Populært innlegg Polarbastard Skrevet 29. april 2013 Populært innlegg Del Skrevet 29. april 2013 Enkelte dialekter kan være vanskeligere å forstå enn andre. Misforståelser kan fort oppstå, og meninger forvrenges hvis de dialektiske forskjellene blir for store. Derfor lager jeg denne listen slik at morfemer, morfer og allomorfer blir bedre forstått i de dialektiske forskjellene… * "Ska me dusja ilag?" = "Blir du med og vasker bilen?" * "E du blaut i dåså?" = "Men i alle dager, har du sølt brusen utover gulvet?" * "Får eg sjå puppane dykk?" = "Skal vi se litt på Nytt på Nytt?" * "Eg sit her utan brok med ein stiv og hard ein!" = "Du verden hvor det klør på ryggen!" * "Eg vil ta deg hardt bakfra!!" = "Jeg tror jeg trenger å hjelpe deg med leksene i dag slik at du får bedre karakterer!" * "Eg e så kåt!" = "Uff så sliten jeg er i dag" Hvis du vet om flere slike uttrykk som kan hjelpe til med å styrke samholdet i felles forståelse i vårt språk må du gjerne bidra med å utvide listen 26 Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Ka faen....? Jeg skal aldri dra til Vågå.. 1 Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Håper de gir han ekstrastraff bare fordi de forklaringene hans er så kleine. 7 Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Saken er ille, men det er faktisk ennå verre å lage en humortråd av SMSene fra saken. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 29. april 2013 Forfatter Del Skrevet 29. april 2013 Saken er ille, men det er faktisk ennå verre å lage en humortråd av SMSene fra saken. Referer jeg til en bestemt person i denne saken? Lenke til kommentar
Saapa Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 * "E du blaut i dåså?" = "Men i alle dager, har du sølt brusen utover gulvet?" 9 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15 Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Patetisk tråd. Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Ka faen....? Jeg skal aldri dra til Vågå.. Det tokk litt tid for den stakkars trøtte hjernen min å tenke på hvem du snakker om... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Rune Øygård får pris for dialektbruk i nye medier 5 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 (endret) "Ingjen veit kå me har gjort" - Tenk hvis noen visste om alle kakene vi har spist "Slurp!" - Goddag du! "Kva vil du sjå?" - Hvilke idrettsaktiviteter skal jeg vise deg i Lomsområdet? "Elskar deg. Vil du bli kjeringi mi?" - Du er en flott partikollega. Endret 30. april 2013 av Frankline 8 Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Vågåmålet er ikkje nokon vestlandsk tulledialekt, så eg rettar til noko som er mykje nærmare fasiten. * "Ska åss dusje ilag?" = "Blir du med og vasker bilen?" * "Æ du blaut i dåse?" = "Men i alle dager, har du sølt brusen utover gulvet?" * "Fæ e sjå puppan dine?" = "Skal vi se litt på Nytt på Nytt?" * "E sit hær uta brok mæ æin stiv å hard æin!" = "Du verden hvor det klør på ryggen!" * "E vil tå de hart bakfrå!!" = "Jeg tror jeg trenger å hjelpe deg med leksene i dag slik at du får bedre karakterer!" * "E æ så kåt!" = "Uff så sliten jeg er i dag" Og kva gjer eigentleg dette under humor-kategorien? Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Vågåmålet er ikkje nokon vestlandsk tulledialekt, så eg rettar til noko som er mykje nærmare fasiten. Og kva gjer eigentleg dette under humor-kategorien? ... Du kødder nå ikke sant? Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 (endret) ... Du kødder nå ikke sant? Med kva då? At Vågå ikkje ligg langt nok mot vest til å vera ein del av vestlandet, eller at det ikkje er morosamt i det heile? Dette er Vågå: http://nn.wikipedia.org/wiki/Vågå_kommune Endret 30. april 2013 av Staketten Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 30. april 2013 Forfatter Del Skrevet 30. april 2013 Vågåmålet er ikkje nokon vestlandsk tulledialekt, så eg rettar til noko som er mykje nærmare fasiten. Og kva gjer eigentleg dette under humor-kategorien? Tragikomisk? Jeg beklager hvis det støter deg! Lenke til kommentar
Populært innlegg Isbilen Skrevet 30. april 2013 Populært innlegg Del Skrevet 30. april 2013 Gud hjelpe meg for noen annendivisjonsmoralister denne tråden har lokket fram. 11 Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Tragikomisk? Jeg beklager hvis det støter deg! Det skal du ikkje vera redd for. Eg er nokså vanskeleg å støyte. 1 Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 30. april 2013 Forfatter Del Skrevet 30. april 2013 (endret) Det skal du ikkje vera redd for. Eg er nokså vanskeleg å støyte. Nå ble vel tråden skapt i vrede og frustrasjon av å lese om en person som imo forsvarer seg med dialektiske forskjeller for å ro seg unna ord og uttrykk som virker ganske opplagt for oss som har andre dialekter. Jeg ønsket ikke å støte Vågå eller andre nærliggende områder, men heller skape min egen tulleliste for å få utløp for min frustrasjon over tingenes tilstand Endret 30. april 2013 av Polarbastard Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Med slike fanebærere (som har halve bygda i ryggen) så fortjener Vågå som samfunn å få offentlig tyn, både på forum og i sosiale medier. 3 Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Jeg kommer fra Otta. Det er like ved Vågå, så dialekten er omtrent lik. Jeg kan trygt si at denne oversettelsen er helt feil 1 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 At den saken her har tatt så lang tid og så mye resursser er helt fette utrolig. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå