frevild Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Er de som har mørke hud, snakker norsk og betaler skatt ikke nordmenn? Er ikke Norge deres land også? Hvis jeg bodde i Norge , betalte skatt og gjorde militær tjeneste er jeg en nordmann eller utlendinger med norsk pass? Da vil jeg si du er norsk. Det norske flagget er ditt også. Det var det som var mitt poeng: "alle som først feirer Norge, kan slutte seg til flagget - uavhengig av opprinnelig opphav." 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Jøder er ikke noe folkeslag, de kalles jøder kun pga religionen jødedommen. Men jøder er ikke noe folkeslag, for om du mener jøder er et folkeslag, så må du også si at kristne er et folkeslag, muslimer er et folkesslag, og videre at buddhister er et folkeslag, hinduer,sosialister osv Vel, du ser jo hvordan jødene i Israel oppfører seg mot andre mennesker. Eller så skulle jeg ønske at folk ville lese den babylonske talmud, som er jødenes "hellige" bok, og som inneholder den læren som jødene lever etter. Da ville også folk få svar på hvorfor enkelte kitiserer jødene og mener dette om dem. Jeg har lagt ut en link til talmud flere ganger på dette forumet, men problemet er at folk flest er så politisk korrekt og redd for jødene, at de ikke tør å lese den babylonske talmud slik at de selv kan se hvilken lære jødene lever etter. Den første som kritiserte jødene så fillene føk, het Jesus Kristus, og det skjedde for ca 2000 år siden. Så jeg er i godt selskap. Du ødelegger tråder med avsporinger. Vis litt respekt Lenke til kommentar
frevild Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Jøder er ikke noe folkeslag, de kalles jøder kun pga religionen jødedommen (etc.,etc.) Du mangler kunnskaper om både jøder, nasjonsbegrep, talmud, Jesus etc. og står alt for langt fra meg i den ekstreme og respektløse måten du tenker på. Du fremstår som en ordinær ekstremist. Det er det ikke interessant å bruke tid på. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Da vil jeg si du er norsk. Det norske flagget er ditt også. Det var det som var mitt poeng: "alle som først feirer Norge, kan slutte seg til flagget - uavhengig av opprinnelig opphav." Men jeg vill også feire at det finnes spesielle nordmenn, at innvandring er en del av norsk historie og kultur idag. Hvorfor kan jeg ikke feire dette faktum slik at unge minoriteter kan identifisere med deres etniske opphav og deres hjemlandet(Norge) Ellers tvinger du meg å skille de to, som viser at jeg egentlig ikke bli akseptert som ekte nordmann, bare de som er blåøyd og spiser bløtkake kan bli det Endret 6. mai 2013 av jjkoggan 1 Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Du mangler kunnskaper om både jøder, nasjonsbegrep, talmud, Jesus etc. og står alt for langt fra meg i den ekstreme og respektløse måten du tenker på. Du fremstår som en ordinær ekstremist. Det er det ikke interessant å bruke tid på. Tvert imot. Det er du som dessverre mangler kunnskap, noe som jødene vet å utnytte. Og dessverre så vil heller ikke folk flest engang prøve å skaffe seg kunnskap, for de stoler blindt på jødene og deres løgner. Men nåe er det nok avsporing her. Vi kan imidlertid diskutere dette videre i en annen tråd om du vil.. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Da vil jeg si du er norsk. Det norske flagget er ditt også. Det var det som var mitt poeng: "alle som først feirer Norge, kan slutte seg til flagget - uavhengig av opprinnelig opphav." Javiist, og det gjør innvandrere flest meg bekjent med glede. (En og annen islamist unntatt.) Men behøver de av den grunn slutte å glede seg over sin opprinnelse? Kan ikke barn få lov å si at "jeg er stolt over å bo i Norge, OG jeg er stolt av å stamme fra Etiopia", uten at det siste skal tolkes som det devaluerer det første? Glede er ikke en begrenset ressurs. Det er ikke slik at vi har bare en viss mengde av den, og gleder vi oss over noe så kan vi ikke glede oss like mye over noe annet. Geir 1 Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 17 mai er Norges grunnlovsdag. Da feirer vi Norge og vår grunnlov og politiske system og verdier. Ikke andre lands. Ingen bør arresteres for å bruke et annet flagg, men de bør være klar over at det kan oppfattes som en politisk ytring, og at folk vil se på deg som et rasshøl. Vanskeligere er det ikke. Forøvrig hater jeg også folk som går i 17 mai tog i andre land. Det oppfattes som en nasjonalistisk handling. 2 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Men jeg vill også feire at det finnes spesielle nordmenn, at innvandring er en del av norsk historie og kultur idag. Hvorfor kan jeg ikke feire dette faktum slik at unge minoriteter kan identifisere med deres etniske opphav og deres hjemlandet(Norge) Ellers tvinger du meg å skille de to, som viser at jeg egentlig ikke bli akseptert som ekte nordmann, bare de som er blåøyd og spiser bløtkake kan bli det Ser godt poenget ditt, ingen problem med det. Den type fellesmarkeringer passer i ditt Usa og Canada, fordi har en annen historie når det gjelder innvandring. Dere er alle innvandrere der, og kan på en annen måte identifisere dere med en slik holdning. Det blir mer naturlig. Her i Norge er det annerledes skjønner du. Her er det et rotfestet lite folk som har vært her med sin kultur i tusener år. Derfor blir det andre reaksjoner og motsetninger som oppstår, når politikerne har lurt stortstilt innvandring på dem uten å spørre. Det oppleves som en stor frekkhet det som pushes på dem, og de krav som kommer fra innvandringsgrupper. Og nå skal de altså begynne å ta styring med hvordan et 17 mai tog skal se ut også. Forøvrig hater jeg også folk som går i 17 mai tog i andre land. Det oppfattes som en nasjonalistisk handling. Helt enig Endret 6. mai 2013 av Delvis 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Derfor blir det andre reaksjoner og motsetninger som oppstår, når politikerne har lurt stortstilt innvandring på dem uten å spørre. Det bekrefter vel indirekte det enkelte har hevdet, at motstanden i denne saken egentlig bunner i innvandringsmotstand. "Vi" er blitt lurt til å ta imot dem, og kan vi ikke blir kvitt dem skal de ihvertfall ikke synes. Spesielt ikke på 17. mai... Geir 2 Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 (endret) Håper jeg tar feil, men det kan gi høyreekstreme mer vann på mølla enn du liker skjønner du. Så hvis skal forby mennesker å bruke flagg på 17. mai fordi noen nasjonalister har trua oss? Nei, jeg dør heller. Å la meg bare påpeke at du diskuterer ikke med en person på ytterste venstrefløy. Sånn at du ikke får noen illusjoner om det. Endret 6. mai 2013 av Shrooms Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Det bekrefter vel indirekte det enkelte har hevdet, at motstanden i denne saken egentlig bunner i innvandringsmotstand. "Vi" er blitt lurt til å ta imot dem, og kan vi ikke blir kvitt dem skal de ihvertfall ikke synes. Spesielt ikke på 17. mai... Geir Ja bunner i og bunner i, det henger vel sammen på en måte. Det er jo sant da at det ikke har foregått som det skulle. Med befolkningens samtykke mener jeg. Nordmenn er bare individer de også vet du, og får som andre individer en reaksjon og holdning sfa at de opplever sin identitet og råderett truet. 1 Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Det bekrefter vel indirekte det enkelte har hevdet, at motstanden i denne saken egentlig bunner i innvandringsmotstand. "Vi" er blitt lurt til å ta imot dem, og kan vi ikke blir kvitt dem skal de ihvertfall ikke synes. Spesielt ikke på 17. mai... Jeg tror nok du tar feil her. Motstanden kommer ikke av at folk er imot innvandrere som sådan, men det de fleste er imot er innvandrere og da spesielt muslimer, som er fientlig innstilt til Norge og nordmenn, og som vil holde på sin egen kultur og religion, og forsøker å presse den på oss mens de samtidig spytter på den norske kulturen. Hvis folk fra andre land vil være norsk, og gjør det de kan for å adoptere norsk kultur ol. Så ser jeg ingen grunn til ikke å ønske dem velkommen. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Ser godt poenget ditt, ingen problem med det. Den type fellesmarkeringer passer i ditt Usa og Canada, fordi har en annen historie når det gjelder innvandring. Dere er alle innvandrere der, og kan på en annen måte identifisere dere med en slik holdning. Det blir mer naturlig. Det er mange amerikaner med deres holdning, men du har det rett, det er lettere i USA pga sin historie. Det som ingen snakker om i Norge, så vidt jeg vet er fordelene til et flerkulturellt samfunn hvis du har en intelligent innvandringspolitikk og det finnes mange. Jeg får inntrykket at mye innvandring til Norge blir sett som veldedighet slik at dere tar inn altfor mange asylsøkere og flyktninger som naturligvis har det vanskelig å integrere seg. Det også bidrar til sansen for etnisk norsk overlegenhet, dumme muslime som ikke ville integrere seg vet du! Her i Norge er det annerledes skjønner du. Her er det et rotfestet lite folk som har vært her med sin kultur i tusener år. Derforblir det andre reaksjoner og motsetninger som oppstår, når politikerne har lurt stortstilt innvandring på dem uten å spørre. Det oppleves som en stor frekkhet det som pushes på dem, og de krav som kommer fra innvandringsgrupper. Og nå skal de altså begynne å ta styring med hvordan et 17 mai tog skal se ut også. Jeg overlevde som en ung gutt, et segregert samfunn som detonerte til vold og uro både på skolen og i gatene. Ekskludering i amerikansk samfunn førte til en borgekrig og uten Martin Luther King ville det ha kanskje blitt en annen borgekrig. Dere klare det fint så lenge det ikke finnes et stort antall innvandrer som føler seg ekskludert men det er den andre og tredje generasjon utlendinger (som mange nordmenn kaller dem) som krever mer enn deres besteforeldrene blir det mere problemer uten bedre integrering. USAs erfaring er at nesten alle innvandrergrupper integrerer seg OK unntatt de som har bodd her i mange generasjoner og deres forfedrene ble slaver. Erfaringen er at du har kanskje 2 generasjoner å integrere innvandrere og deres barn. Hvis dette ikke hender, så øker sannsynligheten at integrering aldri hender i de neste generasjoner. Jeg antar du ville ikke ha somaliere som har bodd i Norge i 4 generasjoner uten å tatt jobb noe særlig og bor i gettofisert områder. Det er det du risikere hvis du ikke finne en vei å gi dem et hånd og inkluderer dem slik at de har sjansen å bli Helt Norsk. Jeg forstår problemene med å gjøre det pga din historie og kultur men Norge blir ikke Norge lengere når Oslo blir delt i to eller tre og Oslo blir kjent for sitt segregert samfunn med høy kriminalitet. Dere har resurssene og kunnskap til å løse problemet før det blir umulig å løse. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Norwegian American, and proud of it! Kan noen i Norge si- Jeg er en somaliske-nordmann, and proud of it? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Norwegian American, and proud of it!Kan noen i Norge si- Jeg er en somaliske-nordmann, and proud of it? Ja, om de er hvite nordmenn som har bodd veldig lenge i Somalia, og er i Norge på ferie Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Norwegian American, and proud of it! Kan noen i Norge si- Jeg er en somaliske-nordmann, and proud of it? Dette forholdet er litt spesielt siden det er så mange som utvandret fra Norge til USA. Det er faktisk mer enn dobbelt så mange i USA med norsk bakgrunn enn i Norge. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Dette forholdet er litt spesielt siden det er så mange som utvandret fra Norge til USA. Det er faktisk mer enn dobbelt så mange i USA med norsk bakgrunn enn i Norge. Det er ikke mer spesielt for andre amerikaner som har andre etniske bakgrunner, selv muslime amerikaner. Det er bare spesielt for nordmenn. Norske amerikaner er så velintegrert at de aller fleste vet nesten ingenting om Norge annet enn lutefisk og det hendte i bare 2 generasjoner. 1 Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Det er ikke mer spesielt for andre amerikaner som har andre etniske bakgrunner, selv muslime amerikaner. Det er bare spesielt for nordmenn. Norske amerikaner er så velintegrert at de aller fleste vet nesten ingenting om Norge annet enn lutefisk og det hendte i bare 2 generasjoner. Det har litt med kultur å gjøre også, amerikansk kultur er ikke så forskjellig fra norsk kultur, og på mange områder så har norsk kultur blandet seg med den amerikanske, og motsatt. De aller fleste i USA kom også fra Norge og Europa og er samme folkeslag. Mens muslimene har en helt annen kultur, og de er lojale først og fremst mot islam, deretter mot landet de kom fra. Det er sjelden de føler noen lojalitet mot det landet de kommer til i vesten, eller de som bor i det landet, unnntatt andre muslimer Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Det har litt med kultur å gjøre også, amerikansk kultur er ikke så forskjellig fra norsk kultur, og på mange områder så har norsk kultur blandet seg med den amerikanske, og motsatt. De aller fleste i USA kom også fra Norge og Europa