Gå til innhold

Skal handle gaminglaptop, er denne utdatert?

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal kjøpe meg en gaminglaptop, hvor smertegrensa ligger rundt 10 000 kr.

Har sett litt på denne:

http://www.netonnet.no/art/data/laptop/bruksomrde/spill/hp-envydv7-7305eo/183236.6039/#tabs

1. Men er ikke sikker på om den er god nok for mitt bruk ( world of tanks, flight simulator, battlefield osv)

2. Har den utdatert specs? GPU bra, ok minne?

3. Kunne også tenkt meg en pc, hvor jeg kan skifte ut komponenter selv, så hvis gpu en blir utdatert om 2 år, så kan jeg bytte den. Går det på denne?

Sitter nå med en Acer aspire timeline 5810tz, hvor f.eks gaming av world of tanks på laveste kriterier + grafikk tweak gir maks 35fps. ikke mulig å bytte GPU her fant jeg ut, noe jeg kunne ha tenkt meg mulighet for på neste pc.

Ser fram til å høre fra dere:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Ja så lenge du ikke forventer å spille på høy grafikkvalitet osv. F.eks battlefield krever mye om du vil spille på høy grafikk.

2: Ikke utdatert nei, men syns den er dyr i forhold til specs. Her er et par maskiner med lignende spesifikasjoner som koster mye mindre: Dell inspiron 17R SE: http://cdon.no/elektronikk/17inch_dell_inspiron_17r_se-7720_intel_core_i7-3630qm_8bg_1000gb_w8_17.3_inch_fhd_geforce_gt650m_2gb-22885637 og Multicom Xishan: http://www.multicom.no/Xishan-W370E-17e3-Full-HDe-Intel-Core-i7-3630QMe-12GBe-750GBe-GeForce-GTX-660M-2GB-GDDR5e-BTe-HDMIe-USB3e0e-nVIDIA-Optimuse-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c100560/p10621803

3: Skjermkort kan ikke byttes, skal du ha maskiner som skjermkort kan byttes på må du se på dyre alienware maskiner eller clevo sine P150E/P170E maskiner (f.eks hos multicom der de heter multicom kunshan: her er en av modellene http://www.multicom.no/Kunshan-P170E-17e3-Full-HD-Matte-Intel-Core-i7-3630QMe-16GBe-240GB-SSD-750GB-harddiske-GeForce-GTX-680Me-USB3e0e-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c100560/p10624466 ).

Og selv på maskiner hvor skjermkortet kan byttes så endres oftest standard eller kort slik at de ikke passer etter et par år, så da kan man ikke oppgradere likevel. Noen ganger krever nye skjermkort biosoppdateringer som ikke kommer fordi maskinen er gått ut av produksjon og derfor ikke får mer produktstøtte. Eller så er skjermkortet litt ulikt og passer ikke sammen med kjøleplaten som er til orginalskjermkortet osv.

Det er så mange hindringer at det er svært sjelden det er mulig å bytte skjermkort til det som er dagens generasjon etter at den har blitt et par år.

Det kommer nye modeller til sommeren/sensommeren med nye prosessorer og litt oppdateringer på skjermkortfronten.

Lenke til kommentar

Takk så meget for raskt og utfyllende svar!

Hvor mye skal jeg vektlegge RAM? Ser HP har 16 mens multicom har 12, vil jeg merke noen forskjell? Utgjør det mye ved spilling? jeg innehar ikke mye kunnskap her :)

GT 650M vs GTX 660M? Store forskjeller?

Når de nye Haswell prosessorene kommer, hva tror du ca pris kan komme til å ligge på i slike pc`er jeg ser på? Vet det kan være vanskelig å svare på det, men blir det over typ 10 000 - 12 000kr kan det hende jeg ikke venter likevel.

Lenke til kommentar

12 eller 16 GB RAM = ingen betydning.

