Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med lan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe så ikke siggen. Var så rosa og liten og er litt trøtt.

Tips: ikke bruk nforce egne nettverkskort. Bruk 3com versjonen på hk'et. Den øverste av de to. 3com nettverkskortet er mye bedre av en merkelig grunn.

Har selv kortet og bruker bare den andre når jeg har nyinstallert win xp. For å hente drivere til 3com nettverkskortet. Og det er meget skjelden. Ellers hvis jeg vil dele internet med en bærbar igjennom pc'en min.

Og se om kabelen er okay. Det kan være smått som skal til får å få ustabil linje.

Lenke til kommentar

Korleis er lokalnettet bygd opp?

Feks:

- Ein HUB/Switsj og alle data maskiner kobla til utan

- Er det ein dhcp server eller Router/ADSL-modem på nettet?

Kva OS har du? Kva har dei andre?

Kva IP får du når du er tilkoblet lokal nettet?

Har du alle dei nødvendige protokoller installert?

Har du sjekka å bruke andre nettverkskort?

Sjekka kablene?

Finner du dei andre maskinene ved å "søke etter datamaskin"?

PS: Eit meir informativt spørsmål gjer oftast kjappare svar.

Lenke til kommentar

De fleste spill har også consoler slik at du kan manuelt koble deg til en gameserver så lenge du vet IP -adressen til den.

Og innebygde nettverkskort er litt rare. En kamerat har en A7V8x og han "ser" heller ikke gameservers (men får kobla til) og i Windows ser han og kan kopiere fra andre Pcer. Mens på det vanlige nettverkskortet hans kan han bare se gameservere og ingen i Windows..

Lenke til kommentar

Grunnen til dette er at du ikkje har ein internett deling eller router som gjer ut Ip adressar. (dhcp)

Ein måte å ordne det på er å Gje Manuell IP.

IP: 192.168.0.x der x er maskin nr. Ingen på det lokale nettet kan ha samme ip.

Router gjer tildømes ut IP adresser og passar på at ingen får samme. Routere brukar oftast 10.0.0.x ip adresser.

Vist du ikkje får utdelt ein IP velger den bare ein. Den blir oftast 169.x.x.x og det kan forutsake kollisjon mellom OS og at maskiner ikkje finner kvarandre.

Pass på at du installerer Ipx protokollen. (cs bruker den trur eg)

Tcp/IP er ferdig installert i XP.

(rett meg vist eg seier noe galt :) )

Lenke til kommentar

Jeg kan så å si alt om Små og middels store nettverk + oppsett..

(men har ikke alltid rett!!)

Routere har som regel DHCP server installert og IP - adressene man får derfra varierer litt fra produsent til produsent. Som regel pleier man selv å angi adressene som DHCP skal gi ut.

Hvis man har en router spiller det som regel ikke noen rolle om en har IP - adresse 135.24.15.99 og nr.2 har 210.98.165.2 de vil finne hverandre. Routeren er lagd akkurat for dette, mens en hub/switch bare skal koble sammen lokalnettet. skal en router også finne ut til hvilket subnett pakken skal.

Subnett masken bestemmer derfor mer om man vil finne hverandre. Hvis ikke alle har lik subnett maske, vil de ligge på 2 helt forskjellige nettverk hvis de ikke har en router som hub/switch.

men så er det flere som har trøbbel med å bruke routere som hub/switch. De finner ikke hverandre o.l. Hvorfor vet jeg ikke, jeg bare leste det på et forum et eller annet sted.. Se på HOMELAN.com forumene

Cs og nesten alle spill støtter flere enn en nettverks-protokoll

De to vanligste er TCP/IP og IPX/SPX

(også de eneste nå til dags med windowsXP)

Og uansett hvilket spill man spiller så lønner det seg å lære litt console - kommandoer. Kjempenyttig i f.eks. CS (HL)...

"volume x" stiller lyden, "sensitivity x" justerer muse-sensiviteten, "connect ip-adresse/nettverksnavn" joiner en server uavhengig om du "ser" han... "quit" er også en kommando som e grei å ha når man skal ut...

Lenke til kommentar

Det vart sikkert bra avansert for han. Virkar ikkje som om han gjer dette ofte :p

Eg tipper at dei har tre-fire maskinar kobla til ein vanlig HUB utan internett deling eller andre "ip utdelings hjelpemiddel".

Ved å sette alle masinane til å manuell IP 192.168.0.x og passe på at alle maskiner har både Tcp/IP og Ipx er intallert, så vil nok problemet ordnast.

Litt skuffa at han ikkje har svart enda da. Han hadde jo det sååå travelt ;)

Vanskelig å hjelpe folk i nød når du nesten ikkje har noen ledetråder å gå etter. Eg er ikkje synsk vertfall. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...