Gå til innhold

Spillpirater plaget av virtuelle pirater (Linux, Mac, Windows)

Anbefalte innlegg

Helt bedritent. Og så får de masse oppmerksomhet og gratis PR ifra spillpressen for originalitet av konsept og pga. piratkopiering... så har de faen ta meg blåkopiert hele spillet ifra en annen utvikler.

Det er neppe en ren blåkopi som du så bombastisk slår fast uten å ha prøvd det. Ser mer ut som om du aktivt jakter på en unnskyldning for å piratkopiere det og slippe å betale. Gratulerer med det. Den som leter, han finner som regel, og du sparte en hel femtilapp der!

Omtrent alle spill ligner litt eller myer på andre spill fra andre utviklere. Ingenting nytt eller sjokkerende med det.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kåret dette spillet til et av fjorårets beste, til tross for at de er mer enn litt inspirert av Game Dev Story. Nå må dere huske på at sistnevnte ble første gang utgitt av Kairosoft på midten av 90-tallet, og de har aldri valgt å utvikle en oppfølger. Til tross for likhetene både i navnet og gameplayet, ser jeg ikke noe problem i at noen gjenbruker (og forbedrer) et genialt konsept. Game Dev Tycoon er forøvrig mye vanskeligere enn Story, og byr på endel nye muligheter. Anbefaler å bruke noen kroner på dette.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Konseptet er forresten gammelt. De tidligste spillene _jeg kjenner til_ i denne undersjangeren er fra midten av åttitallet (Software Star spilte jeg bl.a. mye).

Det er også en demo på utviklernes nettsted, argumentet om at man piratkopierer for å prøve holder ikke vann.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er neppe en ren blåkopi som du så bombastisk slår fast uten å ha prøvd det. Ser mer ut som om du aktivt jakter på en unnskyldning for å piratkopiere det og slippe å betale. Gratulerer med det. Den som leter, han finner som regel, og du sparte en hel femtilapp der!

Jeg har spillt Game Dev Story. Masse. Og betalt for det til og med.

Greenheart games har nok lagt mer arbeid ned i spillet enn Kairosoft gjorde, men det forandrer ikke det faktum at de er så godt som identiske i konsept og funksjon med forvirrende like navn til og med.

Det går ikke ann å klage på at folk laster ned spillet ditt når du selv har stjålet hele konseptet og tom. spillnavnet ifra noen andre.

Jeg tviler på at Nintendo ville sitte stille i båten om noen kom ut med "Ultra Mario Bros" hvor man ikke bare kunne absorbere sopp for å gjøre seg sterkere, men i tillegg lage 'cream of mushroom soup'.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har sansen for slikt!

Jeg støtter de utviklerne som JEG synes fortjener MINE penger.

Mer hokus pokus enn det er det ikke. Utgivere må lære seg å bygge tillit fra og til kundene sine, i stedet for pengebinger.

Da antar jeg du også bare spiller spill fra de du synes fortjener dine penger? Eller følger du samme prosedyre når du handler mat og klær? Kun dersom maten smaker godt gidder du betale for deg... Og om du får nok komplimenter for klærne stikker du innom og gir dem DINE penger?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Da antar jeg du også bare spiller spill fra de du synes fortjener dine penger? Eller følger du samme prosedyre når du handler mat og klær? Kun dersom maten smaker godt gidder du betale for deg... Og om du får nok komplimenter for klærne stikker du innom og gir dem DINE penger?

Om du ikke liker maten du får servert på restaurant har du faktisk rett til å gå fra kjøpet. Dersom klærne dine ikke passer kan du bytte dem.

Men når det gjelder dataspill er man så godt som rettsløse. Så ja, piratkopiering er en fin måte å prøve ut noe på før man kjøper det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om du ikke liker maten du får servert på restaurant har du faktisk rett til å gå fra kjøpet. Dersom klærne dine ikke passer kan du bytte dem.

Men når det gjelder dataspill er man så godt som rettsløse. Så ja, piratkopiering er en fin måte å prøve ut noe på før man kjøper det.

Nei, det har du ikke. Det er nok en vanlig praksis, men du har på ingen måte rett til noen av delene uten at det er avtalt. Piratkopiering mangler derimot noe avtalegrunnlag. At produsenten ikke vil inngå avtale med deg på vilkår du er fornøyd med betyr ikke at du kan ta deg for som du vil, det betyr at du ikke får spilt det spillet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Som sagt er det en gratis demo på nettstedet. Dermed holder ikke argumentet ditt. Se også MrMamens svar, og mitt poeng om spill som Software Star. Jeg synes det er på tide å roe ned anklagene mot utviklerne her.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Som sagt er det en gratis demo på nettstedet. Dermed holder ikke argumentet ditt. Se også MrMamens svar, og mitt poeng om spill som Software Star. Jeg synes det er på tide å roe ned anklagene mot utviklerne her.

Software Star er et helt annet spill. Det blir som å si at alle spill som omhandler bilracing er samme konsept. Det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om at de har rippet alt ifra spilldesign, grafikk, lyd, og spillmekanikk ifra Game Dev Story. Hadde du giddet å ta deg bryet og prøvd Game Dev Story ville du faktisk se at det er samme spillet.

Én ting er privatpersoner som laster ned for eget forbruk eller demoformål. Det er noe ganske annet når du blåkopierer spillet til et énmannsforetak.

Så nei, jeg kommer ikke til å roe ned påstandene mine. Det er pga. ting som DETTE at åndsverksloven eksisterer. Ikke for å stanse privat bruk.

Ikke mer enn du er en tyv. At de har kopiert konseptet gir deg ikke rett til å stjele det.

Jeg har betalt for Game Dev Story. Ergo eier jeg også Game Dev Tycoon, som rettmessig er Kairosoft sin eiendom.

Lenke til kommentar

Det går ikke ann å klage på at folk laster ned spillet ditt når du selv har stjålet hele konseptet og tom. spillnavnet ifra noen andre.

Har du prøvd spillet?

Hvor går grensen på hva som kan kopieres av konsept? Er alle FPS etter Wolfenstein 3D og Doom piratkopier som ingen burde fått lov til å lage, eller er det kun de med demoner og nazister som skal regnes som piratkopierte?

Når Kairosoft ikke ser ut til å bry seg, hvorfor skal du sitte på noen høy moralsk hest og nærmest si at disse utviklerne fortjener at alle piratkopierer spillet deres?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor går grensen på hva som kan kopieres av konsept? Er alle FPS etter Wolfenstein 3D og Doom piratkopier som ingen burde fått lov til å lage, eller er det kun de med demoner og nazister som skal regnes som piratkopierte?

Når Kairosoft ikke ser ut til å bry seg, hvorfor skal du sitte på noen høy moralsk hest og nærmest si at disse utviklerne fortjener at alle piratkopierer spillet deres?

Som sagt, to spill i samme sjanger er to forskjellige ting. Har du prøvd Game Dev Story?

Kairosoft er et énmannsforetak, jeg tviler på at han har midler til å kjempe mot noen i retten. Det er antagelig dette Greenheart Games regner med også.

Jeg hadde i utgangspunktet ikke brydd meg om det var abandonware om det ikke var NETTOPP fordi at disse sleipe jævlene i Greenheart Games klatret opp på SIN moralske høyhest og kom med dette stuntet og jamrer om hvordan de trenger 50kr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kairosoft er et énmannsforetak, jeg tviler på at han har midler til å kjempe mot noen i retten. Det er antagelig dette Greenheart Games regner med også.

Vel. De gir ut et spill en gang i måneden, og de er alle på topp over de mest solgte på Google Play. Vil anta at folkene bak har mer enn nok penger.

Uansett rettferdiggjør du piratkopiering på et særdeles tynt grunnlag. Men hva gjør man ikke for å få sove godt om natten. Du kan jo prøve å tilføre dette konseptet ditt utenfor data verden også, så finner du fort ut hvor teit det egentlig er.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Uansett rettferdiggjør du piratkopiering på et særdeles tynt grunnlag. Men hva gjør man ikke for å få sove godt om natten. Du kan jo prøve å tilføre dette konseptet ditt utenfor data verden også, så finner du fort ut hvor teit det egentlig er.

Så det er ok for utviklere å stjele spill ifra andre og tjene penger på det? Snodig logikk og moral det der.

Når det gjelder alle andre varer har man faktisk bytterett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...