Gå til innhold

Redhat innstallasjon fullført


Zic0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vet iallefall erstattingen til MSN, den heter AMSN. erstattningen til Mirc tror jeg heter XMIRC eller noe i den duren. fildelingsprogram for linux blir DCGUI.

 

hvis du hadde søkt etter disse tingene på google.com så hadde du funnet det ut i løpet av 1 minutt.

 

Lykke til med Linux karieren din

Lenke til kommentar

aMSN. Last ned develutgaven, da den støtter msn 7-protokollen og dermed fungerer etter endringene i det siste.

Til mIRC anbefalerer jeg xchat. Du kan evt bruke kvirc, den gjør også susen. Og til ditt ønske om DC: Ferdig googlesøk for deg!

Dog, jeg vil anbefale å søke litt selv, ikke alle som gidder å hjelpe hele tiden. Dessuten tror jeg dette har vært tatt opp flere ganger i forumet, men lykke til videre :)

 

Edit: Angående det med rpm og tar.gz: sjekk faq'en, står forklart hvordan der.

Lenke til kommentar
Både xchat og gaim følger med Red Hat som RPM-pakker, så bruk dem, ikke last ned noe jalla fra nettet!

"Ikke last ned noe jalla fra nettet!"...?

Nei, ingen liker jo ha oppdaterte utgaver av programmene sine på harddisken. Samme logikk som førte til at msblast ble spredt blant windowsbrukere det.

Lenke til kommentar
Samme logikk som førte til at msblast ble spredt blant windowsbrukere det.

 

Nei. Grunnen til at MSBlaster fikk spre seg, var at brukerne ikke hadde installert Microsofts offisielle sikkerhetsfikser for Windows. Red Hat lager selv sine egne sikkerhetsfikser, og dersom XChat hadde hatt et kjent sikkerhetshull, hadde Red Hat selv laget oppdatert xchat-pakke. Siden noe slikt ikke finnes i ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/RedHat/updates/9/en/os , kan vi trygt anta at xchat-pakken som følger med Red Hat 9 er trygg å bruke. Når det i tillegg viser seg at denne xchat-pakken er helt nyeste versjon i 1.8-serien, skulle alt være i orden.

Lenke til kommentar
Samme logikk som førte til at msblast ble spredt blant windowsbrukere det.

 

Nei. Grunnen til at MSBlaster fikk spre seg, var at brukerne ikke hadde installert Microsofts offisielle sikkerhetsfikser for Windows. Red Hat lager selv sine egne sikkerhetsfikser, og dersom XChat hadde hatt et kjent sikkerhetshull, hadde Red Hat selv laget oppdatert xchat-pakke. Siden noe slikt ikke finnes i ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/RedHat/updates/9/en/os , kan vi trygt anta at xchat-pakken som følger med Red Hat 9 er trygg å bruke. Når det i tillegg viser seg at denne xchat-pakken er helt nyeste versjon i 1.8-serien, skulle alt være i orden.

Jeg liker iallefall å ha Xchat 2.0.4. Dog, msblast ble ikke oppdatert fordi folk ikke trodde de trengte det, paralellen er der. Selvfølgelig er 1.8 trygg å bruke, men når man kan få fler funksjoner og mer oppdatert software, hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
vet iallefall erstattingen til MSN, den heter AMSN. erstattningen til Mirc tror jeg heter XMIRC eller noe i den duren. fildelingsprogram for linux blir DCGUI.

 

hvis du hadde søkt etter disse tingene på google.com så hadde du funnet det ut i løpet av 1 minutt.  

 

Lykke til med Linux karieren din

 

"hvis du hadde søkt på google.com så hadde du funnet det ut iløpet av 1 minutt". Ikke kast stein i glasshus nå wil , for du er ikke den rette til å si det.

 

du som lurte , bruk xchat som irc-klient ellers har du jo noe som heter irssi . en tekstbasert irc-klient og imo er den bedre enn xchat. :)

Lenke til kommentar
Vel har internett og greir, men trenger følgende ting: DC(++), Klient for MSN og Mirc. PÅ hjemmesidene deres står det at der kun støtte for windows. Vet dere hvor jeg kan finne disse programmene?

 

1) MSN-klient-spørsmålet er blitt svart på en trillion og to ganger (les FAQ'en). Kjører du KDE, er Kopete en bra MSN/ICQ-klient. Kjører du noe annet, er vel Gaim best.

2) Det finnes ikke "klienter" for mIRC, da mIRC selv er en klient for IRC. Sitat fra mirc.com: "...like mIRC, an IRC client for Windows...".

Jeg gjør derfor en raskt antagelse om at du mener en IRC-klient. Også dette spørsmålet er blitt besvart en antall ganger som best kan uttrykkes på standardform, bl.a. i FAQ'en, men jeg skal svare en gang til: BitchX/irssi er gode ncurses-baserte klienter (bruker ikke det grafiske systemet). Dersom du liker grafiske klienter best, er xchat et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Gratulerer med å ha lagt inn Red Hat, nå vil du legge inn noen programmer.

 

Det første du gjør er å gå til apt.freshrpms.net og ta ned apt rpm derfra.

legg in rpm'en. skriv: apt-get update;apt-get install synaptic i en terminal (som root). Start så synaptic, du finner det menyen et sted, under system tools tror jeg.

 

Her har du programmet du vil bruke for å legge inn nye programmer.

 

Du vil ikke ha msn, du vil ha gaim. Og gaim finner du (søk etter gaim i synaptic, dobbeklikk og trykk på proceed knappen) Gaim har msn, icq, yahoo, aim, irc osv. støtte og er veldig fin.

 

Når du gjelder mirc, du vil ikke ha mirc, du vil ha xchat, som er bedre på alle måter. Du finner xchat på samme måte som du fant gaim.

 

Når det gjelder direct connect må du lete deg frem, freshrpms har ikke direct connect klient.

 

Til sist: Let alltid etter rpm først, www.rpmfind.net , om du ikke finner rpm, let enda en gang. Om ingen rpm er å oppdrive, legg inn via source. (tar.gz). Det lønner seg veldig å lære seg litt om hvordan rpm fungerer. Du finner mange fine guider om du søker, rpm.org har noen fine.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
redhat sine pakker er vel uansett like jalla som de man finner på sourceforge og freshrpms. Men fersk jalla er vel best :p

 

La meg bare få gjøre deg oppmerksom på at alle redhat sine pakker har gått gjennom en svært nøye testingsprossess, alle redhat sine pakker er trygge å bruke. Om der oppdages en sikkerthetsfeil oppgraderes pakken og man bruker up2date for å fikse. Om man legger inn andre pakker enn de som har gjennomgått den nøye testingen, spesielt gjelder dette libs, kan man ødelegge ting.

 

Oppgrader alt dere vil, men ikke skyld på Red Hat når noe går galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...