Gå til innhold

Videokamera til familievideo

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart bli pappa for første gang og lurer på om jeg burde kjøpe et videokamera. Jeg har ingen erfaringer med dedikerte videokameraer, men er opptatt av å dokumentere de viktigste begivenhetene de første leveårene.

Jeg har allerede både telefon (iPhone 5) og DSLR (Nikon D5100) som kan ta opp video, men felles for disse er at bildet ikke er så stabilt og at lyden ikke blir så bra. På D5100 er det også litt "tungvint" å gjøre videoopptak og særlig også tungvint å koble til kamera til maskin.

Fordelen med telefonen er imidlertid at jeg alltid har den med meg og det er lett å få tatt video når øyeblikket er der. Litt av utfordringen med både DSLR og et dedikert videokamera er at det er fint i teorien til å få tatt gode videoer, men at man aldri har det tilgjengelig når øyeblikket først er der.

Kameraet jeg har sett på er Canon HF M52. Fristende at det kan dele video via wifi (men det gjelder kanskje ikke AVCHD?). Spørsmålet mitt er vel i grunnen om bilde- og lydkvaliteten er så mye bedre på et dedikert videokamera enn en iPhone at det er verdt å kjøpe det.

Redigering vil foregå på MacBook Pro og/eller Mac Mini. Begge av nyere dato.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjøper et eget videokamera så får du en god stabilisator som mangler på de kameraene du har. Du vil også få en effektiv autofokus som D5100 mangler og zoom som telefonen mangler.

Telefonen kan gi gode resultater i godt lys hvis du er veldig flink til å holde den i ro. Videokameraet vil være betydelig bedre når lyset ikke er optimalt.

Du kan også vurdere kompaktkameraer som er mindre og mer praktiske enn et skikkelig videokamera, f.eks. Sony RX100. Da får du et bra videokamera og et veldig bra fotoapparat som går greit i lomma sånn at du alltid har det med deg.

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper et eget videokamera så får du en god stabilisator som mangler på de kameraene du har. Du vil også få en effektiv autofokus som D5100 mangler og zoom som telefonen mangler.

Telefonen kan gi gode resultater i godt lys hvis du er veldig flink til å holde den i ro. Videokameraet vil være betydelig bedre når lyset ikke er optimalt.

Du kan også vurdere kompaktkameraer som er mindre og mer praktiske enn et skikkelig videokamera, f.eks. Sony RX100. Da får du et bra videokamera og et veldig bra fotoapparat som går greit i lomma sånn at du alltid har det med deg.

Tusen takk for innspill! Er det andre kameraer du ville vurdert i denne prisklassen, eventuelt om det er for mye eller for lite å bruke på et videokamera i forhold til hva man får for pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...