Gå til innhold

Flagg på 17. Mai

Anbefalte innlegg

En annen ting jeg lurer på, som noen kanskje har ett svar på;

I barne og ungdomskolen, er det mulighet for fritak fra 17. Mai tog eller blir barna tvingt uansett?

Da jeg gikk på barneskolen ble vi tvunget til å gå i tog, på ungdomsskolen kunne vi velge selv.

Endret av Ownbeef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tar feil.

17 mai er ikke mer nasjonalistisk en det bør være, det er jo tross alt snakk om feiring av et land og en grunnlov.

Nei, jeg tar ikke feil. Jeg mener at det faktisk er galskap at vi som en nasjon har en egen dag der det forventes at folk skal kle seg pent, gå rundt å hyle i ett tog og vifte med ett flagg. Hvor mange andre land er det egentlig som er så sinnsykt høye på seg selv?

Det alle nordmenn burde spør oss selv om er egentlig, hvorfor gjør vi dette? For å knytte hverandre nærmere? Hvis det handler om å knytte hverandre nærmere så er jeg sterkt uenig. 88% av oss blir knyttet nærmere mens 12% blir stående på utsiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar

For n-te gang: Hvorfor kan man ikke feire Norge og være norsk ved å bruke andre flagg? Hvorfor denne trange definisjonen av norskhet? Er det noe vi trenger å beskytte?

Hvert land har sitt flagg, og flagget er symbol for landet og også et symbol på samhold mellom dem bor i Norge, og også innvandrerne bor i Norge.

I Norge bruker vi det norske flagget, om vi flytter til et annet land så bruker vi det landets flagg.

Lenke til kommentar

17. Mai er allerede i overkant nasjonalistisk spør du meg. Vi kan ikke fortsette å bygge en nasjonalisme uten å være ekskluderende. Det har blitt poengtert her allerede at samhold er viktig i en nasjon. Ekskludering hjelper ikke for ett samhold.

Faen, hvor viktig er det egentlig å feire den norske grunnloven? Vår første konge ville nok gjerne viftet med ett dansk flagg, Det står vel skrevet at vi ikke vil ha noen jøder i landet vårt. Likevel vifter vi med ett flagg.

Uansett, hvor høytidelige er egentlig den typiske etniske nordmann? Nesten alle jeg kjenner er stup drita fulle når klokka blir 00.00 17. mai!

Inkludering går begge veier. Vi inkluderer altså innvandrere, og det eneste som forventes er at dere (om dere først skal ha et symbol) går med det norske flagget en dag i året. Eller ikke noe symbol overhode, det er det ingen som sier noe på.

Det er altså ingen som er vanskelige eller ekskluderende. Hadde vi nektet dere å gå med norsk flagg, eller å gå i tog så snakker vi ekskludering.

Å svaie rundt med et annet lands flagg viser det stikk motsatte, og viser jo ganske tydelig til andre at dere ikke ønsker å la dere inkludere. Dere går rett og slett aktivt inn for å ekskludere og skille dere ut fra oss etniske nordmenn. Hvis ikke det er ekskludering fra deres side så vet ikke jeg?

En annen ting jeg lurer på, som noen kanskje har ett svar på;

I barne og ungdomskolen, er det mulighet for fritak fra 17. Mai tog eller blir barna tvingt uansett?

Nå har jeg ikke noe svar på dette, men det høres egentlig ut som om du rett og slett ikke ønsker å ta noen del av kulturen i Norge, og ønsker til og med å gå inn for å provosere andre, samt hindre dine avkom i å delta.

Hvis etnisk norske blir tvunget, hva er så galt med likestilling og at dine barn deltar sammen med alle andre barn?

Ja, for all del, nå vet jeg ikke om det engang er sånn, men hypotetisk sett.

Edit: Jeg tipper også på at de aller aller fleste (bortsett fra noen ekstreme deler av Norge) ville godtatt det om du og dine barn tok å feiret deres egen kultur eller nasjonaldag. Ja, for de pakistanere jeg kjenner til, så inkluderer dette flere dager/uker i året hvor dere har deres egne kulturelle eller religiøse arrangementer. Om dere drar opp flagget deres å feirer det landet du kommer fra, så er det få som sier noe på det. Vi er som regel forståelsesfulle for at dere også har deres nasjonalitet dere er stolt av.

