krizkriz Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Skal ha nytt musikk anlegg. To høyttalere og en forsterker/reciever. Skal ikke har hjemmekino, så da lurte jeg på hvor jeg skal kjøpe dette, og hva jeg evt burde kjøpe? Hvilken butikk er best på Hifi? Har ca 8-9000 kr å bruke. Hørt at Hifiklubben.no er bra... Skal bruke det til musikk med mye bass og trance... Er Hifiklubben sine cerwin vega V10-F høyttalere bra? Takker for svar. (Ikke Elkjøp anlegg) Lenke til kommentar
zemtex Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Et lite tips, men veit ikkje om det dekker dine behov, men det ser bra ut: http://www.hi-fi-center.no/ velg "Nettbutikk" og deretter "studentpakken" (Bor du i en by som har et HiFI Center, så er det jo bare å stikke innom der og testhøre ) Edit: link til test: http://www.audiophile.no/omtaler/hfc_student.html Lenke til kommentar
Bach Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Med Cervin Vega får du ihvertfall nok øs. Og da trenger du en kraftig forsterker. "Rolig" musikk med aukustiske instrumenter kan du bare droppe. Hørte litt på et oppsett med Cambridge A500, Cambridge D500SE og et par Dali 6006. Det låt veldig bra og fungerer på mye forskjellig musikk. Summen er også innenfor budsjett, uten kabler. Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Både HiFi Klubben og HiFi centeret har jo demorom, så det aller beste er å bruke litt tid på forskjellige oppsett og se hva som låter slik du ønsker det. Cerwin Vega er noe for seg selv, og hvis du er ute etter trøkk, skremme naboer og virkelig fysisk kjenne bassen så gir de valuta for pengene. Vet ikke hvor gammel du er, men Cerwin Vega er vel noe mange "vokser av seg" etterhvert. Endte aldri med at jeg kjøpe Cerwin Vega selv, men hvis du ikke planlegger å kjøpe anlegg som du skal ha til du blir gammel og grå eller til du endrer musikksmak fra f.eks techno til symfonier, så kan de gi mye moro. Jeg endte med Dali 104 (heter vel 5005 eller noe nå) og er veldig fornøyd, men i mine techno-perioder vurderte jeg å kjøpe sub for å få enda mer trøkk. Ikke kjøp større høyttalere på bekostning av forsterkeren er vel mitt beste råd. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 For å si det sånn, techo o.l. er den musikkstilen som krever minst kvalitet fra en høyttaler. Enkelheten i den musikken gjør at det høres bra ut selv på billige høyttalere. Vil påstå at Cerwin Vega er meget bra på det området. De gir ok lydkvalitet, men meget bra lydkvantitet. De er igrunn ganske lettdrevne, og mangen av høyttalerene har over 100dB følsomhet (teorien for dette er at 1W gir 100dB lyd). Så lydstyrken får du lett uten stor forsterker, men et 10", 12" eller 15" element krever en god del kraft for å kontrolleres. Skal høyttalerene spille techo må de nok beherske kjappe bevegelser, noe som vil kreve en ganske stor forsterker. Vil anbefale deg å kjøpe det du skal ha fra Hi-fi klubben. En blanding med NAD og Cerwin Vega vil nok være det beste for din del. Du ha desverre ikke det helt store budsjettet, men finner nok noe som passer ditt behov. Et alternaltiv er å kjøpe et par bra stativ høyttalere som spiller høyt, og en bra aktiv subwoofer. Da trenger du heller ikke å kjøpe så dyr forsterker, og kan gå for et billig alternaltiv fra f.eks. Cambridge. NAD er også ganske billig. Jeg hater designet til både NAD og Cambridge, men du får mye for pengene. Tror ikke hi-fi centeret har det du ser etter, men de har merker som Proson og JVC som muligens kan være det du ser etter. Skal du ha lydkvalitet vil nok du måtte gå for mye dyrere merker og du vil nok ikke finne noe til ditt budsjett. Lykke til med handelen. -Chief- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå