Isbilen Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Det er så mange i denne tråden (og landet ellers, dessverre) som er så skråsikre på hva det vil si å være norsk og hva det betyr når man vifter med flagg, at det tyter ut av ørene på dem. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 heller ikke sin nasjonaldrakt/festantrekk, da det tross alt er flere nasjonaliteter i Norge. Akuratt det er vel greit for de fleste(?) siden det tross alt handler om folk som pynter seg i det minste, og tar på det fineste antrekket de har. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Ja, den norske grunnloven, ikke den pakistanske, svenske eller tyrkiske grunnlov. Ja, og den norske grunnloven gir oss frihet og likhet, og derfor kan det å vifte med fremmede flagg være en feiring av den. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Jeg syns det riktige er å bruke Norske flagg på Norges nasjonaldag, og det bør ikke oppfordres til noe annet. Jeg syns dog ikke det skal forbys med lov å bruke andre flagg. Men det blir litt som å lese fra koranen i kirka, eller som å ha med seg fallskljerm i en båt, eller som å spise middag med en spade Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Det er så mange i denne tråden (og landet ellers, dessverre) som er så skråsikre på hva det vil si å være norsk og hva det betyr når man vifter med flagg, at det tyter ut av ørene på dem. Ja, det er jo greit å kunne diskutere ut ifra en definisjon. Da kan man jo starte med å komme med en definisjon på hva det vil si å være norsk. Uten dette blir diskusjoner meningsløse Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Ja, og den norske grunnloven gir oss frihet og likhet, og derfor kan det å vifte med fremmede flagg være en feiring av den. Men forstår du ikkje kva signaler dette gir folk? Sjølvsagt kan vi ikkje nekte dei å gå med utanlandske flagg på 17. mai. Men du burde spør deg sjølv om kvifor dei eigentleg skal gjere det? Det er Noreg sin nasjonaldag, kva med å feire Noreg og ikkje Sudan? Og kvifor skal dei eigentleg feire andre land enn Noreg på vår nasjonaldag? Kvifor ikkje være norsk på den norske nasjonaldagen? I vertfall denne eine dagen av året. Lenke til kommentar
Superh3lt Skrevet 28. april 2013 Forfatter Del Skrevet 28. april 2013 17. Mai er allerede i overkant nasjonalistisk spør du meg. Vi kan ikke fortsette å bygge en nasjonalisme uten å være ekskluderende. Det har blitt poengtert her allerede at samhold er viktig i en nasjon. Ekskludering hjelper ikke for ett samhold. Faen, hvor viktig er det egentlig å feire den norske grunnloven? Vår første konge ville nok gjerne viftet med ett dansk flagg, Det står vel skrevet at vi ikke vil ha noen jøder i landet vårt. Likevel vifter vi med ett flagg. Uansett, hvor høytidelige er egentlig den typiske etniske nordmann? Nesten alle jeg kjenner er stup drita fulle når klokka blir 00.00 17. mai! 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Blir som om de sier ''Vi er veldig takknemlig for mulighetene dette landet har gitt oss, men vi vil fortsatt være noen jævlia rasshøl og vifte vårt eget flagg bare for å provosere på 17 mai. Må da faen meg gå ann å vise litt takknemlighet. Les linken jeg postet lengre oppe, og hold deg for god kaste dritt på skuleungene som er utkommandert å gå i 17. mai toget. Du ligger farlig nær i tonen til visse høyreekstreme som tidligere har truet barnetog med bomber og aksjoner. Det er i såfall jævlig lite å være stolt av. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Ja, det er jo greit å kunne diskutere ut ifra en definisjon. Da kan man jo starte med å komme med en definisjon på hva det vil si å være norsk. Uten dette blir diskusjoner meningsløse Så hvis to personer er uenige om hva et ord betyr, kan de ikke diskutere? Du kan si hva du mener det innebærer å være norsk, og diskutere ut ifra det, så folk skjønner hva du mener, men du kan ikke forlange at jeg skal benytte meg av samme definisjon når jeg svarer. Fasiten her er at det ikke er noen fasit. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 På 17. mai feirer man Norges grunnlov og da er det naturlig å feire med nettopp det norske flagget. Vi feirer hverken britenes grunnlovsdag, svenskenes eller noen andres dag den dagen. Det er Norges grunnlovsdag som feires, ergo norske flagg. Jeg synes ikke det bør være noe forbud mot utenlandske flagg på 17. mai, men gjør man det så er det temmelig uhøflig. Omtrent som å ta på seg brudekjole når man skal være gjest i noen andres bryllup, eller takke for maten til en man vet ikke har laget maten. Det handler om folkeskikk og det bør det fortsatt gjøre. 5 Lenke til kommentar
