TG02 !

Lenke til kommentar

En liten tanke:

Man må uansett neste bygge nytt kabinett, så her er en ide:

Snu HK opp ned slik at prosessor, RAM og Northbridge havner nederst, tett igjen rett over AGP porten. Da slipper man å bekymre seg for å tette rundt AGP og PCI slotene. Da vil den nederste delen av kabinettet være senket i kjøleveske, mens resten fortsatt er tørt.

Et bekymringsmonent vil bli oppstarten da, det kan ta noen minutter å kjøle ned 2-3 liter veske til kuldegrader.

Når det gjelder valg av veske kan jeg anbefale transformatorolje av samme type som e-verkene rundt om bruker som tross alt er utviklet å kjøle større transformatorer.

mail.gifFikk du noe i dag?

[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2001-10-18 18:02 ]

Lenke til kommentar

Tror du det virklig fungerer. Jeg har designet et glass kabinett som jeg skal kjøpe på ny året der er det plasse til to maskiner i en og krever vann kjøling. Men det er ikke noe poeng i mineralolje kjøling hvis ikke den er litt gjennomsiktig. Noen som vet noe om dette...

Lenke til kommentar

Er det noen virklig proff fyr her inne som vet hva han snakker om. Fra alt viu vet så kan de fleste HD være tett fra før av. Men er det mulig og drukne bare HK i mineralolje da. Hadde vært utrolig fett da.

Og hva med kondens. Det blir vel ikke vann i oljen. Og flyter det opp eller synker olje i vann...??

Disse spm. Er veldig viktige hvis man skal få det til å fungere..

Lenke til kommentar

Glyserol (tror jeg det heter...) er en veske som kan kjøles ned uten å fryse og leder ikke strøm.

Har sett eksempler på maskiner nedsenket i glycerol som etterpå ble tilsatt tørr-is. Blei rundt -50c.

Hovedkort med Pci kort satt inn ble senket nedi, og det gikk uten problemer. (Bare husk å fjerne eventuelle vifter..blir litt tungt for dem å roter i vann :lol: )

Harddisker bør ikke senkes i veske. De er tette!

(Faktisk ville harddisken ta skade om ett røyk-molekyl kom seg inn og la seg på en av platene.

Dette er en av grunnene til de ekstreme produksjons lokalene!)MEN...de har som oftest en drifts-temp mellom 5-40 grader (noe i det området).

Det vil si at disken hadde fryst og kræsja!

Dog er prosjektet helt mulig å gjennomføre.

Det er blitt gjort før, og tørr-is maskinen jeg nevnte står omtalt på en side der ut på internett, men jeg husker ikke hva den het.

Her prøvde de oxo å tilsette flytende nitrogen, men da frøys alle kondensatorene, og bios'en blei uleslig. Skulle det gå, måtte man i alle fall isolert kondensatorene og prøvd å tilføre varme.

Lenke til kommentar

Så går det da greit og bygge seg et vann/olje tett kabinett i glass/plexiglass og fylle dette med mineral olje. Med en liten krets gjerne ut av huset. Hva sitter man igjen med.. Et lydløst system som er jævlig kaldt og overklokket som bare f***.

Dette må være den ideele kjølingen som finnes!!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-21 12:48, Brugle skrev:

Men hva med kondens. Kan det bli kondens i oljen eller vil dette flyte til overflaten med en gang..

Vann er vel tyngre enn olje, så det vil vel legge seg på bunnen...? Bensin, olje, o.l. legger seg ihvertfall på toppen når du heller det i vann...

Lenke til kommentar

Så hvis ikke HK et er helt i bunnen så går dette proskjektet veldig bra. Den naturlige tingen som kondens blir borte, men man får nye problemer som en stor kulde maskin på rommet. Er vel ikke så digg hvis du ikke liker og fryse da....

Er det noen stoffer som egner seg til isolasjon av et glass kabinett eller lignende..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...