Gå til innhold

Lensepumpe ?

Anbefalte innlegg

Hadde tenkt jeg skulle bygge meg vannkjøling, blokk og hele sulamitten og lurte derfor på om noen av disse pumpe vil kunne funke som vannpumpe:

Lensepumpe og Pantrypumpe

Har ingen peiling på hva en Pantrypumpe er... :shrug:

Tenkte jeg skulle gjøre dette så billig som mulig og disse koster nesten ingenting. Akvarie pumpe er vel å foretrekke, men var å spurte rundt i forskjellige foretninger for en stund siden og de fleste pumpene var realtivt dyre og går med en tanke om å slippe å bestille over internett...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg skulle sjekke ut diverse zoo butikker rundt om kring i nabolaget for pumper. Hvis jeg ikke finner noe så blir det vel å bestille MaxiJet Pumpehoder MJ 750 eller Eheim kompakt 600 fra webzoo.net eller Hydor Seltz L20 II fra microplex.no.

Noen meninger om hvilken pumpe som er best ?

Hvor mye vil det eventuelt koste å kjøpe Hydro pumpa fra Microplex (med frakt og heile sulamitten)?

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle sjekke ut diverse zoo butikker rundt om kring i nabolaget for pumper. Hvis jeg ikke finner noe så blir det vel å bestille MaxiJet Pumpehoder MJ 750 eller Eheim kompakt 600 fra webzoo.net eller Hydor Seltz L20 II fra microplex.no.

Noen meninger om hvilken pumpe som er best ?

Hvor mye vil det eventuelt koste å kjøpe Hydro pumpa fra Microplex (med frakt og heile sulamitten)?

Selv om du ikke finner pumpe i en zoobutikk så kan du høre med dem om de kan bestille en, da slipper du jo frakt osv :)

hydro vil koste ca 330.

Lenke til kommentar

Har finni en pumpe. Hydor pumpe det også, 400 l/t til en ca 150kr (husker ikke helt pris, men mener det var rundt 150,-)

Blir 400 l/t for lite?

Tenkte jeg skulle kjøle ned Cpu i første omgang men chipsett er også veldig aktuelt i nær fremtid.

Ellers så kan jeg kansje få en brukt Eheim pumpe, 600 l/t til 300,-.

Men er det vært å betale det dobbelte for 200 l/t ?

Lenke til kommentar
Tror nok det blir Hydor pumpa grunnet pris, 135,- for å være nøyaktig, men så kommer det store spm:

Er 400 l/t nok ?

Skal kjøle ned cpu og chipsett, ikke gpu siden vifta ikke bråker i det hele tatt...

Har testa noen småpumper og alle er ihvertfall kraftige nok til kjøling av CPU. Om ikke blokkene er altfor "snirklete" er jeg rimelig sikker på at det ikke blir noe problem. Enkelte blokker yter bedre ved kraftigere gjennomstrømming, men forskjellen er liten.

MicroJet MC320: 320l/h

Sicce Micra: 400l/h (Selges for under 200,- på Tropehagen Zoo.)

EheimCompact 600: 600l/h (Denne bruker jeg nå med en BIE2.)

Men ingen pumper leverer i et system det som står oppgitt på esken. "Virkningsgraden" er veldig varierende. Finnes en slik pumpesammenligning hos overclockers.com.

Andre ting som har betydning for gjennomstrømming er vinkelledd, for lange slanger og trange nipler. Selv om yttermålet på nippler er oppgitt til feks 1/2" kan det være store variasjoner på "innermålet".

Lenke til kommentar
... ingen pumper leverer i et system det som står oppgitt på esken. "Virkningsgraden" er veldig varierende. Finnes en slik pumpesammenligning hos overclockers.com.
Ett av de intressantaste måtten är "lyfthöjd" eller tryck (anges i meter eller Bar). Ju större värde desto "starkare" pump, som orkar pumpa vattnet genom slangar och förträngningar.

/Olle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...