erikindre Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Driver og kikker litt etter bærbar for en kompis, men får ikke helt taket på alle disse ulike CPU'ene til Intel. Pentium - M (centrino) er jo grei, men så er det det at det finnes både: Mobile Intel Pentium 4 M og Mobile Intel Pentium 4 (uten m). http://www.intel.com/products/browse/processor.htm Hva er egentlig forskjellen på disse?? Hva finnes i dagens maskiner? Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Mobile P4 (uten m...) er stort sett den samme prosessoren som sitter i stasjonære maskiner, med noen forbedringer som skal gjøre den bedre egnet for bærbare maskiner.. Den finnes opptil 3 ghz og har fsb på 533... Den er så absultt ingen god Mobile prosessor hvis du er ute etter en maskin som ikke støyer eller blir varm, jeg ser ingen umiddelbare grunner til å prøve å finne en maskin med en slik prosessor fremfor en med en vanlig desktop-prosessor... Mobile P4 -M er en "ekte" mobile prosessor som finnes opptil 2,6 ghz og har en FSB på 400.. Dette var den mest vanlige Mobile CPUen å finne i bærbare frem til Centrino og Pentium -M kom for fullt... Ytelsen ligger nær opptil tilsvarende desktopprosessor. og et system med en slik løsning vil i de fleste tilfeller genere langt mindre støy og noe mindre varme. Slike maskiner er for tiden også i de fleste tilfeller ganske rimelige... Fremtiden (forbedringer) til denne prosessoren er etter hva jeg vet usikker... Pentium M er som du sikkert vet den nyeste Mobile prosessoren til Intel på markedet. Selvom markedsføringen av Centrino-pakken ofte blir kritisert er dette desidert en av de beste produktene Intel har kommet med. Prosessoren finnes opptil 1,7 ghz, men yter ca. 50%+ bedre enn tilsvarende P4 cpuer pr. mhz!! Den første generasjonen "Banias" som finnes i dagens maskiner skal visstnok ha noen barnesykdommer, tydeligvis uten at dette byr på noen som helst problemer for sluttbrukere etter alt jeg vet.. Annen generasjon av denne prosessoren "Dothan" skal etter planene komme tidlig neste år med forbedrede cpu hastigheter... Pentium 3 -M er en prosessor som man etter Pentium 4 -Ms inntog først og fremst finner i de minste bærbare maskinene, og nå er den mer og mer på vei ut... Den finnes fortsatt i noen nye systemer, men dersom man ikke har spesielle behov ser jeg ingen grunn til å velge en Ultra-portabel maskin med denne prosessoren da prisforskjellen i forhold til et system med Pentium -M ikke er nevneverdig stor (ihvertfall ikke hva angår ytelse...) Det finnes også en rekke billigmaskiner i dag med Celeron og Celeron -M prosessorer, men dette er forholdsvis dårlige prosessorer med "gammel" teknologi.. Er du allikevel ute etter en slik maskin skal det visstnok lønne seg å velge en Celeron -M da den visstnok skal ha bedre specs (Visstnok 256kb L2 cache fremfor 128... rett meg hvis jeg tar feil..) og være bedre med hensyn til strømsparing og støy.. Du visste kanskje en god del av dette fra før.. begynte bare å klø litt i fingrene da jeg begynte å skrive.. :-) Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 21. september 2003 Forfatter Del Skrevet 21. september 2003 Glimrende! Tusen takk, var akkurat dette jeg var ute etter + litt til!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå