frevild Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Javiist, og det gjør innvandrere flest meg bekjent med glede. (En og annen islamist unntatt.) Men behøver de av den grunn slutte å glede seg over sin opprinnelse? Kan ikke barn få lov å si at "jeg er stolt over å bo i Norge, OG jeg er stolt av å stamme fra Etiopia", uten at det siste skal tolkes som det devaluerer det første? Glede er ikke en begrenset ressurs. Det er ikke slik at vi har bare en viss mengde av den, og gleder vi oss over noe så kan vi ikke glede oss like mye over noe annet. Geir Det må de gjerne gjøre. Vil man vise sitt kulturelle opphav, så gå gjerne med "gamlelandets" folkedrakt slik nordmenn går med bunad. Men flagg er statssymbol som markerer nasjonal tilhørighet (sml. idrettsarrangement), og på 17. mai er det altså Norge og ikke f.eks. Somalia som feires. Det jeg er redd for, er at man uthuler nasjonaldagen ved å gjøre den til en feir-et-hvilket-som-helst-land-dag. Faren er neppe stor, men man går ett skritt i denne retning ved å tillate alle mulige flagg. Det jeg OGSÅ er redd for, er at tendensene til parallellsamfunn/"oss"/"dem"-mentalitet forsterkes ytterligere: Derfor er det all grunn til å poengtere at det norske flagget er flagget til innvandrerne også. Blir det slik at det norske flagget kun blir vårt (= de etnisk norske), har man begått en feil. 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Faren for uthuling er neppe stor, nei. Når det gjelder parallellsamfunn, så kan man som jjkoggan påpeker like lett havne der ved å sette for strenge krav til de som skal delta i det "norske". Det er som med alle gjester: Gjør man det hygelig, så blir de værende. Nå er det som sagt antagelig en del som helst ikke vil at de skal bli værende, og da er jo saken en helt annen. Ja, flagget symboliserer nasjonal tilhørighet. Men det er altså fullt mulig å tilhøre både Norge og sitt (eller foreldrenes) tidligere hjemland. Barn med somaliske flagg i toget feirer også 17. mai, de ser neppe noen konflikt. Den motsetningen er skapt i hodet på oss nordmenn, og den er helt unødvendig. Geir 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Hvor mange ønsker egentlig å bruke andre flagg? Jeg har aldri sett noen utenlandske flagg på 17, mai, verken da jeg bodde rett utenfor Oslo eller i den kommunen som har den femte største andelen innvandrere. Er dette noe annet enn et påfunn fra fullstendig norske SV-ere? 1 Lenke til kommentar
zomfg1 Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Metro: Last Light kommer jo 17 mai, skal noen faktisk ut å feire? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Faren for uthuling er neppe stor, nei. Når det gjelder parallellsamfunn, så kan man som jjkoggan påpeker like lett havne der ved å sette for strenge krav til de som skal delta i det "norske". Det er som med alle gjester: Gjør man det hygelig, så blir de værende. Det er det jeg frykter, innvandrere blir "gjester". Innvandrere bør bli nordmenn, ikke gjester. Gjester tar ikke ansvar for Norge, nordmenn gjør det. Når jeg besøker mine norske venner er de veldig gjestfrie og smiler. Jeg spør om jeg skal hjelpe dem men de smiler og si nei takk fordi jeg er gjest og ikke har ansvar for det som skjer i deres hus. Jeg er ikke norsk og ikke bor i deres hus og derfor har jeg ikke ansvar OG kan jeg ikke forandre noe ting i deres hus. Måtte jeg bo der bestandig som en gjest ville det bli frustrerende for begge sider. Enten bør jeg kastes bort eller bli adoptert som slekt slik at jeg har både ansvar og innflytelse Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Noen som bor i blokkleilighet og har nye innglasset balkonger og som vet hvor og hvordan man fester flagget? = P Lenke til kommentar
frevild Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Faren for uthuling er neppe stor, nei. Når det gjelder parallellsamfunn, så kan man som jjkoggan påpeker like lett havne der ved å sette for strenge krav til de som skal delta i det "norske". Det er som med alle gjester: Gjør man det hygelig, så blir de værende. Nå er det som sagt antagelig en del som helst ikke vil at de skal bli værende, og da er jo saken en helt annen. Ja, flagget symboliserer nasjonal tilhørighet. Men det er altså fullt mulig å tilhøre både Norge og sitt (eller foreldrenes) tidligere hjemland. Barn med somaliske flagg i toget feirer også 17. mai, de ser neppe noen konflikt. Den motsetningen er skapt i hodet på oss nordmenn, og den er helt unødvendig. Geir Dersom man først tillater feiring av andre land, er vel uthulingen et faktum? Og ja, alle "feirer 17. mai", spørsmålet er hva som skal feires denne dagen. At man feirer Norge ved å bruke andre staters flagg, er jeg dessverre ikke i stand til å forstå. Men Zarac har trolig rett i at diskusjonen er konstruert. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Dersom man først tillater feiring av andre land, er vel uthulingen et faktum? Og ja, alle "feirer 17. mai", spørsmålet er hva som skal feires denne dagen. At man feirer Norge ved å bruke andre staters flagg, er jeg dessverre ikke i stand til å forstå. Men Zarac har trolig rett i at diskusjonen er konstruert. En feirer ikke andre land. En feirer faktum at Norge har folk med andre etnisiteter som elsker Norge og ønsker å feire nasjonal dagen. Det sier, her er jeg, jeg kommerfra et annet land men jeg ønsker å bli med og feire med mitt nytt land Endret 7. mai 2013 av jjkoggan 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Dersom man først tillater feiring av andre land, er vel uthulingen et faktum? Og ja, alle "feirer 17. mai", spørsmålet er hva som skal feires denne dagen. At man feirer Norge ved å bruke andre staters flagg, er jeg dessverre ikke i stand til å forstå. Men Zarac har trolig rett i at diskusjonen er konstruert. Om man bruker et annet flagg: Hva så? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 En feirer ikke andre land. En feirer faktum at Norge har folk med andre etnisiteter som elsker Norge og ønsker å feire nasjonal dagen. Det sier, her er jeg, jeg kommerfra et annet land men jeg ønsker å bli med og feire med mitt nytt land Som innlegget ditt viser, er kjernen i spørsmålet hvordan flaggingen skal tolkes. Jeg tror ikke mange deler din tolkning: At man ved å bruke flagget til land A viser at man har et nytt land B. Da ville flagget til land B vært mer nærliggende.. Om man bruker et annet flagg: Hva så? Leser du bakover i tråden så ser du sikkert noen tanker om dette. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Leser du bakover i tråden så ser du sikkert noen tanker om dette. Ja, men det har ikke noe å si... Er ikke Norge et fritt land da? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Som innlegget ditt viser, er kjernen i spørsmålet hvordan flaggingen skal tolkes. Jeg tror ikke mange deler din tolkning: At man ved å bruke flagget til land A viser at man har et nytt land B. Da ville flagget til land B vært mer nærliggende.. Jeg liker hvordan norske amerikaner gjør det i stoughton wisconsin 17de mai har de store norske flagg og små amerikanske flagg 4de juli har de det motsatte, men alltid begge deler Ungdomsskolene ofte bærer flagg fra deres skole men de vet at de feirer ikke deres skole men grunnloven og Norge generellt. De ville identifisere seg hvor de kommer fra og hva de representerer. Det samme gjelder andre norske skoler som har mange utenlandske elever og ville bære norske og andre flagg samtidig Innvandrerbarn ligger i midten, de identifisere med begge land og oftest har større kjærlighet for landet de er bedre kjent med. 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) At man feirer Norge ved å bruke andre staters flagg, er jeg dessverre ikke i stand til å forstå. Det burde holde at de som vifter med dem forstår det. Du og jeg må nesten ta ansvaret for vår egen oppfattelsesevne... Men Zarac har trolig rett i at diskusjonen er konstruert. Ja det er sikkert et venstresosialistisk komplott. Ja, men det har ikke noe å si... Er ikke Norge et fritt land da? Nei. Geir Endret 7. mai 2013 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 17. Mai er vel først og fremst Norges nasjonaldag. Når det er sagt så Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 17. Mai er vel først og fremst Norges nasjonaldag. Når det er sagt så Og innvandring er en del av Norges historie, lik det eller ei Lenke til kommentar
frevild Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Det burde holde at de som vifter med dem forstår det. Du og jeg må nesten ta ansvaret for vår egen oppfattelsesevne... Tja. Man kan kanskje si at hele diskusjonen handler om tolkning: Hvordan skal det tolkes at man bærer flagg ditt eller datt? Og at folk har så ulike reaksjoner på dette, kan godt være at de legger ulik betydning i det: For noen er det et demonstrativt uttrykk for at man står utenfor Norge, mens det for andre betyr det motsatte. Din tilnærming til dette tror jeg kan nyanseres: Man har ansvar for hvordan man oppfatter ting, men samtidig ansvar for hvordan det man selv gjør, oppfattes av omverdenen. Ens egne, subjektive oppfatninger er underordnet: Man må ta hensyn til hvordan det man gjør og sier blir fortolket av andre. Er ikke det egentlig vanlig folkeskikk? For å ta et (kanskje litt aparte) eksempel: Jeg er sikker på at du f.eks. ville kvie deg før du gikk ut med en jakke med buddhistiske solsymboler, uavhengig av hva du la i symbolene selv... Ja det er sikkert et venstresosialistisk komplott. Tenkte jeg det ikke. Mitt poeng var bare at dette er litt som stormen i vannglasset: Det er trolig svært få som bruker andre flagg i toget; hele diskusjonen virker altså temmelig oppblåst. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Og allikevel så diskuterer vi... Geir Lenke til kommentar
norgi Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Er vel ingenting å diskutere, skal vel være lov å vise hvor en komme ifra OG feire Norge på 17. mai. Er etter min mening et vakkert syn og se litt andre landsflag ilag med Norske flagger, selv om en ikke ser det så ofte. Faktisk hvis jeg tenke meg om, vis jeg hadde ønsket det (som jeg ikke har gjort enda, tyskere feire ikke sitt land så mye) så hadde jeg blitt litt skuffet vis ikke jeg fikk vise frem mitt hjemmelandets flagg ved siden av den norske på 17 mai. Endret 7. mai 2013 av norgi Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 At det finnes grupper som har god grunn til å bli støtt besvarer ikke spørsmålet: Hvorfor er det så farlig om noen blir støtt? Hva om du snur på eksemplet ditt: Skal israelere ikke feire sin nasjonaldag fordi de kan risikere å støte nazister? At det ikke er nødvendig i dette tilfellet kommer an på øynene som ser. Geir Hvilke premisser legger du til grunn? Reiser man til Israel som nynazist så må man tåle at de feirer sin nasjonaldag. Snu på flisa igjen og dra frem swastika på Israels frigjøringsdag så får du nok en kule i trynet. Men hva så? Swastika representerer kun en ekstremverdi for å sette ideen om andre flagg på spissen. 17. mai er en flott dag for de aller fleste. Symbolet og en del av feiringen er det norske flagget. Ønsker man å ødelegge dagen for den delen av befolkningen som ikke ønsker andre flagg? Kjør på! For ordens skyld ville jeg aldri nektet noen å bære et annet flagg på 17. mai, men jeg forstår problemet. Fullt mulig å ha to tanker i hodet på samme tid. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Jeg kunne godt tenkt meg å heise det norske flagget på 17. mai. Klart jeg har hverken flagg eller flaggstang, og folk her hadde ikke forstått ett døyt av denne røde kluten som henger og vifter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå