Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Pcen fryser for et halvt sekund, gjentatte ganger

Anbefalte innlegg

Det er et problem jeg har. Bygde pcen min for en stund siden, og ingen problemer utenom dette. Problemet dukket vel opp i går.

Når jeg spiller eller ser på video, kan det iblant hende at både lyd og bilde fryser. Når det først skjer, skjer det hele tiden, og det fungerer som oftest bra igjen en kort tid etter videoen osv er lukket, eller jeg har gått til en annen fane.

Jeg kan utelukke at det er noe med verken temperaturer eller load. Alt er ganske langt nedenfor det som er akseptabelt. Det er heller ikke noe med overklokking, da dette skjedde før det ble gjort. Det skjer ikke noe oftere etter dette heller. Det er heller ikke en prosess som lurer i bakgrunnen, da jeg har sjekket dette.

Noen som har en anelse om hva det kan være for noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt samme problemet mange ganger. Kan har mange årsaker så langt jeg veit. Det var driver til Wlan korte på min PC. Hos en annen var det SATA kontrolleren.

Er det noen spesielt du har gjort før problemet oppstod?

Vis du tar titt på Resursovervåking under disk, se du noe merkelig der?

I det tillfelle for det hva sata kontrolleren hva det slik at I/O wait var maxet heletiden med jevnlige småe "hakk" ned over.

Lenke til kommentar

Har hatt samme problemet mange ganger. Kan har mange årsaker så langt jeg veit. Det var driver til Wlan korte på min PC. Hos en annen var det SATA kontrolleren.

Er det noen spesielt du har gjort før problemet oppstod?

Vis du tar titt på Resursovervåking under disk, se du noe merkelig der?

I det tillfelle for det hva sata kontrolleren hva det slik at I/O wait var maxet heletiden med jevnlige småe "hakk" ned over.

Hei. Takk for svar

Det er ikke noe jeg har gjort for at det skal oppstå nei. Noen ganger fungerer det fint, mens andre ganger, begynner den bare jeg åpner en video. Veldig plagsomt. Problemet er aldri der hvis jeg bare går til en ny fane, eller pauser videoen. Da er det borte.

Så ikke noe unormalt her, men unntak av prosessorsekvens som gikk til 90+ under videoavspilling.

2KBDv.png

Bildet er tatt i etterkant.

Edit: Hver gang jeg ser video, booster prosessoren til 3,6GHz. Tempen ligger jevnt under 50 når jeg ser video.

2KBSP.png

Endret av BananLaks
Lenke til kommentar

Maks boost på i5 3570K er 3,8 GHz, så den booster ikke 100 %. Nå er jeg ikke sikker, men kan dette skyldes at CPU kicker inn med GPU'en sin? Den skulle ikke gjøre det, men man vet aldri.

Har tenkt på dette selv, men hd4000 skal vel ikke være så dårlig ved videoavspilling? Eller er det kanskje at hd4000 og 7970 blander seg sammen, og lager et eller annet tullball?

Får teste mer når jeg har tilgang til pc :)

Lenke til kommentar

Har testet mer, og gjort en del research, men jeg har fortsatt ikke funnet ut hva det kan være for noe. Diagnoseoppstart hjalp ikke, da det ikke ble funnet noen feil. Det virker ikke som om det skulle vært noe feil egentlig, og jeg aner ikke hva dette kan være.

Ingenting er i nærheten av høy load der og da det kan skje. Alt går stabilt og fint, og temperaturer holder seg lavt og fint.

Noen flere tips om hva jeg kan gjøre? Og angående det med HD4000. Jeg finner ikke noen kontrollpanel eller noe som skal styre den. Noen som vet?

Det er heller ingen prosesser som lurer i bakgrunnen, da jeg har sjekket alle :=)

Lenke til kommentar

Testet du videoavspilling i diagnoseoppstart?

Jeg har testet ja. Har testet masse, feilsøkt, og finner ingen ting som tyder på at noe skal være feil. Det ble dog ingen feil under diagnoseoppstart heller. Noen ganger henger bildet, andre ganger ikke.

Forslag?

Lenke til kommentar

Prøv å deaktiver Wlan. Hadde en Dlink USB dongle for endel år tilbake som lagde slik kvalme.

PS: Søk opp DPC latency checker, et program som måler "lagg" i systemet som forårsakes av hardware/drivere og avslutt et og ett program, driver etc for å finne syndern(e).

Lenke til kommentar

Prøv å deaktiver Wlan. Hadde en Dlink USB dongle for endel år tilbake som lagde slik kvalme.

PS: Søk opp DPC latency checker, et program som måler "lagg" i systemet som forårsakes av hardware/drivere og avslutt et og ett program, driver etc for å finne syndern(e).

Har ikke merket noe til problemet den siste timen nå. Har vært litt av og på.

Skal prøve å deaktivere wlan nå. Brukte en Dlink i starten, men det var så mye tull at jeg stappet inn et 6 år gammelt nettverkskort isteden. Mye bedre.

Har så å si ingen programmer oppe som kan forårsake problemet der og da. Har sjekket med alle prosesser. Ingenting å hente der.

Skal sjekke opp dpc nå.

Takk for svar :=)

Lenke til kommentar

Det ble dog ingen feil under diagnoseoppstart heller.

Betyr dette at video avspilles uten problemer under diagnoseoppstart? Hvis dette er tilfelle så er det muligens noe som er avslått under diagnoseoppstarten som forårsaker problemene under normal oppstart.

Lenke til kommentar

Betyr dette at video avspilles uten problemer under diagnoseoppstart? Hvis dette er tilfelle så er det muligens noe som er avslått under diagnoseoppstarten som forårsaker problemene under normal oppstart.

Jeg tenkte på det, men jeg tviler faktisk. Startet maskinen som normalt igjen etterpå, og problemet er ikke der nå heller. Problemet er ikke hver gang jeg ser på video osv for eksempel, men kan dukke opp helt tilfeldig. Den dukker alltid opp under video eller spill, og går bort når jeg lukker det. Det er litt av og på. Noen ganger går det dager før det skjer noe igjen.
Lenke til kommentar

På det gamle rælet jeg har av en laptop skjer dette hele tiden (dvs ca 2 ganger i minuttet alltid).

Men det ser ut til å komme av at hdd blir opptatt med noe annet dritt enn det jeg faktisk jobber med (Vista), samtidig som at den leser og skriver som f på virtuelt minne.

Har du mulighet til å spille av video fra en rask usb-penn eller -hdd? Ev. også konfigurere virtuelt minne over på ssd. Prøv også å finne nye drivere til sata-kontrolleren slik som norgi foreslo.

Lenke til kommentar

På det gamle rælet jeg har av en laptop skjer dette hele tiden (dvs ca 2 ganger i minuttet alltid).

Men det ser ut til å komme av at hdd blir opptatt med noe annet dritt enn det jeg faktisk jobber med (Vista), samtidig som at den leser og skriver som f på virtuelt minne.

Har du mulighet til å spille av video fra en rask usb-penn eller -hdd? Ev. også konfigurere virtuelt minne over på ssd. Prøv også å finne nye drivere til sata-kontrolleren slik som norgi foreslo.

Det skjer ikke 2 ganger i minuttet på en måte. Det er intenst og kommer hele tiden, til det eventuelt stopper senere.

Har nå kjørt 15 minutter med stresstest, og ingen problemer har kommet. Kjører også noen andre programmer, og video imens. Ingen problemer. Lurer på om det er borte. Eventuelt så er det bare midlertidig. Har også oppdatert alle drivere til SATA også.

Har prøvd video på minnepenn, hdd og ssd. Merker ikke noen forskjell der egentlig. Men litt vanskelig å si nå uansett, da problemet ikke har dukket opp den siste timen.

Furfx, alt på fullt. 80 grader på maks. Fortsatt ingen problemer. Virker nesten som om problemet er løst. Men skal nå ikke juble for tidlig. Kommer tilbake her om det dukker opp igjen :)

Endret av BananLaks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...