Gå til innhold

Spenninger i Trafo (fra en gammel forsterker)

jonhs

Anbefalte innlegg

Rev ut en trafo fra en gammel forsterker.

Så så jeg på tegningen på toppen av den. Der står det 110v / 120v.

Er det ikke slik at hvis du kobler til 230 volt, så vil du kunne regne det slik:

110v x 2 = 220v

28v x 2 = 56v

20.8v x 2 = 21.6v

Tror det er slik, men ville ikke ta sjansen på "KAPOFF" liksom :lol:

mvh.

Jon H. S.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teoretisk ja. Vis det ikke er elektronisk versjon da. Da kan de være litt mer trikky. Er det tung som bly er den en jern trafo ol. Da tror jeg det skal virke. Har selv lekt med 230v-->24v pluss en 230v-->110v utenpå der igjen og fikk noelunde 12v. Stresset mer med å få det til å bli likestrøm i steden for veksel. :lol:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Teoretisk ja. Vis det ikke er elektronisk versjon da. Da kan de være litt mer trikky. Er det tung som bly er den en jern trafo ol. Da tror jeg det skal virke. Har selv lekt med 230v-->24v pluss en 230v-->110v utenpå der igjen og fikk noelunde 12v. Stresset mer med å få det til å bli likestrøm i steden for veksel.  :lol:

er jo grise lett det da!

et en liten diode, og et par heftige kondensatorer er alt som skla til..

Lenke til kommentar
Teoretisk ja. Vis det ikke er elektronisk versjon da. Da kan de være litt mer trikky. Er det tung som bly er den en jern trafo ol. Da tror jeg det skal virke. Har selv lekt med 230v-->24v pluss en 230v-->110v utenpå der igjen og fikk noelunde 12v. Stresset mer med å få det til å bli likestrøm i steden for veksel.  :lol:

er jo grise lett det da!

et en liten diode, og et par heftige kondensatorer er alt som skla til..

Jaaaaau hvis du har delene så og vet nøyaktig hva du skal gjøre. + at du har nøyaktige nok måle instrumenter. :wink:

Her hjemme ble jeg noen lysdioder mindre. Men hva kan jeg forventer meg av bilteam lysdioder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...