Delvis Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Har heller ikke flaggstang og flagg. Og personlig bryr jeg meg ikke om 17 mai lenger. Gidder ikke gå og se på tog eller noen ting, holder meg helst hjemme da. Nasjonalgreier betyr lite, untatt landslager i sport og sånn. For meg kan de bruke hva flagg de vil, men tenker ikke på meg selv i denne saken. Det går utenpå det. Lenke til kommentar
Danda Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 På facebook så har jeg blitt sjokkert over hvor dumme vennene mine er. Noen delte ett bilde av ett flagg der bildeteksten var "17. Mai er NORGES nasjonaldag, hvor det KUN skal bæres norske flagg!! Lik & Del dette bilde hvis du er enig og stolt av ditt norske land og kultur!" Dette bildet har nå over 25 000 delinger. Jeg har søkt litt rundt på nett, inkludert dette forumet og jeg klarer rett og slett ikke å finne en eneste fornuftig argumentering på hvorfor vi skal nekte noen å vifte rundt med hvilket flagg de vil? Jeg håper det er ett fornuftig menneske her som kanskje kan gi meg litt innsikt på hvorfor vi burde nekte noen og bære ett tøystykke etter ønske. Hei! Har du bursdag i dag? Jeg har ikke bursdag før om 4 måneder men jeg feirer min i dag å siden du gjør det... Lenke til kommentar
Danda Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Ja, men det er ikke vanlig og feire det like sinnsykt som vi gjør. Det er selvfølgelig verre tilfeller enn Norge. Foreksempel Chile feirer jo i flere dager, det gjør ikke at jeg syntes det er rett. Dette er jo tydeligvis ett tema det er mye uenigheter rundt, så hvorfor ikke bare avskaffe hele tradisjonen så er det ingenting å være uenig over? Finnes det virkelig argumenter for å beholde en slik tradisjon? Det du sier er direkte latterlig da mange land feirer nasjonaldagen sin men det som er normal er at den blir feiret med våpen/ militærparade, Norge sin feiring er spesiell fordi vi går i tog med flagg og uten våpen osv, Norge er ett fritt land MEN blir provosert over folk som vil bruke andre flagg enn det Norske da det er Norges nasjonaldag/ bursdag, ikke India, Pakistan DERFOR skal vi bruke Norsk flag og ikke andre sine land. Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Hei! Har du bursdag i dag? Jeg har ikke bursdag før om 4 måneder men jeg feirer min i dag å siden du gjør det... Jeg hadde ikke brydd meg. Det du sier er direkte latterlig da mange land feirer nasjonaldagen sin men det som er normal er at den blir feiret med våpen/ militærparade, Norge sin feiring er spesiell fordi vi går i tog med flagg og uten våpen osv, Norge er ett fritt land MEN blir provosert over folk som vil bruke andre flagg enn det Norske da det er Norges nasjonaldag/ bursdag, ikke India, Pakistan DERFOR skal vi bruke Norsk flag og ikke andre sine land. Vi har ikke militærparade i Norge? Er du sikker på at du følger med på Norge? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Det du sier er direkte latterlig da mange land feirer nasjonaldagen sin men det som er normal er at den blir feiret med våpen/ militærparade, Norge sin feiring er spesiell fordi vi går i tog med flagg og uten våpen osv, Norge er ett fritt land MEN blir provosert over folk som vil bruke andre flagg enn det Norske da det er Norges nasjonaldag/ bursdag, ikke India, Pakistan DERFOR skal vi bruke Norsk flag og ikke andre sine land. Hva om Flagg og plakater fra ungdomsskolen min? Lenke til kommentar
Danda Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) Jeg hadde ikke brydd meg. Vi har ikke militærparade i Norge? Er du sikker på at du følger med på Norge? Du kan ikke sammenligne garden og noen få avdeling som går i tog med militærparader med tanks, fly, kjøretøy, i Norge er 17. mai: Barnetog, is og brus. Endret 8. mai 2013 av Danda Lenke til kommentar
Danda Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Hva om Flagg og plakater fra ungdomsskolen min? Vi hadde plaketer på barneskolen vi å, men vi hadde også Norske flagget så jeg ser ikke problemet? Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Du kan ikke sammenligne garden og og det lille Norge har, i Norge er 17.mai, is brus og Barn du skjønner hva jeg mener Sammenligne? Hvis du har en militær aktør som går i parade på 17. mai så har man en militærparade på 17. mai? At du tillegger dette noe mer mening når det skjer i utlandet får være på din kappe. Men du lider vel kanskje av det typiske "vi(jeg) er best, de andre er teite"-syndromet. 1 Lenke til kommentar
Danda Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Sammenligne? Hvis du har en militær aktør som går i parade på 17. mai så har man en militærparade på 17. mai? At du tillegger dette noe mer mening når det skjer i utlandet får være på din kappe. Men du lider vel kanskje av det typiske "vi(jeg) er best, de andre er teite"-syndromet. Hva babler du om "typiske jeg er best de andre er teit?" Men du ser forskjell på Norsk 17 mai feiring å Nord Korea som feirer sin nasjonal dag? Lenke til kommentar
norgi Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Vi hadde plaketer på barneskolen vi å, men vi hadde også Norske flagget så jeg ser ikke problemet? Så du synes det er greit å har plakat av barneskolen sin i torget, men ikke flag av hjemmelandet sitt ? Lenke til kommentar
Danda Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Vi hadde plakater med navn på klassen og tegninger vi hadde lagd i klassen på plakat foran klassen i toget så hadde vi flag vi som gikk bak, ser ikke noe problem med det? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Men folk som går med et norsk og et utenlandsk flagg har du problemer med? Geir 1 Lenke til kommentar
norgi Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Det Geir sa. Tror du missforstod spørsmålet mitt Lenke til kommentar
Danda Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Men folk som går med et norsk og et utenlandsk flagg har du problemer med? Geir Jeg mener det ikke er riktig ja, da det er Norges nasjonal dag og ikke Pakistan/ India osv, de kan jo kle seg med nasjonaldrakten sin vist de ønsker det. Jeg synes egentlig ikke det burde vært diskusjon om flag på 17 da det sier seg selv at vi feirer Norges nasjonaldag, de har egen nasjonaldag i Pakistan da kan de flagge med sitt flagg.. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Norge sin feiring er spesiell fordi ... ... den hovedsaklig omhandler nasjonalistisk inndoktrinering av barn. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Danda: Det er jo ikke skolen din sin dag heller, allikevel går dere med plakater som forteller hvilken skole og klasse dere kommer fra. Hvorfor kan ikke folk fortelle hvilket land de kommer fra, og fortsatt feire Norge? Geir 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Hva babler du om "typiske jeg er best de andre er teit?" Men du ser forskjell på Norsk 17 mai feiring å Nord Korea som feirer sin nasjonal dag? Ja, den ene skjer i NordKorea, og den andre i Norge. Formålet er det samme, bygge opp nasjonal-følelsen. Lenke til kommentar
Danda Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) Danda: Det er jo ikke skolen din sin dag heller, allikevel går dere med plakater som forteller hvilken skole og klasse dere kommer fra. Hvorfor kan ikke folk fortelle hvilket land de kommer fra, og fortsatt feire Norge? Geir Det forskjell på å gå med ett flagg som tilhører en annen nasjon på nasjonaldagen enn å ha en plakat med ett navn på fordi du vil vise hvilken klasse du går i. Samme som jeg sa i stad at du har bursdag i dag men jeg feirer min i dag sammen med deg selv om jeg har om 4 uker. Norge trenger jo ikke flagg lengre siden folk mener man kan bruke hvilket flagg man ønsker, så når det er OL eller VM så kan vi heller bare bruke flagget til andre som bor i Norge siden det ikke er så viktig å ha nasjonalfølelse. Skatteflyktning: Det er forskjell på å feire frihet og diktatur. Endret 8. mai 2013 av Danda Lenke til kommentar
Brainbaker Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Burde vi tillate å vifte med ett annet flagg på 17. Mai? Så klart, vi er da ett fritt land. Men når det skal sier fatter jeg ikke vitsen med å vifte med ett annet flagg. Vi markerer da vel 17. Mai fordi vi fikk grunnloven vår? Ingen andre land slik jeg forstår har offesiell flaggdag 17-mai, så det er vel strengt tatt ikke vits å vifte med noe annet? For meg handler ikke 17. Mai og å vise nasjonal stolthet, eller hedring av landet eller noe i den graden. For meg handler det om å markere at vi kan vifte med ett eget flagg, da dette var noe vi ikke hadde muligheten til å gjøre før frigjøringen. Hvorfor noen ser poenget i å vifte med noe som ikke symboliserer den norske frigjøringen fatter jeg ikke, men har de lyst har de lov. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Skatteflyktning: Det er forskjell på å feire frihet og diktatur. Det ene stedet regjeres av det norske arbeiderpartiet, det andre av det nord-koreanska arbeiderpartiet. Ingen av stedene har frihet , og det du kaller "feiring" har kun som hovedhensikt å bygge opp støtten til det lokale regimet, i begge tilfellene. PS. Selv om man kan si at det ene regimet er Autoritært, mens det andre er Totalitært innebærer ikke det at der er Frihet under ett Autoritært regime. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå