Gå til innhold

mac lader smelter

Anbefalte innlegg

Jeg har i en liten tid opplevd at laderen til min macbook ikke alltid lader, når jeg setter pluggen i macen, den blir skikkelig varm (mann kann ikke ta direkte i pluggen med fingrene pga varme) de få gangene den lader. i dag opplevde jeg at ledningen i overgangen til pluggen er smeltet og en liten bit er falt vekk, slik at mann nå ser rett i i stål (ledningen?) er dette en garanti/reklamsjons sak? mac min ble kjøpt i mai 2010.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En garanti sak er det nok ikke, men en reklamasjon kan være mulig.

Forbrukerkjøpsloven sier at for varer som ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre enn to år, er fristen for å reklamere fem år. Og Forbrukerrådet understreker at to-årsfristen er en minimumsgrense som er felles for hele EØS-området.

Etter det jeg har oppfattet er levetiden til en lader begrenset og er dermed definert til to år. Men det kan hende ting har forandret seg, men jeg fant ingen opplysninger om dette. Du kan google litt om det, men jeg fant ingenting som støtter at ladere har mer enn 2 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Ladere skal ha 5 års reklamasjonsfrist, det leveres med den bærbare, og den bærbare er ubrukelig uten. Det vil være en vesentlig mangel.

Når det er sagt, så er det ikke sikkert dette dekkes av reklamasjon. Reklamasjon dekker ikke slitasje som følge av bruk, altså om du har kveilet den opp stramt som forårsaker brudd, eller om den kanskje har blitt nappet i osv. er ikke dette noe du får dekket.

Forutsetter at du har kjøpt den som privatperson fra norsk forhandler.

Lenke til kommentar

Var litt interessant å finne ut av dette, så gjorde litt mer research.

At PC-en har 5 års reklamasjon vet nesten alle, men når det kommer til tilbehør er det litt forskjellig. Batteri er gitt en estimert levetid på 2,5 år. Fra forbrukerkjøpsloven Kapittel 6, §26-36, har vi at §27 Reklamasjon: "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.". At batteriet har blitt gitt en estimert levetid på 2,5år og blir definert som en slitedel gjør at du har 2 års reklamasjonsrett på batteri.

Når det kommer til selve laderen er det litt høyere usikkerhet om den regnes som slitedel, men for at reklamasjonstiden skal bli kortere enn normalt (altså 5år i dette tilfellet) må det foreligge en dom på det. Men ifølge forbrukerrådet finnes det ingen dom som sier at ladere ikke skal ha fem års reklamasjonsrett. Å da kan man stille spørsmålet om at, siden det ikke finnes noen dom på akkurat dette feltet kan man heller ikke anse en lader som en slitedel? Og det er her uenigheten kommer fram og gjør at ting blir litt uklart. Siden det ikke er noen dom som sier at ladere er slitedel eller ikke, er det forskjellige tolkninger i forskjellige fortetninger. Der er foretninger som ikke gir mer enn 2 års reklamasjon på ladere ettersom de anses som slitedeler og det er foretninger som gjør det motsatte.

Men ifølge forbrukerrådet er anbefalingen om du ikke får byttet laderen fra butikken du kjøpte PC-en, å sende en sak til forbrukerrådet (altså at du har en sak).

Så det kan hende at butikken vil kreve betaling mot en ny lader. Men om du skulle være så uheldig vet du at du kan ta kontakt med forbrukerrådet, men tror du vil uansett få en ny en uten kostnader, som " god kundeservice" :p

Lenke til kommentar

Problemet er nok ganske sikkert her at pluggen har fått såpass mye slitasje at det er en overledning/kortslutning, som igjen får pluggen til å smelte. Du burde sagt fra for lenge siden om problemene til laderen, og ved videre bruk så kan du faktisk ødelegge en hel del. Inkludert Mac'en hvor du kan svi av ladeinngangen. (har selv måtte fikse dette for en kompis)

Uansett. Ettersom dette ikke skjer uten ekstern slitasje, så har jeg jo min tvil om at du vil få dette på reklamasjon.

MEN! Selv om det strengt talt er en brukerfeil, så har jeg bla opplevd at headsett etc. blir erstattet ved slitasje på 3.5mm jack pluggen, så kan det godt hende det går for slitasje på ladeplugg også. :hmm:

Lenke til kommentar

i dag opplevde jeg at ledningen i overgangen til pluggen er smeltet og en liten bit er falt vekk, slik at mann nå ser rett i i stål (ledningen?) er dette en garanti/reklamsjons sak?

Om det ikke er en garanti/reklamasjonssak, så er det i hvert fall en STOR BRANNFARE!

Jeg ville aldri ha latt en slik dings være alene uten oppsyn, og i hvert fall ikke latt den være plugget inn om natten ...

Lenke til kommentar

Utvilsomt stor brannfare her ja.

Og utrolig at folk fortsetter å bruke utstyr som er "halv-defekt". Det er ikke akkurat første gangen jeg kommer over et slikt tilfelle, og det "rapporteres" ikke før porten eller laderen har smeltet, tatt fyr eller maskinen er grillet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dette er den hyppigste brannårsaken i Norge!

Når du vet at at laderen blir unormalt varm må du slutte å bruke den. Fortsatt bruk kan i verste fall koste deg hus og hjem.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...