Gå til innhold

Enkeltpersonforetak og tapte inntekter

Dudi

Anbefalte innlegg

Siste ting før jeg kjører avgårde selvangivelsen:

Har et enkeltpersonforetak der jeg har levert litt programmeringstjenester på si ved siden av studier. I fjor ble det i tillegg sommerjobben min og omsetningen kom da for første gang opp på et nivå der det gikk under næring og måtte til med mva-registrering.

Men det har blitt et par tilfeller der jeg har måttet kreditere hele og/eller deler av enkelte fakturaer grunnet uenighet, uklarhet og betalingsproblemer.

Det er ikke snakk om veldig store summer, men er det noe jeg kan trekke fra på næringsinntekten på et eller annet vis?

Det er arbeid som har blitt utført, og på den måten tid som kunne ha blit brukt til annet fakturerbart arbeid, men jeg har ikke hatt veldig store kostnader forbundet med arbeidet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke skjønne at du skal få fradrag for annet enn direkte kostnader. Til gjengjeld kan du trekke fra direkte kostnader også på oppdrag du ikke har fått betalt for, så lenge du kan godtgjøre at dette faktisk dreide seg om en del av din næringsvirksomhet. Men om dine eneste kostnader var tid og noen poser kaffe blir det nok stusselig med fradrag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er konstatert tap på en kundefordring som er inntektsført tidligere, ja -men i trådstarters tilfelle, hvor beløpet er blitt kreditert i form av en (hel eller delvis) kreditnota, så er allerede den (delen av) fordringen som er kreditert (ikke er betalt) blitt trukket fra regnskapsresultatet.

Om man krediterer en faktura, dvs "sletter" den ved å reversere bokføringen, eller avskriver den som tapt gir akkurat samme resultat på bunnlinja.

Hadde dette vært et aksjeselskap, så ville lønnsutgiftene til personen som kastet bort tid på dette oppdraget vært fradragsberettiget -men ikke i et EPF.

Andre påløpte kostnader til materialer (men ikke til egen mat&kaffe, ref. Euklid sitt innlegg) kan imidlertid fradragsføres, om du hadde hatt noen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...