terte Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Hvis man går inn på linken http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/CDISPLAY.HTM vil man ved å velge Canon 300D i venstre frame, of Canon Powershot G5 i høyre frame, kunne sammenligne de samme scenene tatt med de to kameraene, Dersom en sammenligner "Outdoors" (utendørs bildet av dame med blomster) og spesiellt "House" bildet, raskt se at 300D gir en mye "blekere" fargefremstilling. Jeg vil tro en kan behandle dette en del etterpå i Photoshop o.l., men jeg mener det er en veldig forskjell sammenlignet med G5s bilder her. Ja, jeg er en amatør, men jeg synes G5's bilder er mye "friskere", og vil kalle de "bedre". 1. Er jeg helt på jordet her heller? 2. Ved å velge saturation +2 i oppsettet på 300D'et, klarer man å få like mye farge uten å måtte etterbehandle i Photoshop? Har for to dager siden bestillt 300D på nettet, men er blitt littt usikker om det er kameraet for meg... Lenke til kommentar
Jens Hansen Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 1. Er jeg helt på jordet her heller? Nej det er du ikke. Kameraer, som sigter mod den mere proffe del af markedet, har altid en mere neutral farvegengivelse, da en prof fotograf altid efterbehandler billeder i Photoshop bagefter. De stærke klare farver finder du i kameraer, som er rettet mod konsumentmarkedet, fordi flertallet ikke sidder og arbejder ret meget med billederne bagefter. 2. Ved å velge saturation +2 i oppsettet på 300D'et, klarer man å få like mye farge uten å måtte etterbehandle i Photoshop? I følge anmeldelserne af kameraet bliver farvegengivelsen stadigvæk lidt neutral og kedelig, hvilket fx også er tilfældet på andre proffe kameraer som fx EOS 10D. Så du må en tur om photoshop bagefter, hvis du vil have knald på farverne. Lenke til kommentar
terte Skrevet 21. september 2003 Forfatter Del Skrevet 21. september 2003 Dvs at man klarer å få like sterke farger som G5 etter behandling i Photoshop? I så fall hvilke verdier på parametre anbefales for å etterligne G5 mest mulig? Er det mulig å få en plug-in til Photoshop som gjør dette automatisk ? Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 bare bruk "SATURATE"-verktøyet i photoshop. Det norske ordet for 'saturation' kan godt oversettes med fargemetning, mens 'hue' kan oversettes med fargenyanse. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 23. september 2003 Del Skrevet 23. september 2003 Må si at begge utebildene med dama og blomster ser ganske like ut. Huset ser man er litt kraftigere farger på med G5. G5 virkr som overdriver litt i fargene. 300D er kanskje litt blast, men kommer litt ann på sola om den er bak en sky på 300D og bildene er sikkert ikke tatt på samme dag. Skal alle bilder ha så mye kontrast i bildet? Kan bli litt overdrevet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå