Gå til innhold

Acer viftestøy ved spill/film? CPU nedklokking!

Boye

Anbefalte innlegg

SpeedSwitchXP v1.2

http://www.diefer.de/speedswitchxp/

Acer TM803LCi, UT2003 100% CPU bruk

600Mhz 50% Stille, ingen vifte

800Mhz 60% Stille, svært lite viftestøy

1200Mhz 80% Vifte, lav hastighet

1400Mhz 90% Vifte, høy hastighet av/på

1600Mhz 100% Vifte, høy hastighet mesteparten av tiden

Lykke til folkens :) Grusomt seint (har ikke lagt meg enda, eksperimentert litt. Men det er ingen tvil om at Acer 803LCi duger så det holder ! Man installerer programmet, en ekstra powersaving modus blir tilgjengelig som man tweaker. Man kan når som helst gå tilbake til resterende "ALWAYS ON", "MAX BATTERY" ect. Og det virker som programmet bare trenger å kjøres en gang da instillingene blir gjort i system registeret (ser slik ut, men er trøtt og tar kanskje feil LOL).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil batteritiden også øke når man senker CPU så kraftig? Er den fremdeles kraftig nok til å spille av filmer ved 600Mhz? Fungerer programmet på andre maskiner?

Batteritiden øker ganske radikalt når CPU blir klokket ned såpass. Igår morges gjorde jeg litt vanlige arbeid (internett, Word, Excel.) I løpet av halvannen time brukte maskinen ca. 15 % av batterikapasiteten, dette må jo sies å være ganske bra.

Testet akkurat Divx-avspilling ved 591 Mhz. Dette gikk helt knirkefritt!

Såvidt jeg vet fungerer dette programmet med alle Intel-CPU'er.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg var litt trøtt når jeg postet, skal legge ved instrukser og bilder, samt benchmarks etc etc senere ikveld eller muligens imorgen (hodepine..). Har lært rimelig mye de siste dagene, og man forlenger batterikapasiteten ganske radikalt ved arbeid, MEN det beste er selvsagt viftestøy som praktisk talt forsvinner helt. Prosessoren er jo såpass kraftig og effektiv, at dersom man installerer divX 5.1, setter på partial post-processing, og spiller en film fullskjerm 1400x1050x32, så klarer den dette knirkefritt (faktisk topper den sjeldent 100% CPU usage).

MEN - må få i meg litt mat, ble fryktelig seint igår og det merkest LOL!

Lenke til kommentar

Ok, her er en kjapp guide for viftekontroll av bærbare (AMD+iNTEL). Er ikke sikker om programmet fungerer i W2K, tror faktisk ikke det er noen hensikt da programmer for W2K allerede er ute samt WinXP støtter prosessor hastighet regulering, men visstnok ikke på samme manuelle måten som i W2K. Instillingene er baser på Acer 803LCi Centrino som kjører på 1.6GHz, prosentverdiene kan derfor variere fra maskin til maskin.

Hardware bekreftet: iNTEL Mobile PIII-M, Mobile P4-M, Mobile P4, Mobile Pentium (Centrino), AMD Mobile Athlon XP.

Dette programmet tillater manuell kontroll av ned/oppklokking av bærbar CPU. Programmet er spesielt hendig når man bruker den bærbare, samtidig som man er tilkoblet strømnettet. På min egen Acer 803LCi vil maskinen da vanligvis ignorere mitt ønske om å kjøre prosessoren i lavest mulig hastighet, og istedenfor sette den i full hastighet. Og dermed får man viftestøy... Ved å bruke programmet kan man lage en egen instilling som vil forbipassere dette, og en kan faktisk kjøre 600Mhz tilkoblet strømnettet, uten viftestøy. Vanligvis vil til og med "Max Battery" når man er tilkoblet strømnettet bety at man kjører 1.6GHz, ikke 600Mhz.....man hører da viften ganske raskt.

#1 - Last ned SpeedSwitchXP v1.2

#2 - Install

#3 - Kjør programmet.

Dersom du bytter strømsparings modus, kan man manuelt regulere strømforbruket selv. ACER brukere kan f.eks. gjøre dette ved å holde inne den blå Fn. Man får da opp et lite vindu midt på skjermen, og ved å trykke flere ganger velger man strømsparings modus manuelt. Merk blant annet "Speedswitch control" som er ny - denne vil vi redigere :) Velg "Speedswitch control" (min står nå på Max Battery).

acpi_modes.gif

Hvis du ikke har vinduet oppe, ligger programmet i taskbar og venter på respons.

speedswitch_taskbar.gif

(jeg vet ikke hva reglene sier om åpne bilder i forumet, så jeg forholder meg til linker fra nå..dersom det ikke er et problem, vil jeg oppdatere linkene)

Trykk på ikonet, og du får opp dette vinduet. Velg options, og kopier disse instillingene.

Siste instillinger gjøres i user. For en Acer 803LCi Pentium-M 1.6GHz gjelder følgende tall og observasjoner under 100% CPU bruk for Forced Throttle:

600Mhz 40% Stille, praktisk talt ingen viftestøy

800Mhz 60% Stille, svært lite viftestøy

1200Mhz 80% Vifte, lav hastighet

1400Mhz 90% Vifte, høy hastighet av/på

1600Mhz 100% Vifte, høy hastighet mesteparten av tiden

Man kan selv bestemme instillingene, jeg har valgt å kjøre på 800Mhz både under batteri og strømnett. Når man nå har gjort disse instillingene, kan man lukke programmet helt. Man trenger ikke å ha det kjørende i bakgrunden får å ha full effekt, faktisk vil programmet "override" dine egne valg dersom man bytter over til Max Batteri f.eks. (noe jeg oppdaget når jeg gjorde benchmarks nå nettopp, Max Batteri=600Mhz, men maskinen kjørte som 800Mhz). Man lukker derfor programmet etter bruk, endringene ligger i registeret og Windows benytter seg nå av disse internt.

For å bruke valget, endrer man strømsparingsmodus til Speedswitch control når man ønsker. Man kan selvsagt velge "Max battery" for å gå enda lavere, men hos meg har denne ingen effekt når jeg er tilkoblet strømnettet :wink:

Har du et ATi Mobility Radeon 9000 / M9 kan det lønne seg å skru av Powerplay dersom man planlegger å spille i batteri modus. Bildet viser Powerplay skrudd av. Det er vanlig at Powerplay skrus på når man kjører batteri, og at den skrus av når man tilkobler strømnettet. Mulig dette også fungerer på andre ATi Mobility kort, M10 har Overdrive blant annet og fungerer litt annerledes når det gjelder den nyere Powerplay tror jeg.... Dette vil uansett gi et ganske så heftig boost i hastighet når man kjører i lavere CPU hastighet i batterimodus, uten merkbar viftestøy.

Til slutt CPU benchmarks :)

(bildet er fotoretusjert for enklere sammenlikning)

I 800Mhz vil dermed maskinen tilsvare en Duron 800Mhz ifølge Sandra, skjønt i realiteten er vel prosessoren ganske mye raskere enn dette, ville jeg tro!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har installert speedswitch på min Acer 661LCi.

Under diverse installasjon av programmer, uten bruk av speedswitch, holdt batteriet i 3 timer, er ikke det litt dårlig?

Nå benytter jeg speedswitch med innstillinger som i posten lenger opp, men allerede etter 20minutter er batteriet nede på 90%.....

Gjør jeg noe feil eller er batteriet dårlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...