Superh3lt Skrevet 28. april 2013 Forfatter Del Skrevet 28. april 2013 En annen ting jeg lurer på, som noen kanskje har ett svar på; I barne og ungdomskolen, er det mulighet for fritak fra 17. Mai tog eller blir barna tvingt uansett? Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Men jeg syntes at nasjonalismen som foregår under 17. mai er helt vill og unødvendig. Vi er ikke lenger en nasjon som består av 100% nordmenn. Vi er en nasjon der 12% nordmenn er innvandrere Uten nasjonalisme så faller landet sammen og de forskjellige folkegrupper kommer i konflikt med hverandre,noe vi dessverre allerede ser tendenser til i Norge. Mao nasjonalismen er limet som holder land og folk sammen. Det er mulig det er 12 % innvandrere, men det er fortsatt ingen grunn til å gi opp norsk kultur eller gi bort en del av landet til innvandrerne. Etniske nordmenn er fremdeles i flertall i sitt eget land, og hvorfor mener noen at det er ok å fornærme dette flertallet av etniske nordmenn for å la innvandrerne få vifte med andre flagg på Norges nasjonaldag ? Det er ok at det er innvandrere i Norge, men vi skal alle samles under et flagg. Og det er det norske flagget, og da spesielt på 17 mai som er Norges nasjonaldag. Endret 28. april 2013 av Baltazar94 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Men forstår du ikkje kva signaler dette gir folk? Sjølvsagt kan vi ikkje nekte dei å gå med utanlandske flagg på 17. mai. Men du burde spør deg sjølv om kvifor dei eigentleg skal gjere det? Det er Noreg sin nasjonaldag, kva med å feire Noreg og ikkje Sudan? Og kvifor skal dei eigentleg feire andre land enn Noreg på vår nasjonaldag? Kvifor ikkje være norsk på den norske nasjonaldagen? I vertfall denne eine dagen av året. For n-te gang: Hvorfor kan man ikke feire Norge og være norsk ved å bruke andre flagg? Hvorfor denne trange definisjonen av norskhet? Er det noe vi trenger å beskytte? Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) For n-te gang: Hvorfor kan man ikke feire Norge og være norsk ved å bruke andre flagg? Hvorfor denne trange definisjonen av norskhet? Er det noe vi trenger å beskytte? Men forstår du ikkje at Pakistan ikkje er Noreg da mann. La meg feire din bursdag med å gratulerer nabo gutten med dagen. Endret 28. april 2013 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Handler ikke 17. Mai litt om samhold eller? Jo det er riktig, og akkurat derfor burde vi også vise det bla ved å samles under det norske flagget. Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 17.Mai er dagen vi feirer Norges nasjonaldag, ergo syns jeg personlig at det skal være norske flagg på denne dagen. Hvorfor skal man vifte med andre flagg da? Ser ikke vitsen. Syns man burde gi denne dagen til landet man faktisk bor i uansett om man kommer fra Norge eller utlandet. Det handler rett og slett om å vise litt respekt. Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Så hvis to personer er uenige om hva et ord betyr, kan de ikke diskutere? Du kan si hva du mener det innebærer å være norsk, og diskutere ut ifra det, så folk skjønner hva du mener, men du kan ikke forlange at jeg skal benytte meg av samme definisjon når jeg svarer. Fasiten her er at det ikke er noen fasit. Jo, de kan diskutere selv om de er uenige om definisjoner, men de blir ikke nødvendigvis så mye klokere av det. At det ikke finnes noe fasit på dette er jo grunnen til at slike diskusjoner varer i evig tid. 1 Lenke til kommentar
Superh3lt Skrevet 28. april 2013 Forfatter Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Hadde vært interessant med en ett perspektiv fra en innvandrer her.... Endret 28. april 2013 av Superh3lt Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 I barne og ungdomskolen, er det mulighet for fritak fra 17. Mai tog eller blir barna tvingt uansett? Jeg vet ikke, men har du innvandrerbakgrunn så risikerer du garantert å bli hånet, uansett om ungene deltar eller ikke. Dvs. de samme personene som helst ikke vil ha fremmedkulturelle i 17. maitog overhodet, er de selvsamme personene som også vil kritisere innvandrere for "manglene solidaritet" hvis de uteblir. Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 17. Mai er allerede i overkant nasjonalistisk spør du meg. Vi kan ikke fortsette å bygge en nasjonalisme uten å være ekskluderende. Det har blitt poengtert her allerede at samhold er viktig i en nasjon. Ekskludering hjelper ikke for ett samhold., hvor viktig er det egentlig å feire den norske grunnloven? Vår første konge ville nok gjerne viftet med ett dansk flagg, Du tar feil. 17 mai er ikke mer nasjonalistisk en det bør være, det er jo tross alt snakk om feiring av et land og en grunnlov. Og ekskludering er om innvandrerne vifter med andre lands flagg, for da viser de at de ekskluderer seg selv fra det norske samfunnet og fra etniske nordmenn. Hvis de derimot vifter med det Norske flagget og feirer sammen med nordmenn og på samme måte, så inkluderer de seg selv i det norske samfunnet, og med etniske nordmenn. Det er også signalet de gir oss, og de fleste i Norge vil da også inkludere dem som nordmenn, selv om de er innvandret ganske nylig. Vår første konge var en smart mann, for selv om han var dansk, så ønsket han ikke å vifte med dansk flagg. Han adopterte Norge som sitt land fra første stund Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå