omnomnomnivore Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Så lenge det er staten (folket) som betaler helseutgifter, stell og uførepensjon for alle som kjører motorsykkel og slår skallen så skal selvfølgelig staten (folket) få regulere sine medlemmers unødvendig risikable oppførsel. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Gjelder det overalt? Hvis staten (folket) for eksempel mener at en gitt politisk oppfatning eller ideologi utgjør en risiko eller potensiell kostnad så må de kunne få regulere den? Staten betaler jo for oss alle (om enn med våre egne penger)... Geir Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Kan du gi noen eksempler? Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Tror jeg tar med meg noen russiske venner, drar til Polen og feirer den polske nasjonaldagen. Vi skal selvsagt ha med russiske og norske flagg. Noen som ser problematikken? Lever man i et samfunn med andre mennesker så bør man ta hensyn til dette. Tyske flagg kan assosieres med andre verdenskrig. Svenske og danske flagg er jo også klassikere. Flagg med muslimske symbol kan jo ikke virke provoserende i det hele tatt. Nazi flagg? Israelske og palestinske flagg om hverandre. Her er det bare å kjøre på med fine kombinasjoner som garantert vil virke støtende på mange. Hva er fordelene med flere flagg? Tviler på at noens feiring blir ødelagt av å ikke kunne bruke et annet flagg. Er man så heldig at man kommer fra et annet land så får man feire 2 ganger i året. Må da være bra nok det? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 Noen som ser problematikken? Lever man i et samfunn med andre mennesker så bør man ta hensyn til dette. Tyske flagg kan assosieres med andre verdenskrig. Svenske og danske flagg er jo også klassikere. Flagg med muslimske symbol kan jo ikke virke provoserende i det hele tatt. Nazi flagg? Israelske og palestinske flagg om hverandre. Her er det bare å kjøre på med fine kombinasjoner som garantert vil virke støtende på mange. Jeg finner disse to flaggene like støtende: Lever man i et samfunn med andre mennesker så bør man ta hensyn til dette. 3 Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Men det er jo også forskjellsbehandling, i det norske flagget (og dets tilhengeres) favør. Skulle det vært enten eller så måtte enten alle fått gå med sine flagg, eller ingen. Ei heller med det norske. Geir Våkn opp. Vi lever faktisk i Norge. Blir direkte skremt av en del ting jeg leser på dette forumet til tider. 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Kan du gi noen eksempler? Vanskelig å gi et eksempel uten å vite hvilke emner som treffer deg. men du synes å være mot "piratloven" og DLD. Det er vel en regulerende lovgivning? Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 (endret) Her er det bare å kjøre på med fine kombinasjoner som garantert vil virke støtende på mange. Hvorfor er det så farlig om noen blir støtt? Hva er fordelene med flere flagg? Det viser at vi som nasjon er romslige nok til å erkjenne at ikke alle av oss er født "med nisselue og ski på beina". Våkn opp. Vi lever faktisk i Norge. Ja, og noen vil mene at det rettferdiggjør forskjellsbehandlingen. Det er fortsatt det det er, uansett om man synes det er rimelig eller ikke. Men Norge for meg burde være et liberalt og tolerant samfunn. Blir direkte skremt av en del ting jeg leser på dette forumet til tider. Hvorfor skremmer det deg? Geir Endret 4. mai 2013 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 (endret) Det er 17 mai tog. Enten får man holde seg til Norske flagg, elle slippe til alt. For vi kan da ikke ha forskjellsbehandling, kan vi vel? Men det er jo også forskjellsbehandling, i det norske flagget (og dets tilhengeres) favør. Skulle det vært enten eller så måtte enten alle fått gå med sine flagg, eller ingen. Ei heller med det norske. Ja, det er forskjellsbehandling og sånn bør det være. Akkurat som når man holder barnebursdag og forskjellsbehandler ved at kun bursdagsbarnet får gaver, blåse lys på kaka etc. På 17. mai feirer vi bare én nasjon sin grunnlovsdag og bruker denne nasjonens flagg som symbolikk på det. Jeg synes det er helt riktig med forskjellsbehandling. Som tidligere nevnt ikke så strengt at vi bør ha lover og forskrifter om det. Dette er noe som bør styres av folks høflighet og sosiale kompass. Det tar seg ikke ut om en av de andre ungene pakker opp gavene og blåser ut lyset på kaka, ei heller at man dukker opp med nasiflagg, dansk flagg eller noe annet i 17. mai toget. Man må kunne forvente reaksjoner for ordensforstyrrelse om man provoserer for kraftig selv om aktiviteten ikke er direkte ulovlig. Endret 4. mai 2013 av Simen1 3 Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Ja, det er forskjellsbehandling og sånn bør det være. Akkurat som når man holder barnebursdag og forskjellsbehandler ved at kun bursdagsbarnet får gaver, blåse lys på kaka etc. På 17. mai feirer vi bare én nasjon sin grunnlovsdag og bruker denne nasjonens flagg som symbolikk på det. Jeg synes det er helt riktig med forskjellsbehandling. Som tidligere nevnt ikke så strengt at vi bør ha lover og forskrifter om det. Dette er noe som bør styres av folks høflighet og sosiale kompass. Det tar seg ikke ut om en av de andre ungene pakker opp gavene og blåser ut lyset på kaka, ei heller at man dukker opp med nasiflagg, dansk flagg eller noe annet i 17. mai toget. Man må kunne forvente reaksjoner for ordensforstyrrelse om man provoserer for kraftig selv om aktiviteten ikke er direkte ulovlig. Jeg er enig i dette, bortsett fa det med ordensforstyrrelse. Jeg syns folk burde ha lov til å gå med det flagget de vil, men strengt tatt er det for meg spesielt å bruke et annet flagg enn det norske for å feire 17 mai. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Tror jeg tar med meg noen russiske venner, drar til Polen og feirer den polske nasjonaldagen. Vi skal selvsagt ha med russiske og norske flagg. Noen som ser problematikken? Lever man i et samfunn med andre mennesker så bør man ta hensyn til dette. Tyske flagg kan assosieres med andre verdenskrig. Svenske og danske flagg er jo også klassikere. Flagg med muslimske symbol kan jo ikke virke provoserende i det hele tatt. Nazi flagg? Israelske og palestinske flagg om hverandre. Her er det bare å kjøre på med fine kombinasjoner som garantert vil virke støtende på mange. Hva er fordelene med flere flagg? Tviler på at noens feiring blir ødelagt av å ikke kunne bruke et annet flagg. Er man så heldig at man kommer fra et annet land så får man feire 2 ganger i året. Må da være bra nok det? Feiringen blir neppe ødelagt av det, men min glede over norge og feiringen dempes av at så mange klarer å hisse seg opp over noe så bagatellmessig. AtW Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Ja, det er forskjellsbehandling og sånn bør det være. Det skal du selvsagt få lov til å mene. Så lenge du ikke vil møte barn med "reaksjoner for ordensforstyrrelse". Geir Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Jeg finner disse to flaggene like støtende: Lever man i et samfunn med andre mennesker så bør man ta hensyn til dette. Jaha, begge flagg er like støtende for deg? Hva skal man ta hensyn til: Det flagget man finner støtende som representerer det samfunnet man befinner seg i? Eller menneskene som finner dette flagget støtende? Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Jaha, begge flagg er like støtende for deg? Hva skal man ta hensyn til: Det flagget man finner støtende som representerer det samfunnet man befinner seg i? Eller menneskene som finner dette flagget støtende? Om man skal ta hensyn til en stoffbit, eller mennesker? 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Som jeg har nevnt tidligere: Naziflagget er ikke noe nasjonalflagg idag. Det representerer en ideologi, ikke en etnisitet. Vi kan godt sette grensen - enten denne er moralsk eller juridisk - slik at vi godtar nasjonalflagg uten å godta naziflagg. Slik er det på de fleste av samfunnets områder, det går en grense for hvor mye som er akseptert. og den er sjelden alt eller ingenting. Vi kan godt ha en promillegrense som er høyere enn null, uten at vi derfor må tillate kjøring i stupfylla. Geir 3 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 (endret) Om man skal ta hensyn til en stoffbit, eller mennesker? Ja det er her det blir en litt sånn logisk kortslutning oppi dette her. Saken er jo at det er andre stoffbiter de aktuelle menneskene ønsker å favorisere, pushe eller hva du vil kalle det. Og så skal man ta hensyn til mennseskene (jfr feks "skatteflykning") som lar seg støte av det Norske flagget, mens man samtidig skal ta hensyn til menneskene som ønsker vifte med andre flagg? Endret 4. mai 2013 av Delvis Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Det vil alltid være noen som lar seg støte - reelt eller ideologisk - av noe. Å la reglene i samfunnet ta hensyn til disse framfor de som ønsker å uttrykke seg gir de "lettstøtte" vetorett. Noe helt annet er det at ma tar hensyn til sine omgivelser, slik man forventer at de tar hensyn til en selv. Jeg har aldri vært i en nabokrangel, mine til tider sterke meninger til tross. Jeg søker ikke konflikt i privatlivet, og derfor (antar jeg) er folk sjelden i konflikt med meg. Men i det offentlige rom ser jeg ikke at jeg har noen rett til ikke å bli støtt. Jeg krever ikke å bli tatt spesielt hensyn til, og det tror jeg ikke skatteflyktningen gjør heller. Folk får gå med de flagg og de klær de vil, og gi uttrykk for de meninger de vil. Er jeg uenig gir jeg uttrykk for det, men deri ligger ikke noe implisitt krav om at jeg har rett til ikke å bli støtt. Geir 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 (endret) De eneste flaggene som kan tenkes å være støtende på 1. Mai er vel anarkistenes flagg... For det er jo grunnlovsdagen. Anarkismen er en ideologi som står i sterk motsening da den ikke ønsker grunnlov. De ønsker bare normer og uskrevne regler, og at straffen for å bryte dem, skal være vilkårlig, og bli bestemt på stedet, og sånt. = ) Og kombinasjoner av disse. Endret 4. mai 2013 av turbonello Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Anarkismen er en ideologi som står i sterk motsening da den ikke ønsker grunnlov. De ønsker bare normer og uskrevne regler, og at straffen for å bryte dem, skal være vilkårlig, og bli bestemt på stedet, og sånt. = ) Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Er det ulovlig å bruke det norske flagget som dopapir? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå