Gå til innhold

Forskjellen på Fuji X10/X20?


Anbefalte innlegg

Høres LITT for sært ut spør du meg :)

Sigma DPxM er ikke litt sært - det er veldig sært. Og høy ISO egenskapene er kalrt dårligere enn X20. De fleste bruker ikke DP-ene over ISO 200 ...

 

Men på lav ISO så leverer de en utrolig bildekvalitet. Så synd at man må bruke Sigma sin programvare; ellers så hadde jeg vurdert en DP2M pent brukt.

 

Men for ditt bruk, så er det nok alt for sært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kikket litt rundt i det siste på forskjellige løsninger som nummer to kamera og kom over denne videoen som vel oppsummerer mesteparten av hva jeg mener:

http://www.youtube.com/watch?v=XwN2GV57ImQ

 

Har kikket litt på samt lest litt om følgende løsniger:

  • Olympus OM-D-E5 m/17mm f/1.8 samt Voigtlander 17.5mm f/0.95
  • Fujifilm X-E1 og X-Pro1 m/35mm f/1.4
  • Fujifilm X100S
  • Sony RX1

Mine meninger ut fra hva jeg har lest og sett av disse:

 

Olympus OM-D-E5 er et virkelig sexy kamera på alle måter. Siden jeg i utgangspunktet er ute etter fast optikk i 35mm området så synes jeg ikke objektivene med den brennvidden kler kameraet eller virker like sexy. Blir litt plastikk. Voigtlander er flotte saker, men dahar man ikke autofokus. En OM-D-E5 og 17.5mm f/0.95 Voigtlander med autofokus hadde vert midt i blinken. Dog bli kameraet noe stort med en slik kombinasjon som nummer to kamera. Den mangler optisk søker og det er et lite minus, da jeg ikke har spesielt sansen for elektroniske søkere. Da bruker jeg heller LCD skjermen.

 

Fujifilm X-E1 er i utgangspunktet også et flott kamera, men autofokusen ser ut til å få litt tyn. Ikke akkurat UHYRE viktig for min del, men det bør tas med. LCD skjermen har relativt dårlig oppløsning i følge hva jeg har sett og lest og da blir det litt feil for meg. Fujifilm har også ganske så rumpe utvalg av eksklusiv optikk.

 

Fujifilm X-Pro1 er den av disse to jeg ville valgt, men den mangler innebygget blits (Hvis jeg ikke tar feil?) og også denne har ganske treg autofokus i følge det jeg har sett og lest. Den er også stor og tung (som X-E1 og OMD) og med objektiv blir det ikke akkurat lommevennlig. Man får det faktisk ikke innenfor jakken en gang uten å se dum ut.

 

Sony RX1 er vel det eneste kameraet her som faller helt igjennom i mine øyne. Den har ikke den soliditeten samt retro look'en jeg er ute etter og den har verken elektronisk eller optisk søker. Da synes jeg 23.000,- blir hinnsides. I følge tester jeg har lest kan jeg heller ikke se at den direkte knuser X100S på bildekvalitet. RX-1 er i mine øyne en ren gimmick.

 

X100S er igjen det kameraet jeg hele tiden faller tilbake på. Den har en høyoppløselig elektronisk søker, samt en optisk søker som er veldig god. LCD skjermen kan også brukes her så klart. Den er mer kompakt, mindre og har faktisk plass i en romslig bukselomme. Joda, man har ikke mulighet til å bytte optikk, men da har jeg 5D'en.

 

Så i morgen blir det muligens kjøp av X100S. Har ikke heeeeelt bestemt meg ennå, men blir det kjøp av kamera, så blir det vertfall dette :)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Du som har hatt X100, vet hvordan X-E1 og X-Pro AF ytelsen er; det er stort sett det samme.

 

Når det gjelder EVF; så synes jeg X-E1 søkeren er helt grei; litt lagg under dårlige lysforhold, men den er større og tydeligere enn Sony NEX-6. De skal ha samme oppløsning.

 

Hvis du ikke ønsker å bytte objektiver; så er nok X100S det beste valget fortsatt.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg endte opp med X10 som ekstrakamera, fordi X100 var litt kranglete og dyrt den gangen.. Med de siste fiksene, og bruktprisene nå hadde det kanskje vært annerledes.

Men jeg er ganske fornøyd, er veldig fordel med zoom på et slikt kamera, kombinert med lysstyrken.

Jeg er fornøyd med ISO-kvalitet opp til 1600.

Fordelene er:

TOTALT LYDLØS: helt fantastisk diskret, genialt bra!! Tar en del bilder i kirke og konserter, den tar lynraske serier også.

Lett å betjene. Svært gode jpg-bilder.

Går i de fleste jakkelommer selv med veske, er ALLTID med.

Utrolig bra stabilisator, klarer skarpt håndholdt på 1/6s

Rimelig bra video og lyd

Gir stor glede å bruke

 

Ulempene:

Batteriet er helt latterlig dårlig, tømmes fort, og litt tungvindt å skifte med veske (løst med X20) (Men billige ekstrabatterier)

Mangler info i søker (løst i X20)

Litt ustabil AF (mye bedre og raskere på X20)

Krever litt tilvenning, gir lett uskarpe bilder på automatikk fordi den drar ned ISO og lukkerhastighet for mye

 

Så X20 kan jeg tenke meg er bra, hvis du ikke klarer deg med fast objektiv, da er nok X100s tingen.

 

Eksempel X10 @ ISO1600:

post-104121-0-91437100-1367587068_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hadde X20 hatt bedre ISO ytelse hadde jeg nok vurdert dette sterkt da prisen halveres fra X100s. Men for meg er ISO ytelse alfa omega i et nummer to kamera som jeg ofte tar med meg ut på kvelden etc. når jeg er på ferie og "hovedfotograferingen" er unnagjort med 5D'en.

 

Olympus OM-D-E5 er også et råsexy kamera og det var på nære nippen at jeg bestemte meg for dette, men det ble litt for stort som nummer to kamera, selv med en 17mm fast objektiv.

 

For meg så er X100S det eneste alternativet :)

Lenke til kommentar

X100 er på ingen måte dårlig. Det er bare det at X100S er en oppgradering som jeg synes passer meg bra :)

 

- Raskere autofokus

- Manuellfokus fungerer MYE bedre

- Søkerener bedre

- Menyer er mer forståelige

- Oppløsningen er noe høyere

 

Er det jeg kom på i farten...

 

Næmmen... Har man sett på makan da gitt! :)

post-30214-0-11284200-1367597415_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Fujifilm X-E1 er i utgangspunktet også et flott kamera, men autofokusen ser ut til å få litt tyn. Ikke akkurat UHYRE viktig for min del, men det bør tas med. LCD skjermen har relativt dårlig oppløsning i følge hva jeg har sett og lest og da blir det litt feil for meg. Fujifilm har også ganske så rumpe utvalg av eksklusiv optikk.

 

Fujifilm X-Pro1 er den av disse to jeg ville valgt, men den mangler innebygget blits (Hvis jeg ikke tar feil?) og også denne har ganske treg autofokus i følge det jeg har sett og lest. Den er også stor og tung (som X-E1 og OMD) og med objektiv blir det ikke akkurat lommevennlig. Man får det faktisk ikke innenfor jakken en gang uten å se dum ut.

 

 

X100S er igjen det kameraet jeg hele tiden faller tilbake på. Den har en høyoppløselig elektronisk søker, samt en optisk søker som er veldig god. LCD skjermen kan også brukes her så klart. Den er mer kompakt, mindre og har faktisk plass i en romslig bukselomme. Joda, man har ikke mulighet til å bytte optikk, men da har jeg 5D'en.

 

Så i morgen blir det muligens kjøp av X100S. Har ikke heeeeelt bestemt meg ennå, men blir det kjøp av kamera, så blir det vertfall dette :)

 

Hvis du synes autofoksuen på X-pro1/XE-1 faller igjennom, så vil nok X100s skuffe deg der også dessverre. Har X-pro1 og X100s og autofokusen er ikke raskere på X100s så langt jeg kan merke. Hatt X-pro1 i et år, og autofokusen har bedret seg merkbart med firmwares. Hatt X100s i en måned. Så synes de er like nå. Når det er sagt, så er autofoksusen på X-pro1 bra den, bare ikke du trenger følgefokus. Men der kan ikke x100s hjelpe deg heller.

 

EDIT: Så først nå at du har kjøpt allerede, og gratulerer med et fantastisk flott kamera! Jeg er blitt veldig glad i mitt på den måneden jeg har hatt, og ulikt X-pro1 så er X100s alltid med meg - uansett. Ikke for stort til det.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet X-Pro1, bare lest om det samt sett videoer etc. Men at autofokusen er mer "snappy" på X100S kontra X100 er garantert. Spesielt så merker man dette i dårligbelysning. Ganske stor forskjell og det var faktisk det første jeg merket :)

 

Om den er bedre enn X-pro1 vet jeg ikke noe om, men X-pro1 er uansett feil kamera som nummer to for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...