Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Whisky beginner!

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fått sansen for whisky enda, men jeg har veldig lyst til å lære meg å drikke det. Noen anbefalinger til whiskyer som er god til å begynne med?

vil ikke ha moralpreken respons som: "Hvis du ikke liker det, ikke drikk det."

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt enig med deg, de første gangene jeg smakte whiskey var jeg ikke så stor fan selv heller.

Jeg tror at whiskey er en smak og behag ting... Tror ikke det finens en "begynner" whiskey.

Jeg har hvertfal funnet min favoritt.

Glenfiddich Single Malt 12, 15 og 21

For meg, så er det ingen whiskyer hverken over, under eller vedsiden.

Endret av Skipstrixxy
Lenke til kommentar

Begynte å like Whisky selv etter at jeg ble servert en fra Ardbeg. Be om en som smaker....bål og sigar :p Jo mer og kraftigere smak jo mindre merker du spriten synes jeg ;)

Ardbeg er kjempe, ikke en typisk begynnerwhisky, men liker du god smak så liker du god smak...

Endret av Phileas Fogg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg begynte å like Highland Park etter at jeg var på besøk på destilleriet på Orkenøyene ved en seiltur vi hadde. Ble med noen flasker hjem da :w00t:

Den mener jeg var Single malt 8. årgang. Ikke alt for mild, men ikke for sterk heller. Det var noe oljegreier guiden bablet om som kom fra noe gress dem gravde opp og brant innvendig i tønnene, som man kan se om man "snur" litt på glasset og væsken flyter over ett område, men en liten hinne blir igjen. Mulig jeg er helt på jordet her nå fordi det ble mye info om destileringsprosessen den dagen.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer The Famous Grouse, siden den er blended og har litt mildere smak++ den er rimelig billig!

Det vil jeg ikke anbefale. Blended har en annen smak, mer fremtredende alkoholsmak, og er etter min mening et helt annet produkt. Jeg kjenner flere som "ikke likte whisky", de hadde smakt diverse blend/burbon annet som ikke falt ismak idetheletatt. Når de så fikk smake maltwhisky gikk det opp for dem at de faktisk likte whisky.

Begynn med maltwhisky, men gjerne en som ikke er for sterk eller med for mye torv/røyk hvis du er skeptisk til slikt.

-Highland Park

-Glenmorangie

-Glenfiddich

-Balvenie

Lenke til kommentar

Jeg drakk mye Johnnie Walker Red Label og også Famous Grouse i mine yngre dager, fordi det var tøft. Men jeg likte det aldri noe særlig. Men så fikk jeg smake Laphroaig 10, og da fikk jeg min første euforiske whiskyopplevelse. Jeg har og hørt med andre maltwhiskyentusiaster som kan fortelle at akkurat denne er en av de whiskyene som virkelig satte fart i lidenskapen for denne herlige drikken. Så min anbefaling er krystallklar. Kjøp deg en Laphroaig 10 år, og smak først en liten slurk før du tilsetter noen dråper vann og kjenn etter hvordan den forandrer seg. Du har en fantastisk reise i whiskyens verden foran deg, og jeg ville startet på samme måte om jeg skulle gjort alt om igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...