og er samme folkeslag. Mens muslimene har en helt annen kultur, og de er lojale først og fremst mot islam, deretter mot landet de kom fra. Det er sjelden de føler noen lojalitet mot det landet de kommer til i vesten, eller de som bor i det landet, unnntatt andre muslimer This is a group that is living as most Americans are - we find Muslim Americans to be highly assimilated. Most report that the largest proportion of their friends is non Muslim. On balance they believe Muslims who come to the United States should try to assimilate and adopt American customs rather than trying to remain distinct, or they feel they should do a little bit of both. Most do not see a conflict between being a devout Muslim and living in a modern society. So another one of the major findings is this is an assimilated group or a group that at least aspires to assimilation. http://www.pewforum.org/Muslim/Muslim-Americans-Middle-Class-and-Mostly-Mainstream.aspx Du tar feil som vannlige. Muslime amerikaner bidrar stort til USA I like stor grad som norske amerikaner og mener til mindre grad enn kristne amerikaner at religion står fremfor staten. Historien er det samme for de fleste innvandrere til USA og det blir vanskelig å si hvem er spesielle eller ikke, alle bidrar noe som gjør USA fascinerende og intersannt om det er meksikansk eller fra India Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Det er mange amerikaner med deres holdning, men du har det rett, det er lettere i USA pga sin historie. Det som ingen snakker om i Norge, så vidt jeg vet er fordelene til et flerkulturellt samfunn hvis du har en intelligent innvandringspolitikk og det finnes mange. Jeg får inntrykket at mye innvandring til Norge blir sett som veldedighet slik at dere tar inn altfor mange asylsøkere og flyktninger som naturligvis har det vanskelig å integrere seg. Det også bidrar til sansen for etnisk norsk overlegenhet, dumme muslime som ikke ville integrere seg vet du! Jeg overlevde som en ung gutt, et segregert samfunn som detonerte til vold og uro både på skolen og i gatene. Ekskludering i amerikansk samfunn førte til en borgekrig og uten Martin Luther King ville det ha kanskje blitt en annen borgekrig. Dere klare det fint så lenge det ikke finnes et stort antall innvandrer som føler seg ekskludert men det er den andre og tredje generasjon utlendinger (som mange nordmenn kaller dem) som krever mer enn deres besteforeldrene blir det mere problemer uten bedre integrering. USAs erfaring er at nesten alle innvandrergrupper integrerer seg OK unntatt de som har bodd her i mange generasjoner og deres forfedrene ble slaver. Erfaringen er at du har kanskje 2 generasjoner å integrere innvandrere og deres barn. Hvis dette ikke hender, så øker sannsynligheten at integrering aldri hender i de neste generasjoner. Jeg antar du ville ikke ha somaliere som har bodd i Norge i 4 generasjoner uten å tatt jobb noe særlig og bor i gettofisert områder. Det er det du risikere hvis du ikke finne en vei å gi dem et hånd og inkluderer dem slik at de har sjansen å bli Helt Norsk. Jeg forstår problemene med å gjøre det pga din historie og kultur men Norge blir ikke Norge lengere når Oslo blir delt i to eller tre og Oslo blir kjent for sitt segregert samfunn med høy kriminalitet. Dere har resurssene og kunnskap til å løse problemet før det blir umulig å løse. For det første: Intelligente innvandrere vil ikke bry seg med å provosere på den måten. De vil ha vett til å skjønne, at på 17 mai er det Norske flagg og symboler som bør brukes. For det andre: Til det siste avsnittet ditt, som egentlig går på at vi bør gjør mer for å få Somaliere, muslimer og særlig provokative typer innvandrere mer ""stuevarme" jfr - være mer imøtekommende, tillate mer, ettergi krav, så kan det godt hende de da vil finne-seg-bedre-tilrette som sådan. Har dog mine tvil om hvorvidt det vil gagne noen av oss når alt kommer til alt. Ikke bare det at Norge står "på lista" og vil forvære der uansett hvor mottagelige vi gjør oss for å få dem til å føle seg mer hjemme. De vil også mest sannsynlig gripe sjansen på mersmak, bli mer opptatt av å gjøre "Norge til sitt" (ikke minst i "Allahs navn") og det blir enda mer attraktivt for flere å komme her, noe jeg anser lite anbefalelsesverdig - vår som sagt før lille befolkning tatt i betraktning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå