Gå til innhold

billig og "greit nok" hjemmekinoanlegg..


Anbefalte innlegg

Hei, fint om noen kunne sette av et minutt eller to for å lese og kanskje svare på denne tråden?

 

Jeg har nå fått det for meg at jeg trenger et hjemmekinoanlegg, som ikke koster så altfor mye og som er sånn passe bra..

 

Står ikke så sterkt på dette emnet, så fint om noen kunne komme med tips eller innspill om hva jeg burde gjøre.

 

Jeg har sett meg ut følgende:

 

http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...=4&GrpID=6&s=pl

 

http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...=3&GrpID=3&s=pl

 

og

 

http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...=4&GrpID=1&s=pl

 

--

 

har som sagt ikke bruk for de rent store og dyre sakene, det er et relativt lite rom de skal inn i, samt det skal se noenlunde fint ut også. Er dette alt jeg trenger til et hhelt ok hjemmekinoanlegg? Jeg har dyr dvd-spiller og god tv, men mangler altså den gode lyden.

 

Vil helst ikke betale noe mer enn 4500 kroner, må jeg ut med mer for å få det som jeg ønsker? trenger jeg kabler eller å fikse masse med saker og ting?

 

håper på svar, mvh

 

alexio

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville i alle fall anbefale deg å kjøpe deg en bedre (dyrere) forsterker, anbefaler en fra Pioneer (av de du finner hos komplett). Ta den dyreste forsterkeren du har råd til. Har du råd til en forsterker til 4000 så kjøp det, er budsjettet noe strammere kjøper du en billigere en, men jeg anbefaler deg å putte mest mulig av pengene dine her, da det er det du får mest igjen for i et såpass lavt prissegment.

 

Når det gjelder den subwooferen ville jeg i første omgang heller latt være og bruke pengene på forsterkeren i stedet. Det er tvilsomt om subberen vil spille skikkelig sammen med resten av anlegget og en dårlig subber vil bare ødelegge mer enn den retter opp.

 

Dersom du har litt mer penger og er ute etter å gjøre de store kuppene anbefaler jeg deg heller å kjøpe brukt utstyr. Ta en titt på disse stedene:

audiopfile

audioforum

lydogbilde

Lenke til kommentar

bruk heller 10000-12000kr så får du noe brukbart :wink:

 

f.eks:

 

forsterker

denon avr 1603 2995 har kostet 3995 på hi-fi klubben

 

høyttalere:

hi-fi center kjeden har kanpenje på proson r63sa, r51sa og r52sa

tror de koster 7995 men de selges for 4995

 

subwoofer bør du vente med og heller kjøpe no skikelig som f.eks

dali swa 12 3995kr

eller mest trøkk cervin wega v12s 3698kr

 

du blir bare skuffet av billige eltax ting.

 

hvis rommet ditt er veldig lite så trenger du kanskje ikke subwoofer ,men det blir ikke det samme uten

:)

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale deg den eltax receivern!!

 

Har testen en selv og den ble fort sendt tilbake i retur. forferdelig lyd..

 

Vil heller anbefale deg og droppe subwooferen og heller bruke de ekstra 1500,- på en bedre forsterker.

 

f.eks JVC http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...=3&GrpID=3&s=pl

 

Eller: Panasonic http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...=3&GrpID=3&s=pl

 

Eller: Pioneer http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...=3&GrpID=3&s=pl

 

Kan garantere deg at du får mye mer utav høyttalerne med en litt bedre forsterker.

Lenke til kommentar

Folkens, hvorfor anbefaler dere noe som er LANGT dyrere enn det han ønsker å betale? Selv har jeg liten greie på Hifi, men jeg vet at hvis du har et rom som ikke er så SVÆRT og du bare skal ha et surround system, så er det du har funnet frem være et YPPERLIG eksempel! Men som en over sier, altid greit å høre på det du kjøper først :yes:

 

Kanskje dra til en lydbutikk og fortelle litt hva slags vegger osv det er i rommet ditt...

 

Tim

Lenke til kommentar
Folkens, hvorfor anbefaler dere noe som er LANGT dyrere enn det han ønsker å betale? Selv har jeg liten greie på Hifi, men jeg vet at hvis du har et rom som ikke er så SVÆRT og du bare skal ha et surround system, så er det du har funnet frem være et YPPERLIG eksempel!

 

Ingen av de komponentene han ramset opp er på noen som helst måte ypperlig. Det er bare til å bli skuffet av. En forsterker til 1200,- som påstås å gi 5*60w er i beste fall en dårlig spøk. Hvis budsjettet er så lite som 4500 så kan jeg ikke gjøre annet enn å anbefale 2kanals lyd. Det er tross alt bedre med skikkelig to kanals, enn crappy 5 kanals. Mye bedre!

 

Med en NAD C320BEE til 2995,- og et par gale 3020 til 1296,- på et par høytalerstativer fra IKEA har du et skikkelig oppsett som knuser alt i samme prisklasse og dette passer til budsjettet ditt også.

 

nadc320bee_1.jpg

gale3020.jpg

 

 

Hvis du har råd til å bruke 2200,- til vil jeg anbefale deg å oppgradere høytalerene til et par B&W DM601 S3 høytalere til 3496,- og fjerne enhver tvil om at anlegget er bra. Både forsterker og høytalere er kritikerrost.

bwdm601s3.jpg

 

Men da er du oppe i en prisklasse der det kanskje, merk kanskje, kan forsvares å gå over til en surroundforsterker og 5 satelitter. Gå da for en Denon AVR-1404 til 2995,-

avr1404.jpg

og RADIONETTE COLOSSEUM surround sett fra elkjøp til kr 2995,-

colosseum_nm.jpg

, eller Eltax Liberty 5-pack Sort

2 x Bipolar, 2 x Liberty 5+ og Center høytalersett.

 

Husk, man får stort sett alltid det man betaler for, og hvertall ikke mere!

DrErling

Lenke til kommentar

Jeg kan bare si meg enig med forslaget om Logitech Z-680. Det blir noe annet enn det jeg anbefalte, men dersom det er interessant å bruke et slikt oppsett så gjør det!

 

Dette spiller helt sikkert like bra eller bedre enn eltax+eltax+eltax i øverste posten.

 

Har btw satt opp slike høytalersett (Z-680 og Z-540) i små møterom og brukerne er fornøyd med lyden.

 

DrE

Lenke til kommentar
Men da er du oppe i en prisklasse der det kanskje, merk kanskje, kan forsvares å gå over til en surroundforsterker og 5 satelitter. Gå da for en Denon AVR-1404 til 2995,-

Vet du hva som er nytt på 1404? 1603 skal vel også byttes ut snart i sortimentet og er 500,- billigere.

og RADIONETTE COLOSSEUM surround sett fra elkjøp til kr 2995,-

Disse er vel bare rebrandede Eltax, og da kan man vel like gjerne kjøpe et Eltax sett fra Komplett elns. til halve prisen?

 

Mitt forslag: Denon AVR-1603 og Monitor 5-pack. Det burde bli under 6K med frakt og noen kroner til høyttalerkabel. Så en sub når man får råd. Eltax Atomic'ene er billige og fine til film, men på musikk synes jeg ikke de er noe å skryte av.

Lenke til kommentar

Har sett litt på oppsettet ditt og synst ikkje dette vil passe til eit lite rom. Dersom du vil handle på komplett synst eg du skal se på dette. Har ein kompis som har lignende og er veldig imponert av lyden der. Er enig i at du må ha ein dyr surround forsterker dersom du vil ha fin lyd men her kan du spare deg for den dvd-spilleren du har i dag. Du kan selge den? Har sjølv ein Kenwood surround og er ikkje storfornøgd med den.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...5&view=detailed

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...