gier008 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Hei! Foreldrene mine skal feire sølvbryllup i sommer, og det hadde vert fint å lagt en film med bilder og filmer fra tiden deres sammen. Problemet er bare at de fleste bildene er ikke digitalisert. Vi har masse negativer, men og bilder i bare papirutgaver. Bildene fra bryllupet deres er f.eks. bare i papirutgv. Hva er best måte å få dem inn på pcen på med god kvalitet? Vi har en brukbar scanner (HP Photosmart serie 3310, tror jeg). Eller er det bedre å ta bilde med et bra kamera? Lenke til kommentar
dbass Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Jeg kan ikke se at det er lurt å ta bilde av bilde med et kamera. Scanning fungerer, men det blir mye jobb? Så vidt jeg kan huske, så finnes det mange fotobutikker som kan digitalisere negativer direkte. http://www.fotoknudsen.no/magasin/digitaliser-gamle-bilder/ Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 (endret) Jeg hadde noenlunde samme utfordring i fjor. Da endte jeg opp med å bruke en bekjent sin par år gamle Canon-skanner (ikke noe veldig dyr sak), som hadde endel fiffige funksjoner for å "batch-skanne", dvs du kunne legge på flere bilder om gangen, den skar ut det den trodde var bildene men ga meg muligheten til å justere størrelsen/kuttingen og kvaliteten/lys/farge/metning/etc på hvert enkelt bilde, før den skannet bildene som separate filer. Fungerte overraskende bra. Skannet et par hundre bilder i løpet av et par timers tid, og bare et par-tre bilder var ikke akseptabel når jeg senere så over de. Vi hadde både s/h og fargebilder. Vi brukte bildene til et jubileums bildealbum (hos Fotoknudsen tror jeg), og resultatet ble over all forventning. Min erfaring med kamera er at det er veldig vanskelig å få godt resultat. Ikke minst er det vanskelig å unngå at bildet blir skjevt, om du ikke har spesielt utstyr/eget stativ for denslags. Endret 29. april 2013 av fikse Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Vi samlet og scannet en del bilder til svigers gullbryllup. Vi fant en del gamle bilder fra bryllupet og 60/70/80-tallet. Disse var på papir og ble scannet med en vanlig bordscanner. Fordel å ta hele albumsider som du deler opp under editering etterpå. Så hadde vi en del digitale bilder fra de siste 10 årene, av barnebarn og familiene. Vi viste disse som en presentasjon under festen. Men så laget vi en fotobok etterpå, med de gamle bildene, de nye, og en seksjon fra selve festen. Det ble veldig populært!! Alternativt kan du lage fotobok til festen, og heller lage en liten av selve festen etterpå, koster ikke mye og er veldig hyggelig for de å se i etterpå. Fotobøker er morsomt å lage og FLOTTE gaver!! Det blir faktisk ganske ok av selv dårlige bilder, de kan ofte forbedres en del etter scanning. Falmede fargebilder fra 60-70 tallet kan bli veldig bra. Så du kommer langt med en billig scanner, men fordel med løst lokk så du kan legge albumene rett på. Det tar litt tid, men er vel verdt!! Lag også kopi av fotoboken til dine søsken hvis du har, sikkert flere som ønsker kopi! Lykke til! Lenke til kommentar
gier008 Skrevet 29. april 2013 Forfatter Del Skrevet 29. april 2013 Takker for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå