Gå til innhold

Forskjellen på Fuji X10/X20?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Olympus kommer med en E-P5 i løpet av mai (fler bilder). Kanskje det kan være et passende alternativ?

 

Hvis disse bildene stemmer, så har de klart å lage et sånt type kamera uten optisk søker. Helt utrolig at noen kan tenke at vi lager et kamera som det ikke er mulig å se gjennom ved vanlig fotograferingsteknikk uten at man har med en klump man må montere på toppen av kamera.

 

Nå er dette bare ment som en kommentar, jeg er ikke interessert i dette kamera selv. Men jeg syns det er merkelig at det ikke kan lages slik at en god holdeteknikk kan brukes uten ekstrautstyr.

 

 

 

Lenke til kommentar

Du snakket jo om at du kanskje ville ha litt mer tele enn det er på X100, og da er kanskje en OM-D med en Panaleica 25mm f/1.4 et vel så godt valg? Blir tilsvarende 50mm på fullformat. Kanskje noe å vurdere?

OM-D er så absolutt et alternativ, men det føles liksom litt feil å kjøpe et systemkamera i mitt tillfelle. Jeg synes nok 35mm er en OK brennvidde når jeg tenker meg om, men det er sant at jeg har nevnt det som du sier om at jeg muligens ville hatt LITT trangere brennvidde enn 35mm :)

 

Hvilket alternativ har man som objektiv til OM-D som tilsvarer 35mm da som er bra og lyssterkt?

 

 

Olympus kommer med en E-P5 i løpet av mai (fler bilder). Kanskje det kan være et passende alternativ?

Da foretrekker jeg nok heller X100S med innebygget søker er jeg redd :)

 

 

 

Det "perfekte kameraet" du er ute etter heter nok Leica M type 240 (les den artikkelen). :)

Helt riktig det Trondster, men prisen er nok litt stiv her :)

Lenke til kommentar

Hvilket alternativ har man som objektiv til OM-D som tilsvarer 35mm da som er bra og lyssterkt?

Olympus 17mm f/1.8 og Panasonic 20mm f/1.7 er brukbare alternativer.

 

Da foretrekker jeg nok heller X100S med innebygget søker er jeg redd :)

Det er et greit argument. For min del er ikke inebygget søker et must; jeg har litt sans for de eksterne søkerene; mye fordi de kan vippes opp 90 grader. Utvippbar skjerm er digg; men det hjelper ikke i sterkt sollys.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Helt riktig det Trondster, men prisen er nok litt stiv her :)

E-M5 er lite, men har søkeren på toppen som "ødelegger" litt hvis du f.eks vil ha det i jakkelommen en stund. Pansonic 20mm F1.7 er veldig kompakt, litt treg på fokus, men likevel et godt alternativ - hadde det ikke vært for at det er mange som klager på kompatibilitetsproblmer med E-M5 + 20mm. Olympus har en ny 17mm F1.7, men det blir en del større. Eller skan du få 28mm ekvivalent (12mm F2.0, også det større) og 50mm (ekvivalent F1.4).

 

Jeg har alltid trodd Leica var veldig kompakt, men etter å ha sett på en M9 har jeg endret litt oppfatning. Klart mye mindre enn en 5D III eller Eos 1, men ikke det jeg ville valgt for et "lite" kamera (selv om prisen hadde vært en annen).

 

Har du sett på nye Eos 100? Ville heller ikke vært mitt førstevalg for et lite kamera, men det er mye mindre enn 5DIII. Et kompakt og lyssterkt 35mm ekvivalent er vel heller ikke så lett å finne for Canon.

 

Skal du ha lite, utskiftbar optikk og innebygd søker er det egentlig bare NEX-6 (og 7) som har alt. Så NEX-6 ble avskrevet litt tidligere i tråden og jeg valgte E-M5 som lite "ekstrakamera". Mest pga utvalg i optikk som passet mitt behov, men NEX-6 med 16-50 og et ekstra objektiv med bedre lysstyrke er vel så bra hvis det er alt du trenger - og ikke har noe i mot at 24mm F1.8 er litt stor.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Siden videofunksjonen på M240 er en vits så har jo Leica fått en del konkurranse de 2 siste årene fra rimeligere kameraer som nettopp Fuji sine modeller, Såny sitt fullformat kamera som ytterst få liker, mFT m.m.

 

Når man får komplette systemer med objektiver og tilbehør i bøtter og spann og fortsatt har penger igjen til 3 fete fototurer i utlandet vs prisen på bare huset til Leica så tror jeg de vil slite framover.

Lenke til kommentar

Men hvordan er X-pro1 og X-E1 i forhold til Fuji X100S?

 

Prismessig ligger dem jo forholdsvis likt og jeg skjønner at man har utbyttbare objektiv på de to førstnevnte samt at en av dem har søker og den andre ikke.

 

Hva er det som skiller de to førstnevnte kameraene fra hverandre og hvilken optikk (35mm) er det som gjelder til disse?

Lenke til kommentar

Men hvordan er X-pro1 og X-E1 i forhold til Fuji X100S?

Begge (X-E1/X-Pro1) har søkere, X-Pro1 hare en hybrid-søker (optisk/EVF), mens X-E1 kun har EVF - men med bedre spec. X-E1 er nyere. Begge bruekr samme sensor. X100s har en oppgradert versjon av denne sensoren med integert fasebasert AF som skal gi bedre AF-ytelse. Det er nok en bra sjanse for at neste generasjon av X-E1/X-Pro1 også får Pdaf på sensoren og bedre AF-ytelse - hvis Fuji får det til like bra med utskiftbar optikk.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Men hvordan er X-pro1 og X-E1 i forhold til Fuji X100S?

 

Prismessig ligger dem jo forholdsvis likt og jeg skjønner at man har utbyttbare objektiv på de to førstnevnte samt at en av dem har søker og den andre ikke.

 

Hva er det som skiller de to førstnevnte kameraene fra hverandre og hvilken optikk (35mm) er det som gjelder til disse?

 

Jeg har X-pro1 med 18mm f/20 (27mm i FF) og 35mm f/1.4 (53mm FF). Jeg har også X100s. Objektivet der er 23mm (35mm i FF) f/2.0.

 

Det som jeg liker med X100s over X-pro1 er at jeg får plass til det i jakkelomma. Lukkeren er søren så stille. Man kan ta bilder uten at folk rundt legger merke til det.

 

Det at x100s er mindre og lettere er ikke bare positivt. X-pro1 føles mye mer solid bygd, ligger bedre i hendene, og knappene og justeringsratt virker mer solide. Føles som et mer seriøst redskap på en måte.

 

Bildekvalitetsmessig er de like. Også på isoytelsen - som er fantastisk. Kanksje X-pro1 er noe skarpere når jeg bruker 35mm objetkivet. Autofokusen har Fuji skrytt på seg er forbedret på X100s i forhold til tidligere i X serien. Men egentlig har jeg ikke merket forskjell på X-pro1 med siste firmware og X100s. X-pro1 autofokus er bra synes jeg.

 

Jeg liker best å bruke X-pro1 med 35mm f/1.4 objektivet. Men X100s er med over alt! Det kan jeg ikke med X-pro1, er for stort. Går ikke i lomma. Til X-pro1 så må jeg si at 35mm objektivet er fantastisk!

 

Jeg føler at jeg trenger begge. :)

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Takker for hei dundranes gode svar :)

 

Nok en gang så føles det som om X-E1 og X-pro1 ikke er noe alternativ som nummer to kamera for meg. Det virker som om X100S "is the shit" rett og slett. Altså hvis man ikke har behov for variabel brennvidde.

 

Jaja... det hele snurper seg veldig inn nå og jeg kommer vel ikke utenom en X100S tror jeg :)

Det ENESTE alternativet (for å evt. spare penger) er X-20, men denne har som nevnt langt dårligere ISO ytelse.

 

Det positive med X-pro1 og evt. X-E1 er at man får bedre lysstyrke hvis man velger 35mm f/1.4 og like god eller bedre ISO ytelse for omtrent samme prisen. Men kameraet blir større og ikke såå kompakt og man får også en litt "eldre" utgave.

 

Jeg er fortsatt nyskjerrig på X-pro1 og X-E1 dog...

 

Olympus OMD -E5 (eller hva den heter) med 17mm fast er også et alternativ fortsatt...

Lenke til kommentar

Har du vurdert Sigma Merrill DP'ene? Ikke så høyoppløst, og noen særheter i huset, men sinnsyk bildekvalitet pr piksel.

Sigma Merrill DP1 (19mm), Sigma Merrill DP2 (30mm) eller Sigma Merrill DP3 (50mm)?

 

De har noen særheter, men gir en helt spesiell bildekvalitet pr piksel. Eneste man skal se opp for er at det pt kun er Sigmas egen programvare som kan bruke Raw-filene vettugt - dessverre.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hva med en Voigtlander 40mm f/2 på 5D'en?

Har allerede 35 og 50mm til 5D'en så behover der er nok ikek stort :)

 

 

Har du vurdert Sigma Merrill DP'ene? Ikke så høyoppløst, og noen særheter i huset, men sinnsyk bildekvalitet pr piksel.

Sigma Merrill DP1 (19mm), Sigma Merrill DP2 (30mm) eller Sigma Merrill DP3 (50mm)?

 

De har noen særheter, men gir en helt spesiell bildekvalitet pr piksel. Eneste man skal se opp for er at det pt kun er Sigmas egen programvare som kan bruke Raw-filene vettugt - dessverre.

Høres LITT for sært ut spør du meg :)

 

Når det gjelder Fujifilm X100/X100S så har jeg jo allered eid en slik, og jeg har også tafset litt på Shirmah sin Olympus OM-D-E5 og den virker skikkelig sexy. Dog blir den litt dyr med objektivet nevnt lenger opp og størrelsen begynner også og nerme seg 5D MK III med objektivet på.

 

14.000,- for en slik kombinasjon er MYE penger og selv om det kanskje er verdt det, så er jeg litt skeptisk til om ikke dette blir overkill som nummer to kamera.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Har allerede 35 og 50mm til 5D'en så behover der er nok ikek stort :)

Poenget er at Voigtlanderen er et såkalt "pancake"-objektiv og veier 180 gram. :)

post-220976-0-28681400-1367434864_thumb.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...