d'espresso Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Hei Leste her at jeg kan ha krav på fradrag for mitt bruk av privatbil i jobbsammenheng i 2012. Jeg brukte min egen privatbil i totalt 640 km i 2012 (foreløpige beregninger, jobber med endelige tall).. I følge skatteetaten er satsen 4,05 pr. km. Dette er noe jeg har fått utbetalt på vanlig lønnslipp (og enkelte ganger i kontanter (!), derfor tallet på km kan være noe høyere). Spørsmålet er, kan jeg trekke fra dette noe sted i selvangivelsen? Slik jeg leser det i linken kan det hende. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Du kan ikke trekke det fra på selvangivelsen. Artikkelen viser til om du må skatte av det eller ikke. Men slik jeg ser det slipper du å skatte av det. Det gjelder normalt opp til en viss sum. Deretter skattes det av overskridende. 1 Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 30. april 2013 Forfatter Del Skrevet 30. april 2013 Ok. Ser at beløpet det er snakk om er regnet som inntekt på s/a. Da fjerner jeg og justerer den i alle fall. Noen andre tips for å få ned inntekten? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Hvis beløpet det er snakk om er oppgitt på selvangivelsen som lønn, så er det fordi arbeidsgiver har innrapportert det som lønn, og ikke som skattefri kjøregodtgjørelse, med andre ord brukt feil LOT-kode. Det er en slik feil som du egentlig ikke kan endre på selv, men må få arbeidsgiver til å rette opp (ny, korrigert Lønns- og trekkoppgave), og det burde vært gjort litt tidligere enn dagen for innlevering... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå