Gå til innhold

Flagg på 17. Mai

Anbefalte innlegg

Hehe noen av kommentarene her altså....

JA, vi feirer norges nasjonaldag! Ingen tvil om det. Vi feirer grunnloven. Et tema der er jo ytringsfrihet (?)

Det er vel helt greit at det dukker opp et pakistansk/ ETC flagg. Hvorfor skal vi provoseres av det?

(ÅÅÅÅNEI ISLAMISERINGEN AV NORGE ÅÅÅNEI) LOL...

Spør meg heller: HVORFOR skal man absolutt vifte med et pakistansk/etc flagg på 17.mai? Hva er vitsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, hva mener du med at 'utlendinger og folk på venstresida har gjort en sak utav det'. Noe jeg har gått glipp av?

Trodde denne diskusjonen ble starta pga artikkelen på fyret. (Forøvrig så var alt som var skrevet i den artikkelen feil hehe)

Fyret..? Jeg forstår ikke..

Lenke til kommentar

Fyret..? Jeg forstår ikke..

http://www.fyret.nu/2013/04/25/norske-flagg-onskes-fjernet-fra-17-mai-tog/

Dette er forøvrig helt feil, skolen sendte inn forslag om at de kunne bruke papirflagg de selv hadde laget, noen hadde norske flagget på ene siden og barnets opprinnelseslands flagg på den andre siden.

Spør meg heller: HVORFOR skal man absolutt vifte med et pakistansk/etc flagg på 17.mai? Hva er vitsen?

For guds skyld, la nå folk gå med hva de vil så kan vi alle feire friheten vi har i dette landet

Må vi klage så mye, selvom vi bor i verdens beste land?

• Liker 1
Lenke til kommentar

For guds skyld, la nå folk gå med hva de vil så kan vi alle feire friheten vi har i dette landet

Må vi klage så mye, selvom vi bor i verdens beste land?

Jeg skrev ikke noe om at folk ikke skulle få gå med hva de vil, jeg spurte om hvorfor og hva som er vitsen.

Ikke for å kverulere, men det kommer an på hvordan du ser på det, Norge er av mange målinger ikke definert som verdens beste land å bo i. Men vi er som regel minst innenfor topp 10.

Lenke til kommentar

Sitat:

"De som fisker i opprørt vann og forsøker å gjøre 17. mai ekskluderende, bryter med nemlig med all historie.

Nasjonaldagens far - dikteren Henrik Wergeland - gjorde det til en livskamp å fjerne den såkalte jødeparagrafen fra Grunnloven.

Den sa: "Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende seg til den, ere forpligtede til at opdrage sine Børn i samme. Jesuitter og Munkeordener maae ikke taales. Jøder ere fremdeles udelukkede fra Adgang til Riget".

Jødeparagrafen ble opphevet i 1851.

For de fleste har tiden gått videre etter det, men ikke for alle.

Vidkun Quisling gjenninførte jødeparagrafen 12. mars 1942, og den stod til frigjøringen i 1945.

Det er altså i Henrik Wergelands og 17. mais historiske ånd å være inkluderende og inviterende, slik Wergeland var det med barna i "Vi ere en Nation vi med, vi Smaa en Alen lange".

Kanskje tror de at de er nasjonale, de som nå vil nekte barn å hedre Norge og den norske nasjonaldagen ved å bruke flere flagg.

I virkeligheten er de historieløse og seiler under falsk flagg."

http://stavrum.blogg.no/1367055216_hvem_delegger_17_mai.html

Lenke til kommentar

Jeg har nå aldri sagt at folk ikke har LOV å ytre seg som de vil, eller at politiet skal arrestere eller bøtelegge eller ta flaggene ifra de som bruker et annet flagg.

Men jeg anser folk som velger å feire andre land på Norges nasjonaldag som provokatører og rasshøl. Akkurat som jeg annser nordmenn som går i 17 mai tog på Gran Canaria eller i USA som rasshøl.

Så lenge vi fremdeles har nasjoner og nasjonaliteter mener jeg at man skal respektere folket i det landet man befinner seg i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Fravbær av styre". Egentlig er det i praksis lovløse tilstander, og fritt fram for enhver berm å posisjonere seg.

Det skal lite innsikt og forstand til for å innse hvor det vil bære hen.

Resultatet blir bare at nye grupperinger med maktpersoner i spissen tar styringen her og der, og vi får regulære krigstilstander.

Tror du i din naivitet at de forsvinner bare man innfører anarki..?

Du vet ikke hva anarki er, ikke 50 kroner til deg. Sorry.

Lenke til kommentar

Jeg har nå aldri sagt at folk ikke har LOV å ytre seg som de vil, eller at politiet skal arrestere eller bøtelegge eller ta flaggene ifra de som bruker et annet flagg.

Men jeg anser folk som velger å feire andre land på Norges nasjonaldag som provokatører og rasshøl. Akkurat som jeg annser nordmenn som går i 17 mai tog på Gran Canaria eller i USA som rasshøl.

Så lenge vi fremdeles har nasjoner og nasjonaliteter mener jeg at man skal respektere folket i det landet man befinner seg i.

^This

Helt enig. Det handler om respekt, høflighet og folkeskikk. Vi feirer Norge, da er det naturlig med norsk flagg.

Endret av Svigermors drøm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

2 sec.

Vi feirer grunnloven... Det spiller ingen rolle hva slags flagg man flagger med. Om man feirer den norske grunnloven med et annet flagg, så er det ikke noe galt i det.

Avslørende at disse miljøene legger til løgn og feilaktig fremstilling for å skape ekstra konflikt.

Utrolig lavmål

Japp. Har man en dårlig sak, så bruker man som regel løgn...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi feirer grunnloven... Det spiller ingen rolle hva slags flagg man flagger med. Om man feirer den norske grunnloven med et annet flagg, så er det ikke noe galt i det.

Jo. Vi feirer den norske grunnloven, ikke den svenske eller tyske grunnloven.

Jeg kan love at hadde en muslimsk demonstrasjon (bare for et eksempel) jobbet for å fri Mullah Krekar, og vi hadde gått sammen i toget med en plakat om å sende han tilbake, så hadde det blitt bråk.

Formålet med 17. Mai tog er å feire den norske grunnloven, vi har i alle år feiret med norsk flagg. Det handler også om norsk tradisjon og kultur, såvel som respekt og høflighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Formålet med 17. Mai tog er å feire den norske grunnloven, vi har i alle år feiret med norsk flagg. Det handler også om norsk tradisjon og kultur, såvel som respekt og høflighet.

Enig her.

Personlig ser jeg derfor ikke vitsen med å bruke noen andre flagg. Hva er det man prøver å formidle med å vifte meg f.eks et tysk flagg på denne dagen?

Lenke til kommentar

Du vet ikke hva anarki er, ikke 50 kroner til deg. Sorry.

De 50 kr interesser ikke. Men hva mener du anarki er, du o opphøyde skriftlærde?

Fra Det store Norske Leksikon:

"..en lovløs tilstand der ingen kan være trygge for angrep og der enhver er seg selv nærmest, der alle kan ta seg til rette etter ønske og der ingen har noen til å hjelpe seg i nød."

Anarki kommer av det greske ord ἀναρχία anarkhia, som betyr «fravær av et styre» (sammensatt av ἀν- an- «uten» og ἀρχία arkhía «styre»).

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Jo. Vi feirer den norske grunnloven, ikke den svenske eller tyske grunnloven.

Og hva står det i den norske grunnloven?

Er det ikke bare positivt da at andre nasjonaliteter også feirer vår nasjonaldag, vår grunnlov?

Det står ikke i grunnloven at man må bruke det norske flagget...

Flagget har dessuten utenlandske elementer i seg. Det er et kors i det, som jo ikke er typisk norsk, men var romernes torturinstrument.. Symboliserer kristendommen, og Jesus som da var alt annet enn norsk...

Jeg kan love at hadde en muslimsk demonstrasjon (bare for et eksempel) jobbet for å fri Mullah Krekar, og vi hadde gått sammen i toget med en plakat om å sende han tilbake, så hadde det blitt bråk.

Ja, men vi er ikke slik, vi er stikk motsatt av dette føler jeg. Vi gjør ikke som dem. Det er heller ikke bare muslimske minoriteter i norge, men engelske, og amerikanske osv...

Formålet med 17. Mai tog er å feire den norske grunnloven, vi har i alle år feiret med norsk flagg.

Det gjør da alle. Ingen som har sagt noe på det... Men Norge er ikke et autoritært land, og burde ikke bli et strengt nasjonalistisk og autoritært land, men burde forbli et liberalt og fritt land.

Det handler også om norsk tradisjon og kultur, såvel som respekt og høflighet.

Det er ingen ting som hindrer den norske tradisjonen her.... Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Hvis dette overdrene "nasjonalist" preget skal dominere i åra fremover, er det kanskje likså greit å avvikle hele barnetog-tradisjonen? Selv på min tid begynte det å bli glissent i rekkene, da mange av elevene (i alle fall de eldste) førsøkte å stikke av, et stykke ut i løypa.

Og uansett er det kanskje litt suspekt å "tvangsdytte unger foran seg" for å markere en høytid? (som attpåtil etterhvert har fått betent innhold)

Lenke til kommentar

De som roper om å vektlegge "forferdre & tradisjoner"

Hør på this old lady:

"- Vi har ofte hatt representanter fra vennskapsbyer hos oss på 17. mai og de har gått med sine flagg. En gang var en hel svensk skoleklasse her, med sine gule og blå, sier Aase Moløkken som ønsker nye landsmenn velkommen med sine nasjonale symboler."

http://www.ringblad....icle3415520.ece

Burde være et tankekors for enkelte at "Moder Norge" herself er mer openminded

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Enig her.

Personlig ser jeg derfor ikke vitsen med å bruke noen andre flagg. Hva er det man prøver å formidle med å vifte meg f.eks et tysk flagg på denne dagen?

Innvandrerbarn ofte foeler seg blandete, det er tysk kultur og spraak naar de er hjemme men norsk naar de er paa skolen og alle andre steder. De maa navigere mellom de to kulturene fordi de respektere deres foreldrene men vill ogsaa bli med de andre elevene og ikke bli "annerledes". Det kan representerer deres forsoek aa kombinere kulturene, vise respekt for begge og deres unike situasjon. Hver generasjon etterpaa blir det mindre og mindre blanding og har integrering gaat bra saa foeler innvandrernes barnebarn helt norsk men ogsaa intersert i besteforeldrenes kultur ogsaa.

Hvis du tvinger dem aa velge mellom de to kulturene risikere du at de velger foreldrenes, isolere seg og hate deres nytt land. Det er det som hender mange steder i Europa.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt greit å gjøre det mindre attraktivt og fristende komme hit. Det kommer alt for mange som det er. Var vi 100 millioner Nordmenn her fra før, kunne den oppskriften der vært grei nok. Men vi er bare en liten bande på 4 millioner.

Endret av Delvis
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...