Abigor Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Så eg vil hevde at ein fornuftig religiøs burde være i offentlige organ, før ein ufornuftig evolusjonist. Religiøs er ikke et motstykke til evolusjonist, ettersom mange religiøse er både evolusjonister, gravitasjonister og heliosentrister. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 21. mai 2013 Del Skrevet 21. mai 2013 Religiøs er ikke et motstykke til evolusjonist, ettersom mange religiøse er både evolusjonister, gravitasjonister og heliosentrister. Nei, og det har eg heller ikkje skreve. Men det er jo langt i fra det same å oppleve gravitasjonen og forstå kvifor sola må være i midten av solsystemet, og det å tru på evolusjonsteorien. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. mai 2013 Del Skrevet 22. mai 2013 (endret) Nei, det er begge fundamentale deler av vitenskapen. Evolusjon er bevist, det observeres hver eneste dag akkurat som at sola står opp i øst eller at en stein faller til bakken. Endret 22. mai 2013 av Abigor Lenke til kommentar
Dellers Skrevet 23. mai 2013 Del Skrevet 23. mai 2013 I praksis veit jeg ikke helt hva jeg mener. Å ekskludere folk bør man jo ha en svært god grunn til å gjøre, men religion er jo strengt tatt ganske drøyt. Man stoler mer eller mindre blindt på helt vanvittige påstander og lar det påvirke livet i ulik, gjerne stor, grad. All den tid det ikke finnes så mye som mikroskopiske indisier på at noe guddommelig finnes er det nettopp snakk om blind tro, og da må man kunne anta at disse som tror på fjaset ikke er i stand til å kunne ta rasjonelle beslutninger som i størst mulig grad er til fordel for folk flest. Ihvertfall synes jeg det ville vært rimelig at de som føler sterkere tilknytning til en fantasifigur enn til landet de lever i burde miste stemmeretten og muligheten til å drive med politikk. 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 Spørsmålet er "Bør troende ekskluderes fra deltagelse i besluttende organ i samfunnet?" Men det er også et spørsmål om dette er praktisk mulig, hvis du med troende også mener new agere, muslimer, buddhister og alle andre trosformer. Jeg tror de som stiller seg fullstendig avvisende til alt åndelig, er en ganske liten gruppe. Og er trådstarter mot demokratiske retningslinjer? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. mai 2013 Del Skrevet 24. mai 2013 (endret) Bør kreasjonistiske monoteister få bestemme hva som skal læres i biologi og geologi på skolen? Bør astrologer bestemme hva som skal læres i astronomi? Bør mediumer få lov til å bestemme hva som skal læres i fysikk? Burde holocaust-fornektere få bestemme hva som skal læres i historiefaget? Burde kristne få bestemme hva som skal læres i religionsfaget? Endret 24. mai 2013 av Abigor Lenke til kommentar
jegersåmongo Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Jeg har blitt overbevist om at troende... Troende som i religiøse, eller all form for tro? Jeg ser ikke religiøs tro som noe bedre/verre enn annen form for erstatning av manglende viten med fantasi. Se for eksempel på de som tror blindt på denne "masseinnvandringen" av muslimer som visstnok skal plage oss. En slik tro noe andreledes enn tro på en jødezombie? Lenke til kommentar
jegersåmongo Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 Du har ikke skjønt noe, Stortinget er underlagt kongen som er underlagt Jesus Kristus. Du har ikke skjønt noen verdens ting :-) Kongen, den jækla kristne hykleren som nekter sine barn menneskerettigheter, er underlagt OSS. Folket. De sinnssyke påstår også at han er "krikens overhode", noe som jo tilsier at soppen står over den derre eventyrfiguren din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå