sûkkerspïnnpåpïnne Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Visste ikke hvor jeg skulle poste denne henn, så jeg valgte OT-baren jeg.. I det siste har jeg blitt så gjerrig og oppmerksom på priser vedrørende mat og andre dagligvarer så det er nesten helt sykt. Handler på diverse forskjellige butikker og har lagt merke til hvor stor forskjell prisen er på ulike produkter! Ta for eksempel her hvor jeg bor har jeg kort avstand fra butikk til butikk, og vi har en deeel butikker her. Hvis man hadde hatt en applikasjon hvor man kunne skrevet inn handlelisten sin, søkt på produkter og sammenlignet den hos butikkene i nærområdet. F.eks skrevet hele handlelisten og sjekket hvor man kunne fått sluttsummen minst mulig på enten coop, rimi, rema, joker, kiwi you name it. Folk kunne spart enormt med penger i måneden eller året bare på det. Da hadde faktisk applikasjonen utregnet hvilken butikk du burde gå på for å spare mest mulig penger? Samme pakken karbonadedeig fra samme produsent koster kanskje 3-4 kroner mer i den ene butikken enn den andre. Folk klager jo over at maten er svært dyr her i Norge, er det noen lover og regler rundt dette siden ingen før har lagd det? Det ville kanskje gjort folk litt mer prisbevisste og det ville kanskje gitt butikkene mer konkurranse seg i mellom? Dunno. Si man hadde søkeinnstillinger, hvor man kunne velge hvilke butikker man ville sammenligne i mellom, skrive inn karbonadedeig og få opp de forskjellige valgmulighetene du får når du står i butikken osv. Hvis denne applikasjonen hadde eksistert hadde jeg hatt den allerede! Én krone her, én krone der! Lenke til kommentar
*F* Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 God ide. Jeg tror hovedgrunnen nok er at det ikke ligger databaser for priser offentlig tilgjengelig, så noen må ev manuelt oppdatere alt Lenke til kommentar
sûkkerspïnnpåpïnne Skrevet 29. april 2013 Forfatter Del Skrevet 29. april 2013 (endret) God ide. Jeg tror hovedgrunnen nok er at det ikke ligger databaser for priser offentlig tilgjengelig, så noen må ev manuelt oppdatere alt Ikke sant. Sikkert mye jobb å få igang en slik applikasjon. Og penger. :/ Men det hadde jo vært supert for familier med litt mindre penger, enslige, studenter, og generelt for alle. Og det skal jo sies at man kan spare en del ved å være coop-medlem, trumf-medlem og alt det der, men man sparer jo ikke der og da men over lengre sikt. Ta bare toalettpapir, vaskemidler osv. DER kan man ihvertfall spare penger ved å vite hvilken butikk man skal stikke innom! Føler meg som den kjerringa her nå, men jeg er ikke det Endret 29. april 2013 av sûkkerspïnnpåpïnne Lenke til kommentar
Illus Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Korreksjon: Det finnes en database over alle priser som oppdateres fortløpende, men den er ikke lov til å ta i bruk av konkurransetilsynet. De er redd for at kjedene automatcher prisene til konkurrentene. Dette er bare bullshit da alle kjedene har folk som reiser rundt og sjekker prisene hos konkurrentene. Har selv prøvd å få noe slikt på beina for noen år siden, men interessen hos investorer o.l. er laber. Noe av argumentasjonen er at dagligvarer ikke utgjør så stor del av husholdningsbudsjettet som man skal ha det til og at antatt nytte av portal/apps ikke vil forsvare kostnadene. Det man kunne prøvd seg på var en dugnadsapp der brukerne selv er ansvarlige for å oppdatere prisene i en database på varer de selv kjøper rundt om kring, men suksessfaktoren til en slik app er jeg lunken til. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Har også tenkt på det men innser at det vil være et ekstremt vedlikeholdsarbeid med alle prisene så lenge man ikke har direkte tilgang rett fra butikkenes lister. For å få dugnadsmodellen til å fungere må man finne en metode som gir kjøperen selv en fordel av å scanne inn priser og i tillegg må det være veldig lettvint. Lenke til kommentar
mandelbrev Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Det rent tekniske er faktisk veldig enkelt å få til. Det er veldig lite kode som skal til for å lage en webapp eller liknende som søker mot en prisdatabase via webservice, og som fungerer på så og si alt av mobile enheter. Utfordringen blir som nevnt over å få nok antall frivillige til å oppdatere databasen. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Hvis jeg selv skulle hatt en egen base som jeg skulle legge inn priser i så ville jeg ønsket meg en form for OCR funksjonalitet slik at jeg bare kunne scanne kassalappen til slutt. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Hvis jeg selv skulle hatt en egen base som jeg skulle legge inn priser i så ville jeg ønsket meg en form for OCR funksjonalitet slik at jeg bare kunne scanne kassalappen til slutt. Vil aldri fungere da kjedene ikke har standardiserte lapper. Det er også hip som hap hvordan de trekker fra rabatter o.l. Og å lese en kassalapp er ikke enkelt med det det blotte øyet alltid heller. Men noen kjeder som bl.a. elkjøp har jo innført elektronisk kassalapp. Dersom matvarekjedene slår seg på den bølgen så er det håp. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Det er jo mulig selv om det ikke er standardiserte kassalapper, men det blir selvsagt mer arbeid med egen custom-funksjonalitet for hver butikk. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Prisene varierer jo fra uke til uke og fra tilbud til tilbud. Skal du spare penger sjekker du kundeavisene til alle aktuelle butikker hver uke. Deretter går du på tilbudsjakt og handler kun det som er en god deal i hver og en butikk som er verdt besøket. Har ingen butikker tilbud på en vare du trenger, er Rema 1000, eller Coop Extra om du har det i nærheten, alltid billigst på kjente merkevarer (dog kan Kiwis egen merkvare Firstprice være billigere enn Remas Landlord i noen tilfeller). Det er spesielt litt moro å sammenligne Coop Extra med Rema 1000, for 90% av de kjente merkevarene Coop Extra fører har de bevisst lagt seg nesten nøyaktig 10 øre under Rema 1000-prisene på. Prisen på egne merkevarer (coop og x-tra) blir dog ofte slått av andre, for der velger Coop å bare legge seg så vidt under originalvaren på pris. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Dette er jo midt i blinken og egentlig på høy tid: http://www.aftenposten.no/okonomi/Inga-Marte-Thorkildsen-vurderer-dagligvareportal-7189826.html#.UX_4nspxE2g Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå