Gå til innhold

Skruer til festing av vannblokk

Anbefalte innlegg

Har endelig fått ut fingeren og begynt å planlegge litt. Har planer om å lage egen vannblokk, men lurer på hvilke skruer som skal benyttes og hvor det går an å få kjøpt de?

Hadde vært ideelt om det fantes noe på Biltema for eks. siden det ligger 2 min fra meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du nå helt sikker på at man må isolere bolter fra HK? De festene er jo belagt med en metallkrans, og jeg vil umiddelbart tro at dette enten er "ground" eller ingenting.

Men det som kan være verdt å merke seg, er vist hodet på boltene er så stort at de dekker baner som ligger rundt disse kransene.

Lenke til kommentar

Jepp, stemmer det. Har et sånt sett her som jeg skal ta de skivene i fra når jeg setter opp en hjemmelagd kjøler. Men jeg har også brukt vanlige syrefaste M4 skruer uten noen form for skiver. Det funket helt fint det. Det skal dog nevnes at de var festet i en ikke-ledende topp på kjøleblokken (plexi) Sånn sett var alle fire skruer isolert fra hverandre.

Lenke til kommentar
Er du nå helt sikker på at man må isolere bolter fra HK? De festene er jo belagt med en metallkrans, og jeg vil umiddelbart tro at dette enten er "ground" eller ingenting.  

Men det som kan være verdt å merke seg, er vist hodet på boltene er så stort at de dekker baner som ligger rundt disse kransene.

Det er jording det jah! Det samme er det med så å si ALLE andre elektronikk-kretser også!

Lenke til kommentar

Hadde tenkt jeg skulle legge en 3,2mm plexiplate under socketen for litt ekstra støtte så da burde det gå greit å bruke vanlig skruer til feste av blokka...

Men er det en slik metallkrans på de hullene rundt socketen på alle hovedkort?

Har et realtivt gammelt hk; EpoX 8kha+ og når jeg kikker i manualer så ser det ikke ut som om det finnes en slik krans. Ser heller ikke hullene pga kjøleribben...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vil det funke å ta noen runder teip eller noe annet isolerende rundt skruen akkurat der hvor det den passerer socket hullene ?

Vel, det er ikke "sideveis" på skruen du trenger å isolere. Kan UMULIG tenke meg at de har lagt ledene baner innvendig i hullet! Men man vet jo aldri... Skyt meg hvis jeg tar feil :oops:

Men under hodet på skruen bør du isolere litt hvis det ikke er en metallflens der, eller hvis det er veldig nært til komponenter. Bildet over her er egentlig misvisende. Du behøver jo ikke mutter eller skive på den siden av HK. Det er baksiden av HK som vi skal konsentrere oss om. Passende isolasjon kan være et plasten i et bøttelokk. Slikt finner du på nærmeste butikk. Bor først hull i korrekt dimensjon, og bruk ganske enkelt en saks og klipp ut fine små skiver. Det enkleste er selvfølgelig om du har hullpiper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...