Ja, det kalles gjensidig respekt.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg tar ikke feil. Jeg mener at det faktisk er galskap at vi som en nasjon har en egen dag der det forventes at folk skal kle seg pent, gå rundt å hyle i ett tog og vifte med ett flagg. Hvor mange andre land er det egentlig som er så sinnsykt høye på seg selv?

Det alle nordmenn burde spør oss selv om er egentlig, hvorfor gjør vi dette? For å knytte hverandre nærmere? Hvis det handler om å knytte hverandre nærmere så er jeg sterkt uenig. 88% av oss blir knyttet nærmere mens 12% blir stående på utsiden.

De fleste landene har en nasjonaldag i en eller annen form.

Hvordan blir 12% stående på utsiden?

Det er ikke nordmenn som blir feiret, men Norge.

Lenke til kommentar

De fleste landene har en nasjonaldag i en eller annen form.

Ja, men det er ikke vanlig og feire det like sinnsykt som vi gjør. Det er selvfølgelig verre tilfeller enn Norge. Foreksempel Chile feirer jo i flere dager, det gjør ikke at jeg syntes det er rett.

Dette er jo tydeligvis ett tema det er mye uenigheter rundt, så hvorfor ikke bare avskaffe hele tradisjonen så er det ingenting å være uenig over? Finnes det virkelig argumenter for å beholde en slik tradisjon?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi ikke feire det så sinnsykt som du påstår, Hva i allverden er galt med å dedikere en eneste dag i året til sitt eget land? Hva er galt med å være patriotisk og glad i nasjonen sin, hvorfor skal vi være som alle andre land?

Endret av Ownbeef
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke noe svar på dette, men det høres egentlig ut som om du rett og slett ikke ønsker å ta noen del av kulturen i Norge, og ønsker til og med å gå inn for å provosere andre, samt hindre dine avkom i å delta.

Ikke at det har så mye og si, men jeg er 18 år med to norske foreldre. Jeg ser i ettertid at jeg skulle understrekt at det jeg har sagt bare har vært fiksjonelle eksempler.

Lenke til kommentar

Ja, men det er ikke vanlig og feire det like sinnsykt som vi gjør. Det er selvfølgelig verre tilfeller enn Norge. Foreksempel Chile feirer jo i flere dager, det gjør ikke at jeg syntes det er rett.

Dette er jo tydeligvis ett tema det er mye uenigheter rundt, så hvorfor ikke bare avskaffe hele tradisjonen så er det ingenting å være uenig over? Finnes det virkelig argumenter for å beholde en slik tradisjon?

Feire så sinnsykt?

Dette vil jo være forskjellig fra hvor du er her i Norge, men så mye feiring er det ikke. At man går i tog, sosialiserer seg, spanderer litt ekstra på seg selv osv. samt har noe å glede seg til er da bare bra for alle, og fungerer på samme måte som en ferie, julefeiring osv.. Det er noe positivt man kan glede seg til, og dermed holde produktiviteten ved like.

Så sånnsett så har de fleste typer feiring en hensiktsmessig grunn, selv om den ikke er like tydelig eller direkte.

F.eks

Hvilken nasjonalitet/kultur/religion tilhører du, så skal jeg nå finne ganske mange tradisjoner som ikke har noen viktig eller nødvendig hensikt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ærlig talt så forstår jeg ikke hvor alt dette hysteriet kommer fra. Norges grunnlovsfeiring er alleredet såpass ødelagt og poengløs at det ikke gjør noe forskjell.

Dessuten er saken blitt misforstått og oppblåst. Det var aldri snakk om og fjerne det norske flagget fra 17. mai togene. Alt det var snakk om var at noen invandrerelever på en skole i Ålesund skulle lage papirflagg med sitt eget flagg på den ene siden og det norske flagg på den andre siden. Hvorfor skulle de ikke få lov til det?

Lenke til kommentar

Kan ikke fjerne alt det er uenighet over, for det er uenighet med det meste.

Men, det er nå en tradisjon, i likhet med jul, påske osv. Er greit å ha noen fest-dager for både voksne og barn i året, ett avbrekk fra hverdagen :)

Ellers er hvordan vi feirer uvesentlig syntes jeg, men å gå i tog, kle seg pent og veive med flagget som representerer det vi feirer syntes jeg ikke er ekstremt i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Ikke at det har så mye og si, men jeg er 18 år med to norske foreldre. Jeg ser i ettertid at jeg skulle understrekt at det jeg har sagt bare har vært fiksjonelle eksempler.

Som du sier så har det ikke så mye å si om det er fiksjonelle eller ei, men ditt argument om at 17.mai hindrer inkludering er altså feil, og er faktisk stikk motsatt.

Lenke til kommentar

Ærlig talt så forstår jeg ikke hvor alt dette hysteriet kommer fra. Norges grunnlovsfeiring er alleredet såpass ødelagt og poengløs at det ikke gjør noe forskjell.

Dessuten er saken blitt misforstått og oppblåst. Det var aldri snakk om og fjerne det norske flagget fra 17. mai togene. Alt det var snakk om var at noen invandrerelever på en skole i Ålesund skulle lage papirflagg med sitt eget flagg på den ene siden og det norske flagg på den andre siden. Hvorfor skulle de ikke få lov til det?

Jeg er enig i det første avsnittet ditt. Men grunnen til at jeg startet denne tråden har egentlig ikke noe med ålesund episoden å gjøre. Mer med ett bilde jeg så på facebook med 25 000 delinger som du kan lese i starten av denne tråden.

Lenke til kommentar

Personlig, så har jeg faktisk oppnådd noe av det jeg ville med tråden. Jeg forstår hvorfor nå hvorfor noen fullblods nordmenn kan mene at det ikke burde være noe annet enn norske flagg i Norges 17.mai tog, uten å se seg selv som fascister. Jeg vipper litt selv på hva jeg mener nå merker jeg.

Men ha ett flagg på hver side, det burde ingen nektes.

Lenke til kommentar

Som en skrev på et forum jeg henger på; De feirer ikke sitt opprinnelsesland men de feirer 17.mai og viser samtidig hvor de kommer fra.

"Hei,jeg kommer fra Pakistan og deltar i feiringen av 17.mai"

Hadde de ikke brydd seg om Norge hadde de ikke deltatt i 17.mai-feiringen i det hele tatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

På skolen så nektes du forskjellige ting dag inn og dag ut. Hadde det ikke vært det, så hadde det blitt kaos der.

Jeg ser ikke noe problem i å nekte barna en slik deling, men da gjerne med en leksjon i hvorfor det ikke er tilfeldige flagg på 17.mai. Det er mange ting jeg ble nektet tidligere i livet mitt, men jeg har for lengst forstått at det meste var med god hensikt. Jeg ser ikke noen grunn til at dette skal være annerledes. :)

Lenke til kommentar

Jo, du tar feil.

Det er opp til deg hvordan du kler deg og feirer 17 mai. Det er ingen som tvinger deg til å være med på selve feiringen med arrangementer, tog ol.

Det er jo noen her i landet som også foretrekker å feire dagen i fred og ro på fjellet, eller på sjøen.

Hvis de 12 prosentene blir stående utenfor, så er det deres egen feil.

For det betyr at de har ekskludert seg selv og tar avstand fra det norske samfunnet og etniske nordmenn.

Det er fritt for innvandrerne også å gjøre som de vil, men viser de at de ikke kan samles under det norske flagget sammen med etniske nordmenn på Norges nasjonaldag, da viser de forakt for Norge og nordmenn, og de har ekskludert seg selv.

Men det er jo en del innvandrere som er stolt av sitt nye land, og som gjerne feirer 17 mai og vifter med det norske flagget. Hva med dem da, er ikke de også viktige ?

Hvorfor er det så mange som helst vil at folk skal bruke andre lands flagg på norges nasjonaldag ?

Flagget er også et symbol på samhold mellom de som er fra det landet flagget viser, så ved å oppfordre til å vifte med andre land flagg så skaper vi splittelse mellom folkegruppene, og ikke samhold.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Hva er galt med å være patriotisk og glad i nasjonen sin?

Bortsett fra at mange av disse såkalte patriotene egentlig hater det norske systemet dypt & inderlig? De slår seg riktignok på brystet om norske verdier og kulturarv, men innerst inne hater de "feminisering", "sosialisme", "snillisme" og alt hva man kan komme på som er kristen kulturarv.

Eller man kan bli så glad i landet sitt at man vil drepe for det, som ABB ?

Lenke til kommentar

Bortsett fra at mange av disse såkalte patriotene egentlig hater det norske systemet dypt & inderlig? De slår seg riktignok på brystet om norske verdier og kulturarv, men innerst inne hater de "feminisering", "sosialisme", "snillisme" og alt hva man kan komme på som er kristen kulturarv.

Eller man kan bli så glad i landet sitt at man vil drepe for det, som ABB ?

Det er en ganske så stor forskjell på ekstremisme og å være stolt av landet sitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...