Goodbye Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Synes dette var et bra stunt, synes det får være måte på å være gjerrig når spillet koster omtrent like mye som en pakke pølser. Kjøpte det i går, og det var riktig så morsomt. Gikk raskt konk, da. xD 1 Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) Synes dette var et bra stunt, synes det får være måte på å være gjerrig når spillet koster omtrent like mye som en pakke pølser. Kjøpte det i går, og det var riktig så morsomt. Gikk raskt konk, da. xD Gratulerer. Du har med dette gitt din økonomiske støtte til kjeltringer av værste sort: Typen som kopierer en idé, setter sitt eget navn på den, og selger den som sin egen. Som om ikke dette var nok har de attpåtil nerver til å gå løs på "piratvirksomhet" /facepalm Endret 3. mai 2013 av Visjoner 1 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Sier mannen som oppfordrer til å bli Pirat. Du vet hva Piratpartiet sier om dette ikke sant? Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Gratulerer. Du har med dette gitt din økonomiske støtte til kjeltringer av værste sort: Typen som kopierer en idé, setter sitt eget navn på den, og selger den som sin egen. Som om ikke dette var nok har de attpåtil nerver til å gå løs på "piratvirksomhet" /facepalm Har Kairosoft enerett på å lage spill med dette temaet? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Sier mannen som oppfordrer til å bli Pirat. Du vet hva Piratpartiet sier om dette ikke sant? Du kan jo da fortelle oss hva Piratpartiet sier om dette siden du antyder at du vet det? Og så hvordan dette strider med det "Visjoner" sier? 1 Lenke til kommentar
MMDE Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Har Kairosoft enerett på å lage spill med dette temaet? Tror nok det er snakk om ganske mange mer likheter enn bare tema. 2 Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Hva da? At begge er en management sim? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Du kan jo da fortelle oss hva Piratpartiet sier om dette siden du antyder at du vet det? Og så hvordan dette strider med det "Visjoner" sier? Piratpartiet vil ikke ha forbud mot å videreutvikle på andres ideer, som er det man har gjort her. Dersom det hadde vært snakk om en 1:1 kopi ville det vært en annen sak, men hvem som helst som har tatt seg bryet med å gjøre annet enn å kikke på et par screenshots vil vite bedre enn å påstå at dette er noe slikt. 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) Piratpartiet vil ikke ha forbud mot å videreutvikle på andres ideer, som er det man har gjort her. Dersom det hadde vært snakk om en 1:1 kopi ville det vært en annen sak, men hvem som helst som har tatt seg bryet med å gjøre annet enn å kikke på et par screenshots vil vite bedre enn å påstå at dette er noe slikt. Mao. en blåkopi som man har lagt til litt videre funksjoner på. Plagiat er kanskje det beste ordet. Om slikt er greit eller ikke er en egen diskusjon. Det som ikke er greit er når man er såpass stor drittsekk at man forsøker å gjøre et poeng av at andre "stjeler" når man "stjeler" selv. Endret 3. mai 2013 av Vice 1 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Mao. en blåkopi som man har lagt til litt videre funksjoner på. Plagiat er kanskje det beste ordet. Om slikt er greit eller ikke er en egen diskusjon. Det som ikke er greit er når man er såpass stor drittsekk at man forsøker å gjøre et poeng av at andre "stjeler" når man "stjeler" selv. Et svar som viser at du ikke har gjort annet enn å se på et screenshot. 2 Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Sier mannen som oppfordrer til å bli Pirat. Du vet hva Piratpartiet sier om dette ikke sant? --------------------------------------------- Piratpartiet vil ikke ha forbud mot å videreutvikle på andres ideer, som er det man har gjort her. Mitt poeng er at dagens åndsverkslovgivning ikke beskytter kreativitet på en tilfredsstillende måte. Det beskytter de som først rasker til seg riktig ide og vet å gjøre penger av den... Dette eksemplifiseres ved en ironisk situasjon hvor du har noen som tjener penger på andres ide, på en helt lovlig måte, og beveger seg inn i absurd territorium når de i samme slengen angriper "pirater". Men det er ofte slik, det er de