sonny Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Har ADSL fra NextGenTel med dynamisk ip-adresse. Bak ruteren til NextGentel har jeg en switch og tre pc’er. To av pc’ene har mer enn et Windows OS installert. På en av pc’ene kjører jeg IIS og ftp-server. Har vært inne på www.dyndns.org og skaffet meg automatisk oppdatering av ip-adressen, slik at adressering mot routeren fra internett ikke er noe problem. Problemet er at den interne IP-adressen til pc’ene fra tid til annen endres(sjekket via ipconfig). HAr registrert at den kan variere fra 10.0.0.2 opp til 10.0.0.6. I ruteren må jeg si hvilken intern ip-adresse ulike typer av trafikk skal gå mot og dette får jeg ikke til å være dynamisk. Jeg har hørt at de interne ip-adressene skal være stabile over tid, er årsaken til at de ikke er det at jeg kjører flere OS'er på samme maskin? Det jeg ønsker er at ruteren og pc’ene skal være enig om – over tid – hvilken adresse pc’ene har. Hvordan kan jeg få til dette? Et relatert spørsmål: Pt har jeg ikke kontroll over pc’ene bak routeren når jeg aksesserer den fra internett. Hvordan kan jeg aksessere en bestemt pc bak routeren? (la oss si at jeg feks har 2 pc’er som jeg ønsker å kunne kjøre remote desktop eller ftp mot.) Sonny Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Du kan vel sette fast ip adresse til maskinene bak routeren. Egenskeper for nettverkskortet -> egenskaper for internett protocol(tcp/ip) -> bruk følgende ip adresse. Der setter du f.eks. 10.0.0.10 ->, subnet 255.255.255.0 og gateway = ip til router. Du kan ikke sette fast adresse i det området som dhcp deler ut. Kan virke som det er 10.0.0.2 - 10.0.0.6. Det andre du spør om heter port forwarding. Du kan se på denne tråden om akkurat det. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 gateway = ip til router hvordan finner jeg denne??? Lenke til kommentar
enden Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Mener at netopia-routeren har mulighet for å reservere ip til mac adresse. Kort om mac: Mac adresser er unike adresser for hvert eneste nettverkskoret som produseres for ethernet. Denne er brent inn i kortet, altså (nesten) ikke mulig å endre/fake. Dette er en viktig del av hvordan internett virker. Men uansett kan altså hvert nettverkskort unikt identifiseres via mac Altså: Du bestemmer at mac adresse 123 skal ha ip 10.0.0.2 reservert. Når noen kobler seg opp mot routeren sjekker dhcp-tjenseten her hvilken mac maskinen har. Dersom det er 123 gis ip 10.0.0.2 ellers gis en annen ip som ikke er reservert. På denne måten vil alltid nettverkskortet som har mac 123 få samme ip fra routeren uavhengig av hvilken maskin det sitter i, hvilket os som er på maskinen. I det hele tatt - ett nettverkskort har reservert ip'n 10.0.0.2 og bare det kan få denne ip'n. Hvordan du setter opp dette, eller om det støttes av routeren din bør du spørre om på http://forum.relativt.net Dette anser jeg for å være den største ressursen på ngt Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 gateway = ip til router hvordan finner jeg denne??? Det skal stå i dokumentasjonen. Vil tro det er 10.0.0.1. Prøv 'ping 10.0.0.1' i kommando linje(kjør -> skriv 'cmd'). Du kan også skrive ipconfig i kommandolinje. Da vil du få se hvilken gateway du har fått tildelt på nåværende oppsett. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Har en gammel HP (Vectra?) du kan endre MAC i Bios Lenke til kommentar
Death[]Angel Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 gateway er 10.0.0.1 ja... Ip'en Burde ikke variere vist det ikke er noe så sjer på nettverket.. men du kan jo bare sette en fast ip.. som sagt over.. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 en hver litt oppegående dhcp server sjekker om ipen faktisk er ledig før den gis ut. dhcp var aldri ment å tvinge maskiner til diverse iper, mer som en tjeneste for å slippe å vite dns, gateway og nettadresse i hodet til en hver tid. men du kan bruke mac adresse for å kjenne igjen maskiner, ja. vet ikke om det går i netopia (har aldri sjekket). om ikke annet, sett opp en egen dhcp server og deaktiver den i netopia routeren. fin læring. i samme sleng kan du sette opp local dns også. så slipper du å hele tiden vite ipene til forskjellige maskiner på hjemmenettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå