Gå til innhold

Kamera med vidvinkel - forslag?

Anbefalte innlegg

Hei.

i jobben min har jeg behov for å ta noen interiørbilder i tildels små rom. og da tror jeg det kan det være hensiktsmessig å bruke et vidvinkelobjektiv.

men jeg ønsker samtidig å ha muligheten til å ta "vanlige" bilder av f.eks detaljer.

kameraet bør ikke være for stort i størrelsen. bør vel egentlig være så lite som mulig når jeg tenker meg om, siden det skal fraktes litt rundt.

det trenger ikke være GPS-tagg eller slike ting.

det skal også være enkelt å greit i menyene, siden det er minst tre forskjellige brukere på kameraet med vekslende interesse for fotografering.

helst plugg and play rett fra esken.

pris er ikke det viktigste men det er en stor fordel om det holder seg innenfor 7000 for kamera og objektiv.

så, er det noen anbefalinger på Kamera og Objektiv som dere kan gi ut fra disse kriteriene?

eller er det en annen type kamera som kan brukes til vårt formål? det blir hovedsakelig fortografering av små hybler og leligheter. men det blir også tatt en del bilder av store rom på flere 100 kvadrat samt uteareal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cilleron: Husk at Canon har litt mindre bildebrikke enn Nikon, Pentax og Sony. Det gjør at 10mm på Canon ikke blir fult så vidvinkel som på de andre. For bilder i trange rom kan man nesten ikke få nok vidvinkel og da bør man satse på det lille ekstra vidvinkel som Nikon, Pentax og Sony gir. Sigma 10-20mm kombinert med et APS-C kamera av de nevnte merkene. Eller om budsjettet er litt romsligere, Sigma 8-16mm kombinert med et av de samme kameramerkene.

Konkrete forslag:

Sigma 10-20mm f/4-5,6 2875 kr eller Sigma 8-16mm f/4,5-5,6 fra 4595 kr

Pentax K-30 fra 4490 kr eller Nikon D3200 fra 3427 kr eller Nikon D5100 fra 3490 kr

Husk stativ også!

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

For innendørsbruk vil jeg heller anbefale Tokina 11-16mm f2.8 til kr 4999,-. Tokina har nylig sluppet en oppgradert versjon av denne (kr 5999,-), men vil tro den gamle er god nok.

Går muligens litt ut over budsjettet på 7000,- her, men blenderen kommer godt med innendørs her - og bedre mulighet for håndholdt kan gjøre at man slipper kostnaden, og den ekstra bærevekten, med et stativ.

Har Sigma 8-16mm selv og er for all del godt fornøyd med den men det er til en annen bruk :-)

Lenke til kommentar

Cilleron: Husk at Canon har litt mindre bildebrikke enn Nikon, Pentax og Sony. Det gjør at 10mm på Canon ikke blir fult så vidvinkel som på de andre. For bilder i trange rom kan man nesten ikke få nok vidvinkel og da bør man satse på det lille ekstra vidvinkel som Nikon, Pentax og Sony gir. Sigma 10-20mm kombinert med et APS-C kamera av de nevnte merkene. Eller om budsjettet er litt romsligere, Sigma 8-16mm kombinert med et av de samme kameramerkene.

Konkrete forslag:

Sigma 10-20mm f/4-5,6 2875 kr eller Sigma 8-16mm f/4,5-5,6 fra 4595 kr

Pentax K-30 fra 4490 kr eller Nikon D3200 fra 3427 kr eller Nikon D5100 fra 3490 kr

Husk stativ også!

tusen takk for en fin tilbakemelding. er dette kameraer med blits? eller er det noe som må settes på toppen av det?

en slike systemkameraer? er det noe å se på til mitt bruk? jeg ser jo at de virker mer kompakte en speilrefleks som du viser til.

siden vi er flere brukere på dette kameraet er det en fordel at det er så lite som mulig og så "enkelt" som mulig.

hvordan er det å bytte objektiver på slike systemkameraer? er det noe alla speilrefleks?

og hvordan kan jeg se at objektivet er et vidvinkel? har det noe med den fysiske størrelsen å gjøre?

Lenke til kommentar

Dette er kameraer med intern blits av typen som vippes opp fra toppen av kameraet. Det går også an å sette på ekstern blits. Jeg vil anbefale å bruke blitsen minst mulig eller ikke i det hele tatt. Det blir mer naturlig lys på bildene av å bruke det naturlige lyset som fins i rommene. Både lys fra vinduer, lamper og eventuelt stearinlys for ekstra stemning. Mange eiendomsmeglere bruker det trikset for å gjøre det ekstra koslig og gi god hjemmefølelse.

Alle disse er systemkameraer, altså med utskiftbar optikk. Dette er systemkameraer med speil, altså speilrefleks. Jeg vet ikke om noen ikke-systemkameraer med noe i nærheten like god vidvinkel, unntatt såkalte actionkameraer med MYE dårligere bildekvalitet. Det finnes også mulighet for god vidvinkel på spelløse systemkameraer, men mer begrenset utvalg og ikke fult så vid vidvinkel. Et par eksempler der er Sony NEX + Sony 10-18mm og Olympus/Panasonic kamera + Panasonic 7-14mm.

Alle disse kameraene kan settes i full auto-modus og er uhyre enkel å bruke da.

Brennvidden i antall mm angir om det er vidvinkel eller ikke. En liten kompliserende sak er at sensorstørrelsen (crop-faktoren) også er en faktor i det regnestykket. For enkelhets skyld så kan vi se på bare sensorstørrelsen kalt APS-C (Pentax, Nikon, Sony) og ignorere cropfaktoren et øyeblikk. Da er alle tall lavere enn ca 20 vidvinkel. 10mm er kraftig vidvinkel. 20mm er mild vidvinkel. 35mm er såkalt normalvinkel, mens alt godt over det er tele. 50mm er mild tele, 100mm middels mye tele og 200mm mye tele. Andre sensorstørrelser som de fra Olympus og Panasonic forskyver skalaen med en faktor.

Zoomobjektiver kan endre fra for eksempel vidvinkel til tele ved å vri på det. De som følger med kameraene er vanligvis 18-55 mm, altså fra mild vidvinkel til mild tele. Tar du det største tallet og deler på det minste får du antall ganger zoom. 55/18 = ca 3 ganger zoom. Slike objektiver kalles normalzoom fordi normalbrennvidden ligger omtrent midt på zoomskalaen.

Det objektivet jeg foreslo som heter Sigma 10-20mm har altså 20/10 = 2 ganger zoom og spenner fra kraftig vidvinkel (10mm) til mild vidvinkel (20mm). Det som heter Sigma 8-16mm har også 2 ganger zoom, men det spenner fra ennå kraftigere vidvinkel (8mm) til middels vidvinkel (16mm).

Eiendomsmeglere er veldig glad i kraftig vidvinkler som disse to objektivene fordi det får små hybler og kott til å nesten se ut som ballsaler. Bare ta en kikk innom noen boligprospekter på finn.no så ser du hva jeg mener.

PS. Det finnes en type vidvinkelobjektiver som heter fisheye/fiskeøye. Disse gir en spesiell rund effekt og er ikke særlig gunstig for boligfoto. Styr derfor unna de. Ingen av de objektivene jeg har nevnt her er fiskeøye.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...