som selv ikke har rent mel i posen som roper høyest. Piratpartiet er ikke motstandere av hverken copyright, trademarks, eller patenter på generell basis, bare så det er sagt. Vi er imidlertid for legalisering av ikke-kommersiell fildeling, dvs at en stor del av Norges befolking, som per idag går under definisjonen "kriminelle", faktisk bør anses som lovlydige borgere. (Ja, du er faktisk KRIMINELL etter dagens lovverk. Du kan i prinsippet bli dømt til å betale millionbøter og/eller fengsles) Så kan man heller undersøke og utbedre alternative systemer som kan gjøre at de små enkelt og billig kan skaffe seg beskyttelse for sine ideer uten å trenge å være veletablerte selskaper som har råd til å betale i dyre dommer for patenter. Det er tross alt kommersiell utnyttelse av andres kreativitet som er det store ondet i samfunnet. Piratpartiet vil ivareta insentiver til kreativitet ved å gå tilbake til formålet med lovgivningen, ikke automatisk anta at lovgivningen er bra slik den er, og IHVERTFALL ikke la gigantiske IP-kapitalist-konsern få lov til å styre lovgivningen, slik man har sett i mange år. Vi tror ikke det gagner noen å stemple store deler av vår unge befolkning som kriminelle, bare fordi de tar ibruk mulighetene teknologien gir oss. Det gagner kun de som vil spre frykt i samfunnet og innføre kontroll og sensur. 1 Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) Er egentlig ganske lite relevant for denne saken det du skriver her. Det er ikke snakk om et stor firma, tvert imot. Et som ikke er interessert i å kriminalisere og saksøke pirater, heller peke ut at det er et problem og sikre seg reklame i samme slengen. Og hvorfor i all verden skal en ha enerett på å lage en management sim om å utvikle spill? De er til og med utgitt på forskjellig plattform (game dev story, og game dev tycoon), og er dermed på forskjellig marked. Endret 3. mai 2013 av Gormers Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Er egentlig ganske lite relevant for denne saken det du skriver her. Jeg svarte direkte til TEE (på det jeg har sitert), og benyttet samtidig sjansen til å utbrodere og fortelle litt mer om hva Piratpartiet mener. Dette kom som sagt som en respons på at han hang seg opp i min signatur og forsøkte å sette det jeg sa i sammenheng med Piratpartiets politikk (eller påvise mangel på sammenheng). Er enig i at den generelle politikken til Piratpartiet er litt på sidenlinjen av topic i denne tråden, men på en annen side er det jo interessant å se begrensningene i vårt copyright-system og eksempler på dette? 1 Lenke til kommentar
Gormers Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) Greit nok, men jeg mener at dette ikke er et godt eksempel på plagiarisering. Endret 3. mai 2013 av Gormers Lenke til kommentar
MMDE Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Greit nok, men jeg mener at dette ikke er et godt eksempel på plagiarisering. Og jeg tror mange mener at det de rapporterer ikke er et godt eksempel på piratkopiering. <_< 2 Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 5. mai 2013 Del Skrevet 5. mai 2013 (endret) Og jeg tror mange mener at det de rapporterer ikke er et godt eksempel på piratkopiering. <_< Dersom du lastar ned eit spel som ikkje er gratis frå ein torrent, med intensjon om å spele spelet utan å betale for det, må det vel reknast som piratkopiering reint konseptuelt. Korleis ting stiller seg juridisk når utviklaren sjølv har lagt ut torrenten, ser eg som revnande likegyldig so lenge dette ikkje skal prøvast i retten. Dei som lasta ned visste neppe at det var Greenheart sjølve som hadde lagt ut spelet, og handla utifrå ein intensjon om å piratkopiere. Etter å ha spelt gjennom GDT ein gong no (i motsetnad til berre å kaste eit blikk på skjermbileta), synast eg ikkje det Greenheart har gjort er plagiarising. Dei har heilt klart teke mange idèar frå GDS, men dei har òg forandra og utvida mykje. For å seie det slik, er GDT i mindre grad eit plagiat av GDS, enn t.d. Mortal Kombat er av Street Fighter 2. De som fordømmer det Greenheart har gjort, meiner de òg at spel som Mortal Kombat, Virtua Fighter og Tekken ikkje burde ha blitt laga? Eller kva med Warcraft, Total Annihilation og Starcraft, som alle har "stole" grunnkonsepta sine frå Dune 2? Og kven burde hatt einerett på FPS-sjangeren? Utifrå den filosofien som har blitt lagt til grunn her, burde det ha blitt anten id Software, som lagde Wolfenstein 3D, eller Steve Colley, som lagde Maze War. Kay Endret 5. mai 2013 av KayAU 1 Lenke til kommentar
