Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer å få switch til å fungere med ruter

Anbefalte innlegg

Hei,

Registrerer at det sitter fryktelig mange kloke hoder her, så prøver meg.

Jeg har to ElkoLink switcher med 12 porter hver her. I tillegg har jeg en Netgear N750 router.

I min enkle naivitet trodde jeg det var såpass enkelt som å bare plugge nettverkskabelen fra veggen og inn i routeren. Så en ny kabel fra hvilken som helst annen port i routeren og inn i en tilfeldig port i switchen. Men det gjorde tydeligvis ikke susen... Det trådløse nettet var jo i full gang, men med fiber i hus, så vil jeg jo gjerne benytte det istedenfor det trådløse...

Noen som har noen gode råd til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har testet med å plugge nettverkskabelen direkte fra veggen og rett inn i de enkelte portene på switchen. Da fungerer det også, men så fort jeg går via routeren, så fungerer det plutselig ikke igjen. Så det virker vel litt som om det stopper mellom routeren og switchen.

Link... Mulig, men dette er noe som var satt opp her fra før, så hvordan finner jeg i så fall ut av det? :-)

Lenke til kommentar

Har du type/nr på switchene, da?

Det kan være at de er managed, eller noe annet spesielt.

Du sier det funker dersom du plugger nettverkskabel utenom router. Hvor kommer dette uttaket fra? Har du public IP ut av veggen (starter ofte på 8x og ikke 192)?

Lenke til kommentar

Det ser skremmende ut som denne: http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=27&products_id=6942636. Av ren uvitenhet; Patch-Switch. Kan det tenkes at en patch kun er en ren forlenger, og at jeg egentlig rett og slett ikke har en switch? Jeg fikk beskjed om at det var to switcher, men dersom det er en forskjell på switch og patch, så vil jeg jo skjønne tegninga. Da vil jeg jo rett og slett ha behov for en switch, som routeren går inn i, før den så igjen kobles videre til "patchene"...? Dersom det da er en forskjell på patch og switch?

Lenke til kommentar

Tja, dersom du får nett gjennom disse uten routeren din så er det jo en router en eller annen plass. Du trenger da ikke en til router. Dersom du ønsker trådløst nett kan du bare bridge routeren din og koble den til på en av portene på switchen.

Du får da ut av vegg - switch - "router" og andre enheter.

Lenke til kommentar

Mulig jeg missforstod, ja.

Det virker når du kobler fra uttak i veggen (RJ45/ 8 port nettverksuttak?) som du kobler inn på en av portene på switchen, og deretter fra en annen port og til PC?

Dersom du kobler uttak vegg - Netgear - switch - PC så fungerer det ikke?

I det øverste oppsettet: Hvilken IP får PC-en? Hvis den begynner på 8x så behøver du ikke å skrive den her.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Får du i det hele tatt en DHCP-pakke? Åpne CMD -> ipconfig -> er ip 169.x.x.x har du ikke fått noe IP i det hele tatt.

Kanskje du trenger crossover kabel?

Lenke til kommentar

problemet ditt er at du ikke har noen switch, du har derimot 2 stk patche panel.

Switcher er aktive bokser, med lys som gjør en jobb med å sortere hvor pakker skal hen og den krever strøm.

Patchepanel, er bare en enkel boks for å gjøre det enklere å holde styr på kablene. Her kobler du kablene inn på baksiden(kabler fra andre rom), og på forsiden bruker du korte kabler for koble de til switchen.

(med forbehold om at de elkolink boksene du har er de samme som du linket til)

Endret av ZanZel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greia som skjer er at du koblet til et patchepanel, og ikke en switch.

For å gjøre det litt enklere(?): du kan se på en switch som en forgrener/strømpadde, patchepanelet derimot, er en "forlenger", til en hvis grad. Den vil bare føre nettet gjennom porten som den er koblet til.

Hvis du kobler til port 1 bakpå patchepanelet, må du koble til port 1 frampå, det er ikke mulig å krysse disse.

Lenke til kommentar

Ja, jeg skjønte tegninga når jeg fant den "Elhandel"-linken, så handlet en faktisk switch :-) Da fungerte på magisk vis alt, med unntak av en telefon og en kopimaskin/skriver :-)

Telefonen er nok utenfor husets fire vegger, men kopimaskinen har trolig bare ikke fått en IP-adresse, så det må vel ordne seg etter hvert... :-) Men takk til alle for alle gode svar, som til slutt førte til at ting løste seg for meg! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...