eidos Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Hei igjen, Jeg prøver meg på et innlegg i forumet siden jeg alltid får god hjelp; Jeg oppdaget idag at det var lekk i avløpet til kjøkkenvasken. Se vedlagt bilde for hvor det lekker. Finnes det noen god måte å få dette tett på? Det er plastgjenger med en slags "O-ring", dvs en som sitter litt nedi røret som skrus på plass. Kanskje O-ringen har holbarhet på kun 5 år? Når jeg først er inne på det; finnes det en "enklere" avløpsløsning, en som tar mindre plass og som ser bedre ut enn dette? Håper å høre fra noen eksperter Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Først tømmer du vannlåsen (ved å ta ut pluggen i bunnen). Deretter skrur du fra-hverandre skjøten som er lekk. Skru "mutteren" helt løs. Trekk rørene fra-hverandre. Ta av gummien og vaske den, sjekk om den er hel. Om den er fin, Skru alt godt sammen igjen. Se at rørene er dyttet helt i hverandre. (rens gjerne vannlåsen i samme slengen). Opplegget er helt vanlig. men det finnes finere typer vannlås, men ikke lett å skaffe. Lenke til kommentar
eidos Skrevet 29. april 2013 Forfatter Del Skrevet 29. april 2013 Takk for svar. Jeg oppdaget at det også lekket i skjøten over, med mindre gjengediameter. Den fikk jeg tett ved å skru hardere fast. Men problemet fortsetter i vannlåsen, til tross for at lekkasjen ble mindre etter jeg demonterte og montere på nytt. Finnes det noen triks som gjør dette potte tett? Jeg leser at Loctite 5331 er for plastgjenger. Jeg merket også at det er begrenset hvor hardt man kan skru til plastgjengene før den "hopper". På forhånd takk. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Det er ikke gjengene som tetter, men gummiringen som presses til i åpningen mellom rørene.. Så derfor hjelper ikke loctite særlig. Fant denne.. på biltema, som du sikkert kan få til å passe.. Lenke til kommentar
eidos Skrevet 29. april 2013 Forfatter Del Skrevet 29. april 2013 Jeg drar innom en VVS butikk imorgen for å høre etter ny O-ringer, kanskje det hjelper. Merkelig at det skal være lekkasje nå. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Jeg drar innom en VVS butikk imorgen for å høre etter ny O-ringer, kanskje det hjelper. Merkelig at det skal være lekkasje nå. Ja, jeg kjøpte en pakke på Obs-bygg med diverse pakninger i forskjellig størrelse da jeg hadde liknende problem. Det løste smålekkasjene som var i annet hvert ledd. Det hører også med til historien at lekkasjene oppstod etter at vi hadde kjøpt hus der kjøkkenet var nytt for ti år siden, og jeg ville være flink og rense i vannlås og rør. Det rant litt tregt ut av kjøkkenvasken, så jeg åpnet opp og renset i vannlås og rørbøyer. Noen pakninger var litt vel myke, men de var der, så jeg monterte sammen, så at nå rant det fort ut av vasken, og jeg var fornøyd. Så hørte jeg det dryppe inni benken... NB: Det er ikke sikkert at det er O-ringer du trenger, det kan like gjerne være skrådde lett traktformede pakninger eller skiveformede pakninger av denne typen: Ta gjerne med gamle pakninger for å sammenlikne form og dimensjon (men pass på at ingen bruker vasken mens du er ute og handler). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå