Gå til innhold

Flagg på 17. Mai

Anbefalte innlegg

Hvorfor er de ikke der for å ha en god dag med feiring? Det er gjerne små barn som veiver med flagg, tror du de er det for å markere politisk, for å provosere klassekameratene? Er det så forbanna vanskelig å ikke ta seg nær av ting som folk ikke mener noe vondt med? Det er de som klarer å hisse seg opp så jævlig over en slik småting som er gjøkene her. Noen unger synes det er gøy å veive med "sitt andre hjemlands" flagg. Suck it up.

AtW

Repeterer meg selv.

Det startet kanskje med en enkel missforståelse eller noe sånn, og at det var noen som trodde at det var "feire din opprinnelige nasjonalitet dag". Greit nok, men så var det de som så at det provoserte mannskjiten av folk, og som absolutt skulle missbruke dette til sin egen drittsekk-lek.

Det er da ingen som blir sinna på disse uskyldige små barna. Hva angår foreldrene så må jeg nesten bare gå ut fra at de ikke vet bedre eller har en form for har en agenda, hva nå enn den måtte være (som at sønnen skal vise at han er stolt utlending osv.), som igjen bygger opp under første argument, missforståelse av dagen.

Vi skjønnte begge to at det først ble snakket om selvstendige personer, så ikke dra det ut til noe annet. Jeg er representerer ikke alt som har stått eller alle andre sine meninger i denne tråden.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg veit ikke om direkte forbud er rette veien å gå, da det neppe vil føre med seg noe godt.

Men personlig synes jeg folk som vifter med andre flagg på 17. mai viser mangel på respekt, og spesielt innvandrere som har kommet inn til Norge som flyktninger. De burde være takknemlige nok til å enten veie med det norske flagget, eller la flagget sitt ligge hjemme. Har ingenting imot at folk bruker andre nasjonaldrakter og liknende, men akkurat flagget, på denne dagen, bør være norsk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ganske så todelt i hvordan det hele skal foregå. Argumenter fra begge hold blir dårligere og dårligere og jeg heller til slutt mer mot å bare la folk vaie med hva slags flagg de vil. Jeg velger å tro at de som vaier med ett annet flagg enn det norske på 17 mai er takknemlig for å bo her.

På Pakistans nasjonaldag feiret pakistanere i Oslo med pakistansk OG norsk flagg.

Og i Canada vaies det med norske flagg på deres nasjonaldag uten at det bryr dem særlig.

Lenke til kommentar

Repeterer meg selv.

Det er da ingen som blir sinna på disse uskyldige små barna. Hva angår foreldrene så må jeg nesten bare gå ut fra at de ikke vet bedre eller har en form for har en agenda, hva nå enn den måtte være (som at sønnen skal vise at han er stolt utlending osv.), som igjen bygger opp under første argument, missforståelse av dagen.

Vi skjønnte begge to at det først ble snakket om selvstendige personer, så ikke dra det ut til noe annet. Jeg er representerer ikke alt som har stått eller alle andre sine meninger i denne tråden.

Hva får deg til å tro de har noen annen agenda enn at de også er stolte av landet de kommer fra i tillegg til norge? Personlig synes jeg det er folk som er så surmaget at de ikke tåler slikt som har misforstått dagen.

AtW

Lenke til kommentar

På facebook så har jeg blitt sjokkert over hvor dumme vennene mine er. Noen delte ett bilde av ett flagg der bildeteksten var "17. Mai er NORGES nasjonaldag, hvor det KUN skal bæres norske flagg!!

Lik & Del dette bilde hvis du er enig og stolt av ditt norske land og kultur!"

Dette bildet har nå over 25 000 delinger. Jeg har søkt litt rundt på nett, inkludert dette forumet og jeg klarer rett og slett ikke å finne en eneste fornuftig argumentering på hvorfor vi skal nekte noen å vifte rundt med hvilket flagg de vil?

Jeg håper det er ett fornuftig menneske her som kanskje kan gi meg litt innsikt på hvorfor vi burde nekte noen og bære ett tøystykke etter ønske.

Fordi vi feirer Norges nasjonaldag, ikke Pakistan, eller Kinas nasjonaldag.

Jeg har ingenting imot om de bærer begge flaggene om du har lyst til å signalisere hvor de kommer fra. Det jeg har noe imot er de som ikke bærer det norske flagget i det hele tatt. Man kan ikke forby det, men jeg har rett til å si at jeg ikke liker det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har sovet på dette og personlig konkludert med at jeg er enig i at det er unødvendig av innvandrere og bruke kun sitt eget flagg. Jeg syntes ikke det burde være en lov mot det, men det er litt respektløst. Jeg hadde ikke tatt meg nær av det selv men det er tydeligvis folk som gjør det.

Ett flagg med to forskjellige sider derimot, det er noe jeg er for. At folk vil vise sin etniske nasjonalitet på likt som de viser at de er nordmenn er en perfekt løsning spør du meg. Hva mener andre om ett flagg med to forskjellige sider?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette minner meg om en sak før jul hvor det var en skole (i Drammen tror jeg?) hvor man ikke fikk gå i nisseluer, fordi læreren mente det kunne være støtende for andre kulturer.

Jeg mener at de i politikken/akademika som ønsker alle mulige slags flagg på 17.mai er folk som tror at å fremme sitt eget land, kultur og flagg er det samme som rasisme og denslags. At det er diskriminerende at 17.mai skal kun handle om Norge, liksom.

Det bør verken tilrettelegges for- eller gjøres forbudt å bruke andre flagg mener jeg. La folk få gjøre det de vil uten at noen rødstrømper legger føringer. På den måten vil hvert enkelt lokalsamfunn vise om dette er OK eller ikke, i stedet for at det skal ulme og man får 17.mai-terrorister.

Endret av mofomofo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette minner meg om en sak før jul hvor det var en skole (i Drammen tror jeg?) hvor man ikke fikk gå i nisseluer, fordi læreren mente det kunne være støtende for andre kulturer.

Jeg mener at de i politikken/akademika som ønsker alle mulige slags flagg på 17.mai er folk som tror at å fremme sitt eget land, kultur og flagg er det samme som rasisme og denslags. At det er diskriminerende at 17.mai skal kun handle om Norge, liksom.

Det bør verken tilrettelegges for- eller gjøres forbudt å bruke andre flagg mener jeg. La folk få gjøre det de vil uten at noen rødstrømper legger føringer. På den måten vil hvert enkelt lokalsamfunn vise om dette er OK eller ikke, i stedet for at det skal ulme og man får 17.mai-terrorister.

Hvorfor tror dere noe folk ønsker å bruke andre flagg? Er disse folk utlendinger med norske pass? Hvis en har statsborgerskap blir man aldri "norske" og må stå utenfor "deres" feiring siden de får aldri medlemskap i din klubbe?

I Decorah, Iowa og Stoughton, Wisconsin feire man det amerikanske nasjonaldagen med bunad og norske flagg sammen med amerikanske flagg fordi det finnes mange norsk-amerikaner. De feirer faktum at mange norske innvandrere flyttet til Stoughton, blandet kulturene og fikk ble unike amerikaner, som de har stor kjærlighet for. De ville synes det er uhøflig og merkelig hvis du mente de var utlendinger med amerikansk pass (som dere har pakistanere med norsk pass som har bodd i Norge i flere generasjoner), selv om de prøver å bevare sin gammel kultur. Mange av dem ville bli ganske sint på deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Hvorfor tror dere noe folk ønsker å bruke andre flagg? Er disse folk utlendinger med norske pass? Hvis en har statsborgerskap blir man aldri "norske" og må stå utenfor "deres" feiring siden de får aldri medlemskap i din klubbe? I Decorah, Iowa og Stoughton, Wisconsin feire man det amerikanske nasjonaldagen med bunad og norske flagg sammen med amerikanske flagg fordi det finnes mange norsk-amerikaner. De feirer faktum at mange norske innvandrere flyttet til Stoughton, blandet kulturene og fikk ble unike amerikaner, som de har stor kjærlighet for. De ville synes det er uhøflig og merkelig hvis du mente de var utlendinger med amerikansk pass (som dere har pakistanere med norsk pass som har bodd i Norge i flere generasjoner), selv om de prøver å bevare sin gammel kultur. Mange av dem ville bli ganske sint på deg.

Jeg tror vi egentlig er enig. Jeg mener at det er kjempeflott hvis disse lokalsamfunnene vil ha det slik, jeg vil bare ikke at eliten skal dytte dette på folket og tvinge frem en ny tradisjon.

Lenke til kommentar

I Decorah, Iowa og Stoughton, Wisconsin feire man det amerikanske nasjonaldagen med bunad og norske flagg sammen med amerikanske flagg fordi det finnes mange norsk-amerikaner. De feirer faktum at mange norske innvandrere flyttet til Stoughton, blandet kulturene og fikk ble unike amerikaner, som de har stor kjærlighet for. De ville synes det er uhøflig og merkelig hvis du mente de var utlendinger med amerikansk pass (som dere har pakistanere med norsk pass som har bodd i Norge i flere generasjoner), selv om de prøver å bevare sin gammel kultur. Mange av dem ville bli ganske sint på deg.

Hadde nok gitt ganske lange blikk til disse rare nordmennene også. De burde heller feire 17mai der nede, om de ikke gjør det allerede da..., og heller feire den amerikanske nasjonaldagen som det amerikanske det er.

Lenke til kommentar

Denne debatten har eksplodert i dag, og er en av de mange tullesakene det blir brukt mye tid og energi på som følge overdreven innvandring.

Men denne debatten om flagget på 17 mai tror jeg kan bli en farlig bombe. Vi ser at venstrefeminister som Aurdal og hennes like bruker den til å ta fram rasismestempelet i fullt monn. Mot de som mener 17 bør forbeholdes Norske flagg.

Nå er det mange som får blod på tann og det vil bli viftet med mange utenlandske flagg denne gangen for å provosere. Det kan bli stygge konflikter er jeg redd.

Lenke til kommentar

Hadde nok gitt ganske lange blikk til disse rare nordmennene også. De burde heller feire 17mai der nede, om de ikke gjør det allerede da..., og heller feire den amerikanske nasjonaldagen som det amerikanske det er.

De feire baade 17 de Mai of nasjonaldagen med begge Flagg fordi de elsker blandingen av kulturene som barn elsker baade mor og far Det er deres unikt identitet og de er stolt av det

Min far ble foedt I USA av innvandrere fra England Er Han og jeg engelsk eller amerikansk? Blir barn og barnebarn med pakistansk foreldrerpakistansk eller norske? Tror du det hindrer integrering hvis en aldri faar sjansen til aa bli norske?

Det er dette prinsippet, aa akseptere og feire blandingen av kulturer som bidrar stort til god integrering I USA En faar bli baade, ikke bare en eller det andre. Innvandrere til Norge er som gjester, de faar bo I Norge men har lite insentiv aa integrere seg naar de blir akseptert so noe annet enn gjester med norsk pass

Lenke til kommentar

Bare er innom tråden for å kjapt skyte inn mitt synspunkt. Jeg ser helst at man bruker norske og ikke utenlandske flagg i 17. mai-toget.

Jeg er likevel mot forbud mot andre flagg og føler verken fornærmelse eller nedsatt verdighet eller whatever om det også dukker opp enkeltinnslag av andre flagg.

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å gå rundt med alle andre flagg enn det norske på 17. mai, bare for å påpeke hvor utrolig teit det er å bry seg om flagg når 1 milliard mennesker sulter i verden. Ja, det er symbolisme i dette, men kan vi ikke prøve å forholde oss til virkeligheten? Flagg er ikke egentlig et veldig viktig tema.

Jeg stusser også over hvor utrolig like disse flagg-fanatikerne er islamister som ikke takler tegninger av en viss profet. Skulle ikke forundre meg om det er de samme som mente at disse gitte muslimene overreagerte. Selvinnsikt er ikke-eksisterende i dette samfunnet. Dere kommer aldri til å få løst en dritt.

Endret av Shrooms
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Usa er spesielt fordi det har vært multinasjonalt fra børjan av. "Usa" altså vel å merke. Kan jo spørre de innfødte der borte hva de synes om det.

Har du amerikansk statsborgerskap er du amerikaner med en gang, uavhengig om du er norsk amerikaner eller pakistansk amerikaner. De fleste av oss er veldig stolt av vaare etnisitet of flere henger baade det amerikansk flagget med er annet flagg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...