GTX 660M og GT 650M er i hovedsak samme grafikkbrikke, men GTX 660M er klokket litt høyere, og vil derfor yte bedre. Dersom kjølingen på maskinen tåler det, kan man fint overklokke GT 650M til å yte likt som GTX 660M - hvis man har DDR5 versjonen av GT 650M i hvert fall. Det finnes nemlig er versjon av GT 650M som har DDR3 minne også - det vil ikke kunne yte like godt. Men ytelsesforskjellen mellom GT 650M og GTX 660M er ikke stor, det dreier seg bare om noen få fps i de fleste spill. GT 650M/GTX 660M vil kunne dra de fleste spill på middels til høye grafikkinnstillinger, særlig hvis man moderer seg litt med skjermoppløsningen. Hvis du er ute etter en maskin som skal klare de fleste spill på høye grafikkinnstillinger og høy oppløsning, så må du se etter maskiner med kort som GTX 675MX eller GTX 680M.

Med denne får du mye bedre ytelse for pengene enn den Envy'en, selv om den koster litt mer. Men skal du holde deg i GTX 660M-klassen, så er forslagene til OC-Freak greie.

- MEN -

Lenovo IdeaPad Y500.

Med denne får du en maskin som har 2 stk. GT 650M (SLI). Spillytelsen blir som et sted mellom GTX 670MX og GTX 675MX i de spillene som skalerer SLI godt. Noen spill skalerer ikke så godt, og da blir ytelsen ikke helt så bra. Men prisen er glimrende .... mye for pengene. Denne skal klare de fleste spill (som skalerer godt) på høye grafikkinnstillinger (men kanskje ikke ultra høye) og høy oppløsning. Ulemper? Vel, 2 grafikkbrikker utvikler mye varme og trekker mye strøm. Forvent godt hørbare vifter og laber batteritid. Men det gjelder i grunnen alle laptoper som er kraftige nok for spilling. Y500 støtter heller ikke Optimus, slik at man ikke kan dra nytte av å svitsje over til den innebygde grafikkbrikken i prosessoren når man ikke trenger all kraften til GT 650'ene (og derved spare strøm). Og som sagt, det er ikke alle spill som klarer å nyttigjøre seg en slik tandemløsning særlig godt.

PS. Det er andre enn Dustin som selger maskinen også, men Dustin er så vidt jeg kan se billigst. Vær også obs på at det finnes en versjon som kun har 1 stk GT 650M.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Takk for gode svar, dette hjalp meg mye!

Blir så jeg venter lit med å kjøpe, er midt oppe i eksamenstider så uansett ikke tid for gaming:)

Men blir spennende å se når den nye Intel prosessoren kommer, snakker vi om en revolusjon? Vet dere noe om den?:)

Slik det ser ut nå så ser Multicom pc`ene ut som det beste alternativet, gøy at det er norskprodusert også:)

Blir nok så jeg velger en pc med SSD disk også, dette er vel framtiden og hjelper vel på farten.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar, dette hjalp meg mye!

Blir så jeg venter lit med å kjøpe, er midt oppe i eksamenstider så uansett ikke tid for gaming:)

Men blir spennende å se når den nye Intel prosessoren kommer, snakker vi om en revolusjon? Vet dere noe om den? :)

Slik det ser ut nå så ser Multicom pc`ene ut som det beste alternativet, gøy at det er norskprodusert også :)

Blir nok så jeg velger en pc med SSD disk også, dette er vel framtiden og hjelper vel på farten.

Strengt talt er ikke Multicom-laptopene norskproduserte. Det er Clevo som er produsenten, og de holder til på Taiwan som de fleste andre laptopprodusenter. De kommer til Multicom som ferdige barebones chassis med kjøling, strømforsyning og hovedkort. Det Multicom gjør er å sette inn den hardware'n du ønsker samt sette sitt eget merkevarenavn på dem. De har ingenting med hverken tegning, design, utvikling eller specs å gjøre.

Haswell'ene blir som nevnt over mer effektive enn nåværende generasjon, men det er vel ikke snakk om noen kjempestor revolusjon nei. Det snakkes dog om at den innebygde grafikkchip'en blir mye raskere enn den nåværende.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En kjekk sammneligning av så godt som alle bærbare grafikkort på markedet finer du her. Kortene er rangert etter styrke,

En mer spesifikk omtale av AMD Radeon HD 8870M (eller et annet kort) får du fram hvis du klikker på navnet.

Som du ser mener Notebookcheck.net at HD 8870M vil yte omtrent på nivå med Nvidia GTX 670M, altså litt bedre enn GTX 660M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...