MMDE Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Dersom du lastar ned eit spel som ikkje er gratis frå ein torrent, med intensjon om å spele spelet utan å betale for det, må det vel reknast som piratkopiering reint konseptuelt. Korleis ting stiller seg juridisk når utviklaren sjølv har lagt ut torrenten, ser eg som revnande likegyldig so lenge dette ikkje skal prøvast i retten. Dei som lasta ned visste neppe at det var Greenheart sjølve som hadde lagt ut spelet, og handla utifrå ein intensjon om å piratkopiere. Etter å ha spelt gjennom GDT ein gong no (i motsetnad til berre å kaste eit blikk på skjermbileta), synast eg ikkje det Greenheart har gjort er plagiarising. Dei har heilt klart teke mange idèar frå GDS, men dei har òg forandra og utvida mykje. For å seie det slik, er GDT i mindre grad eit plagiat av GDS, enn t.d. Mortal Kombat er av Street Fighter 2. De som fordømmer det Greenheart har gjort, meiner de òg at spel som Mortal Kombat, Virtua Fighter og Tekken ikkje burde ha blitt laga? Eller kva med Warcraft, Total Annihilation og Starcraft, som alle har "stole" grunnkonsepta sine frå Dune 2? Og kven burde hatt einerett på FPS-sjangeren? Utifrå den filosofien som har blitt lagt til grunn her, burde det ha blitt anten id Software, som lagde Wolfenstein 3D, eller Steve Colley, som lagde Maze War. Kay Nå skal du ikke se bort ifra at mange viste at de delte den, og at den hadde ekstra morsomme funksjoneer den betalte versjonen ikke hadde. Endret 6. mai 2013 av MMDE Lenke til kommentar
TEE Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Jeg svarte direkte til TEE (på det jeg har sitert), og benyttet samtidig sjansen til å utbrodere og fortelle litt mer om hva Piratpartiet mener. Dette kom som sagt som en respons på at han hang seg opp i min signatur og forsøkte å sette det jeg sa i sammenheng med Piratpartiets politikk (eller påvise mangel på sammenheng). Siden du uttalte deg uten å undersøke fakta først (f.eks. kunne du prøve spillet, eller lese et par reviews siden så og si alle jeg har lest så langt påpeker de store forskjellene mellom GDT og GDS) så ble det en ganske stor mangel på sammenheng. For å prøve spillet trenger du ikke engang betale noe. Det ligger en gratis demo til nedlasting på utviklerens hjemmesider. Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Siden du uttalte deg uten å undersøke fakta først (f.eks. kunne du prøve spillet, eller lese et par reviews siden så og si alle jeg har lest så langt påpeker de store forskjellene mellom GDT og GDS) Jeg åpnet tidligere i tråden med at jeg går utifra hva som har kommet frem i tråden. Jeg skulle nok beholdt det forbeholdet. Jeg vet ikke personlig i hvilken grad dette er plagiat eller ikke. Når det er sagt, synes jeg egentlig ikke det er noe galt med å kopiere ideer. Det gjøres hele tiden, og alle som gir ut filmer, spill og musikk bidrar, i tillegg til med sitt helt konkrete åndsverk, også med ideer som fører public domain fremover. Du finner ikke et eneste spill, film, musikkstykke som produseres idag som ikke bygger på en idétradisjon som går langt tilbake i tid. Derfor mener jeg det blir litt ironisk når copyright-holdere tviholder på "sin eiendom" ved å angripe privatpersoner, og er helt blinde for det faktum at en stor del av det de har laget har de "public domain" å takke for (public idéhistorie så og si) Da har jeg forklart det litt mer generelt, så kanskje du ser sammenhengen mot Piratpartiet også Som generelt er motstandere av software-patenter, men ikke prinsipielt imot alle patenter. Vi er for merkevarebeskyttelse, og vil opprettholde åndsverksbeskyttelse mot kommersiell utnyttelse med en kortere varighet enn i dag. 1 Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 11. mai 2013 Del Skrevet 11. mai 2013 (endret) TB sier det bedre enn meg: http://youtu.be/4cnpI6ZZPZ4?t=7m38s hvis tidskoden i linken ikke fungerer, spol frem til 7:35 Endret 11. mai 2013 av MrLee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå