Gå til innhold

Hvordan spille inn gitar spillingen?

haxxor508

Anbefalte innlegg

Heisann!

Eg har nå spillt gitar i nesten 3 år og har veldig lyst til å prøve dette covering.

Har ikke noe spesielt utstyr så eg lurer helst på hva som trengs for å få spillt inn gitaren slik at eg får det datamaskinen.

Eg har en Epiphone Les Paul gitar og en Line 6 Spider IV 75 forsterker.

Vil det være mulig å koble direkte i datamaskinen på en måte?

Svar gjerne med tips om du har peiling på dette!

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil det være mulig å koble direkte i datamaskinen på en måte?

Hoppsann,

Dersom forsterkeren har en linje-utgang, er det nok mulig å koble derfra og rett i en PC. Men det er slett ikke sikkert at resultatet blir så bra (som ønsket).

Flere grunner til det:

• Forsterkerens linje-utgang kan være koblet til kun ett forsterker-trinn (gjerne pre-amp'en). Betyr at det du får på utgangen ikke blir det samme som du hører i høyttaleren. Dette bør sjekkes med forsterkerens koblingsskjema.

• PCens standard lydkort er vanligvis av ganske dårlig kvalitet (frekvensområde & dynamikk). Kanskje finnes det ikke en linje-inngang, men kun inngang for extern mikrofon. Det gir konflikt i signal-styrke + impedans. Du bør sjekke hvordan PCen er utstyrt på lydsiden.

En svært enkel mulighet er å benytte PCens innbygde mikrofon, men de er generelt også ganske dårlige og kun beregnet på tale. Dessuten får du med all lyd fra hele rommet i opptaket.

Det beste resultatet vil du trolig få først etter litt utstyrsinvestering:

1. En god instrument-mikrofon, beregnet på å mikke opp forsterkere (f.ex: Shure, Sennheiser)
  2. Et godt externt lydkort med både mikrofon- og linje-inngang (f.ex: Zoom, FocusRite eller Steinberg)
  3. Lydkortet får gjerne ha mer en 1 inngang (kanskje får du lyst til å ta opp vokal, eller flere instrumenter)

Du trenger også et enkelt redigeringsprogram i PCen for å ha kontroll over hva du tar opp. Noen lydkort leveres med dette (enkle versjoner), andre programmer kan lastes gratis fra nettet.

Les deg også litt opp på enkel opptaksteknikk på div nett-sider, for å få litt tips om hvordan man gjør ting, og rådfør deg med den lokale musikk-sjappa. Kanskje finnes det noen gode 'løp & kjøp' tilbud.

Er redd at på så spinkelt grunnlag er dette det beste (generelle) rådet jeg kan gi :hm:

____

GAu

Lenke til kommentar

Takk for et så godt og fyldgi svar!

Ser helst etter et lydkort eller noe som jeg kobler gitaren til for så å koble til datamaskinen.

Er det noen forslag på slike og hvilke software som trengs for å oppnå den samme lyden jeg får via en forsterker?

Lenke til kommentar

Line 6 sine podstudio lydkort er enkle og greie til det formålet.

Her følger programvaren PodFarm med, hvor du kan stille inn lyden du vil ha.

Tror du finner igjen mange av lydene du har i Line 6 ampen din.

http://line6.com/podstudiogx/

har selv en slik: http://www.sound1.co...Produkt_ID=4463

Til opptak kan jeg anbefale Reaper, http://www.reaper.fm/ .

Fungerer meget bra både i windows og mac :)

Endret av CeRwiN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...