Gå til innhold

Flagg på 17. Mai

Anbefalte innlegg

For meg handler det om å markere at vi kan vifte med ett eget flagg, da dette var noe vi ikke hadde muligheten til å gjøre før frigjøringen. Hvorfor noen ser poenget i å vifte med noe som ikke symboliserer den norske frigjøringen fatter jeg ikke, men har de lyst har de lov.

Før "frigjøringen" fra danskene i 1814, kunne du vifte så mye du ville med "ett eget flagg", det danske var da "ditt eget flagg"!

Før "frigjøringen" fra svenskene i 1905, kunne du vifte så mye du ville med "ett eget flagg", det svenske var da "ditt eget flagg"!

Før "frigjøringen" fra tyskerne i 1945, kunne du vifte så mye du ville med "ett eget flagg", det nasjonalsosialistiske tyske flagget var da "ditt eget flagg"!

Idag, før "frigjøringen" fra dagens regime, kan du vifte så mye du ville med "ett eget flagg", det "norske" flagget er nå "ditt eget flagg"!

Det regimet som til enhver tid hersker vil alltid støtte all vifting med sitt eget flagg, og ofte prøve å forhindre vifting med andre flagg. Hvor ble det av friheten du ville feire når man vil forhindre folk i å vifte med andre flagg enn flagget til dagens regime?

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før "frigjøringen" fra danskene i 1814, kunne du vifte så mye du ville med "ett eget flagg", det danske var da "ditt eget flagg"!

Før "frigjøringen" fra svenskene i 1905, kunne du vifte så mye du ville med "ett eget flagg", det svenske var da "ditt eget flagg"!

Før "frigjøringen" fra tyskerne i 1945, kunne du vifte så mye du ville med "ett eget flagg", det nasjonalsosialistiske tyske flagget var da "ditt eget flagg"!

Idag, før "frigjøringen" fra dagens regime, kan du vifte så mye du ville med "ett eget flagg", det "norske" flagget er nå "ditt eget flagg"!

Under okkupasjonen av Tyskland var 17.Mai feiring forbudt, men jeg er sikker på at du hadde ett poeng der ett sted.

Lenke til kommentar

Det forskjell på å gå med ett flagg som tilhører en annen nasjon på nasjonaldagen enn å ha en plakat med ett navn på fordi du vil vise hvilken klasse du går i.

Hvorfor er det forskjellig? I begge tilfeller feirer du Norge (går jeg ut fra), du bare viser hvor du kommer fra.

Samme som jeg sa i stad at du har bursdag i dag men jeg feirer min i dag sammen med deg selv om jeg har om 4 uker.

Jeg kjøper ikke den sammenligningen. Dette er folk som bor (og ofte er født) i Norge. Det er ikke min eller din "bursdag" mer enn det er deres. Vi feirer alle Norge. At de markerer sin opprinnelse endrer ikke det. Vi er i den samme bursdagen, for å feire det samme bursdagsbarnet, men noen henger seg opp i fargen på gavepapiret.

Norge trenger jo ikke flagg lengre siden folk mener man kan bruke hvilket flagg man ønsker, så når det er OL eller VM så kan vi heller bare bruke flagget til andre som bor i Norge siden det ikke er så viktig å ha nasjonalfølelse.

Nå kan man selvsagt diskutere nasjonalstatens hensikt, og flaggets rolle i den sammenheng. Men er det frihet vi feirer så gjør vi det dårlig ved å begrense folks måte å feire på.

Skatteflyktning: Det er forskjell på å feire frihet og diktatur.

Ja, i et diktatur er det forbudt å vifte med andre flagg.

Burde vi tillate å vifte med ett annet flagg på 17. Mai? Så klart, vi er da ett fritt land.

Men når det skal sier fatter jeg ikke vitsen med å vifte med ett annet flagg.

Vitsen er vel å markere at man er stolt over sin opprinnelse samtidig som man feirer Norge. Nå er ikke jeg så opptatt av vitsen, folk får ha de grunner de ønsker. Det viktigste for meg er at de feirer.

Vi markerer da vel 17. Mai fordi vi fikk grunnloven vår? Ingen andre land slik jeg forstår har offesiell flaggdag 17-mai, så det er vel strengt tatt ikke vits å vifte med noe annet?

Flagget har - strengt tatt - ikke noe med Grunnloven å gjøre. Det står ingenting om flagget der, det ble laget mange år senere. Grunnloven vår representerer frihet og demokrati. Det markerer vi best ved å la folk feire fritt.

For meg handler ikke 17. Mai og å vise nasjonal stolthet, eller hedring av landet eller noe i den graden. For meg handler det om å markere at vi kan vifte med ett eget flagg, da dette var noe vi ikke hadde muligheten til å gjøre før frigjøringen. Hvorfor noen ser poenget i å vifte med noe som ikke symboliserer den norske frigjøringen fatter jeg ikke, men har de lyst har de lov.

Den retten blir ikke noe mindre av at andre kan vifte med sitt. Tvert om: Friheten til å vifte med sitt eget flagg burde gjelde alle.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva babler du om "typiske jeg er best de andre er teit?" Men du ser forskjell på Norsk 17 mai feiring å Nord Korea som feirer sin nasjonal dag?

Absolutt, men jeg stiller spørsmålstegn ved min og din evne til å oppfatte vårt eget land som om vi skulle kommet utenifra. Jeg stiller også spørsmålstegn ved hvordan du tror vårt samfunn fungerer. Altfor mange går rundt å tror at de besitter frihet og demokrati i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vitsen er vel å markere at man er stolt over sin opprinnelse samtidig som man feirer Norge. Nå er ikke jeg så opptatt av vitsen, folk får ha de grunner de ønsker. Det viktigste for meg er at de feirer.

Beklager skrivefeilen, det skulle stå "Vi markerer da vel PÅ 17.mai fordi vi fikk grunnloven". Vi valgte 17.mai som flaggdag fordi det var dagen vi var ett steg nærmere å nettopp kunne flagge.

Flagget har - strengt tatt - ikke noe med Grunnloven å gjøre. Det står ingenting om flagget der, det ble laget mange år senere. Grunnloven vår representerer frihet og demokrati. Det markerer vi best ved å la folk feire fritt.

Den retten blir ikke noe mindre av at andre kan vifte med sitt. Tvert om: Friheten til å vifte med sitt eget flagg burde gjelde alle.

Helt enig, folk har friheten til å vifte med sitt eget flagg alle dager i året, slik som mange gjør. For har lov til å flagge på bursdager, konfirmasjoner, bryllup og alle andre feiring vi vil. Vi bruker 17.Mai til å markere at vi nettopp kan dette.

Det jeg ikke forstår vitsen med, er å flagge med noe annet en norsk flagg på 17.Mai. Heder til sitt hjemland har heller ingen ting med 17.Mai å gjøre, så hvorfor veldig mange velger å flagge på denne dagen i stedenfor hjemmlandet sin nasjonaldag forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår vitsen med, er å flagge med noe annet en norsk flagg på 17.Mai. Heder til sitt hjemland har heller ingen ting med 17.Mai å gjøre, så hvorfor veldig mange velger å flagge på denne dagen i stedenfor hjemmlandet sin nasjonaldag forstår jeg ikke.

Spiller det noen rolle om du eller jeg forstår vitsen? Det viktige er vel at de synes 17. mai er noe å feire, og er ute og feirer i lag med alle oss innbarka nordboere.

Jeg tror ganske sikkert at de som flagger med sine nasjonalflagg på 17. mai også gjør det på hjemlandets nasjonaldag. Det ene utelukker ikke det andre.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Spiller det noen rolle om du eller jeg forstår vitsen? Det viktige er vel at de synes 17. mai er noe å feire, og er ute og feirer i lag med alle oss innbarka nordboere.

Jeg tror ganske sikkert at de som flagger med sine nasjonalflagg på 17. mai også gjør det på hjemlandets nasjonaldag. Det ene utelukker ikke det andre.

Det spiller vel strengt tatt en rolle, ettersom det vil ligge en motivasjon bak det å flagge med sitt eget flagg fremfor det norske, på Norges nasjonaldag?

Det kan fort tolkes som respektløst å vifte med ett flag som ikke har noe med Norge å gjøre, så det burde jo være noen argumenter for å gjøre det.

Disse argumentene har jeg fortsatt ikke hørt, og grunnet hva jeg feirer på 17.Mai ser jeg heller ikke at de eksisterer, med mindre man fratar 17.Mai sin presise mening, og heller bare feirer for mulighetens skyld, som også er helt greit :)

Lenke til kommentar

Det regimet som til enhver tid hersker vil alltid støtte all vifting med sitt eget flagg, og ofte prøve å forhindre vifting med andre flagg. Hvor ble det av friheten du ville feire når man vil forhindre folk i å vifte med andre flagg enn flagget til dagens regime?

Jeg vil ikke forhindre folk i å vifte med andre flagg en dagens regime, jeg lurer bare på hva man prøver å poengtere ved å vifte med noen andres flag på norges nasjonaldag.

Endret av Brainbaker
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke forhindre folk i å vifte med andre flagg en dagens regime, jeg lurer bare på hva man prøver å poengtere ved å vifte med noen andres flag på norges nasjonaldag.

Tja, om du til eksempel dro i 17.mai toget med følgende flagg

nsdap-01.jpg

Ville det muligens være en markering av

1. At nasjonaldagen er forsøk på inndoktrinering av nasjonalisme i barna

2. En feiring (eller testing) av ytringsfriheten man har i Norge

3. Ett utrykk for at man er fornøyd med at Norge stort sett er organisert på fascistisk mønster

4. Ett håp om at Norge vil gå enda lengre i nasjonalsosialistisk rettning

5. Jeg syns dette flagget var fint

6. Jeg har ett ønske om å irritere andre

7. Hvorfor i all verden bryr du deg om den tøyfilla JEG vifter med?8. :)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

1. At nasjonaldagen er forsøk på inndoktrinering av nasjonalisme i barna

3. Ett utrykk for at man er fornøyd med at Norge stort sett er organisert på fascistisk mønster

wow...

At man fortsatt er stolt over sin opprinnelse, selv om omstendighetene (politiske, økonomiske, humanitære) har gjort at man har bosatt seg i et annet land. Det er vel egentlig ikke så vanskelig å forstå.

I prinsippet: Nei.

Men hvorfor de velger 17.Mai? Jo, det sliter jeg med å forstå. Hvis man er stolt av sin opprinnelse, kan man flagge på landet man kommer fra sin nasjonaldag, eller når som helst på året.

Hvorfor man velger 17.Mai til å flagge for hjemlandet sitt, tror jeg ikke du kan gi svar på, med mindre så klart du flagger med noe annet, og har en meget god grunn til det som du vil dele her :)

Lenke til kommentar

I prinsippet: Nei.

Men hvorfor de velger 17.Mai? Jo, det sliter jeg med å forstå. Hvis man er stolt av sin opprinnelse, kan man flagge på landet man kommer fra sin nasjonaldag, eller når som helst på året.

Hvorfor man velger 17.Mai til å flagge for hjemlandet sitt, tror jeg ikke du kan gi svar på, med mindre så klart du flagger med noe annet, og har en meget god grunn til det som du vil dele her :)

Norske amerikaner bærer norske og amerikanske flagg på nasjonaldagen i USA fordi de vill vise at de er amerikaner med norske bakgrunn som ønsker å feire dagen for landet de elsker og støtte(USA)

Ungdomsskolene som bære plakater med navn og tegninger vill vise at de er barn fra deres skole som ønsker å feire 17de mai. De bærer ikke plakater fordi de vill sette fokus på deres skole istedenfor nasjonaldagen, de ler glad i begge. Det sier her er vi fra ..... Skole og vi feirer sammen!

Det er ikke pakistansk nasjonaldagen og alle vet det. Barn som bære Pakistansk flagg og norsk flagg har det samme hensikten som barn fra .... Skole, de ville si at her er vi....

Jeg forstår motstanden men jeg tror du mistolker hensikten. De ønsker ikke å feire Pakistan på syttende mai, de vill bare identifisere deres bakgrunn som barn fra ....skolen

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg klarer virkelig ikke å forstå hvorfor folk bryr seg så mye om farger på et tøystykke. Jeg vet at dette flagget representerer noe og landet vårt representerer noe, men at det står så sterkt hos folk er noe som sjokkerer meg. Tror dere ikke at det hadde vært lurere å bygge livene og meningene deres på dere selv, fremfor et stort regime utformet av noen dere ikke kjenner? Jeg oppfordrer dere iallefall til å reflektere over dette.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar

Norske amerikaner bærer norske og amerikanske flagg på nasjonaldagen i USA fordi de vill vise at de er amerikaner med norske bakgrunn som ønsker å feire dagen for landet de elsker og støtte(USA)

Ungdomsskolene som bære plakater med navn og tegninger vill vise at de er barn fra deres skole som ønsker å feire 17de mai. De bærer ikke plakater fordi de vill sette fokus på deres skole istedenfor nasjonaldagen, de ler glad i begge. Det sier her er vi fra ..... Skole og vi feirer sammen!

Det er ikke pakistansk nasjonaldagen og alle vet det. Barn som bære Pakistansk flagg og norsk flagg har det samme hensikten som barn fra .... Skole, de ville si at her er vi....

Jeg forstår motstanden men jeg tror du mistolker hensikten. De ønsker ikke å feire Pakistan på syttende mai, de vill bare identifisere deres bakgrunn som barn fra ....skolen

Jo, da gir det mening :) Tusen takk!

Lenke til kommentar

Det gir ikke mening, det kun underordner seg den norske nasjonalismen, slik at du blir fornøyd med den overlegne norske nasjonalfølelsen.

Når jeg først leste innleggene dine lurte jeg på om du var ett troll.

Nå slipper jeg å undres lenger

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...