Superh3lt Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 På facebook så har jeg blitt sjokkert over hvor dumme vennene mine er. Noen delte ett bilde av ett flagg der bildeteksten var "17. Mai er NORGES nasjonaldag, hvor det KUN skal bæres norske flagg!! Lik & Del dette bilde hvis du er enig og stolt av ditt norske land og kultur!" Dette bildet har nå over 25 000 delinger. Jeg har søkt litt rundt på nett, inkludert dette forumet og jeg klarer rett og slett ikke å finne en eneste fornuftig argumentering på hvorfor vi skal nekte noen å vifte rundt med hvilket flagg de vil? Jeg håper det er ett fornuftig menneske her som kanskje kan gi meg litt innsikt på hvorfor vi burde nekte noen og bære ett tøystykke etter ønske. 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Har ikke noen spesielt gode argumenter på hvorfor... Men har du har et godt argument på det motsatte? Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Som Kakeshoma sier, har du et godt argument til at utenlandske mennesker skal bruke sitt flagg på 17 mai da? noe som er totalt urelevant for hele det 17 mai feiringen står for? Flagget de bærer er heller ikke bare et tøystykke som du sier, det er et symbol på hvor man kommer fra. Skal ikke Norge få ha en eneste dag i året hvor man kan være stolt av å være norsk uten at det skal være hundrevis av flagg fra utlandet som er irrelevant for 17 mai dagen? Endret 28. april 2013 av Ownbeef 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Har ikke noen spesielt gode argumenter på hvorfor... Men har du har et godt argument på det motsatte? Det var et velskrevet innlegg som sirkulerte på facebook de senere dagene, men jeg finner det ikke igjen. Uansett er saken at det vi feirer på 17. mai er grunnloven vår, og friheten den gir oss. Inkludert friheten til å vifte med fremmede flagg og gå i eksotiske nasjonaldrakter. Å gjøre de sistnevnte tingene er en vel så god feiring av Norge som å trekke i bunad og flagge rødt, hvitt og blått i kors. Hvis folk ønsker å gjøre det utelukkende til en feiring av det de oppfatter som norske verdier står de fritt til det (vi er jo i Norge), men de har ingen rett til å tvinge sin versjon på de som måtte ha en annen oppfatning av dagen. Endret 28. april 2013 av Isbilen 6 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Når det er feiring av Noregs nasjonaldag blir det jo litt spesielt å vifte rundt med flagget frå heimlandet sitt. Det blir jo litt som å signalisere: "Eg er her i dykkar land, og her ser dykk kven eg er lojal mot. Ein gong ikkje på dykkar nasjonaldag er eg villig til å ære landet". Det er ikkje særlig rart at folk føler seg støtt av slikt, spesielt med tanke på kor viktig samhold er for ein nasjon. Endret 28. april 2013 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Superh3lt Skrevet 28. april 2013 Forfatter Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Først og fremst så syntes ikke jeg at det krever en begrunnelse å gjøre noe. Hvis man skal bruke bakvendt psykologi som det så kan dere også begynne å spør hvor vidt det skal være tillatt og spise fiskegrateng på julaften. Men jeg syntes at nasjonalismen som foregår under 17. mai er helt vill og unødvendig. Vi er ikke lenger en nasjon som består av 100% nordmenn. Vi er en nasjon der 12% nordmenn er innvandrere (http://www.ssb.no/innvbef/). Hvis vi ikke er inkluderende hele tiden er det vel ingen grunn til å være inkluderende i det hele tatt? edit: direkte svar til ownbeef og kake. Endret 28. april 2013 av Superh3lt 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Kun norsk flagg synes jeg. Andre etniske grupper har sine egne opprinelsesland nasjonaldager de kan bruke dertilhørende flagg. Det er ikke press fra innvandrerbefolkningen som aktualiserer dette issuet hvert år, men heller "omtenksomhet" fra diverse figurer f.eks. innen skoleverket, senest i Ålesund http://www.nettavisen.no/nyheter/article3615377.ece 2 Lenke til kommentar
Superh3lt Skrevet 28. april 2013 Forfatter Del Skrevet 28. april 2013 Det er ikkje særlig rart at folk føler seg støtt av slikt, spesielt med tanke på kor viktig samhold er for ein nasjon. Samholdet vårt er viktig, derfor kan vi ikke ekskludere innvandrere. De er også en del av nasjonen, er de ikke? Kun norsk flagg synes jeg. Andre etniske grupper har sine egne opprinelsesland nasjonaldager de kan bruke dertilhørende flagg. Hvorfor? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Personlig syntes jeg kun utenlandsk flagg er en uting da det tross alt er Norge som nasjon sin dag. Mener det blir litt som å skrive Per på kaka når det er Ola sin bursdag. Men, ser ingenting galt med å gå med Norsk flagg og ett annet flagg, heller ikke sin nasjonaldrakt/festantrekk, da det tross alt er flere nasjonaliteter i Norge. 3 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Samholdet vårt er viktig, derfor kan vi ikke ekskludere innvandrere. De er også en del av nasjonen, er de ikke? Det aukar virkelig ikkje samholdet om innvandrerane skal være f.eks. pakistanske også på Noreg sin nasjonaldag. I vertfall kan dei vifte med symbolet for landet dei skal være ein del av, og ikkje det landet dei har komen frå. Kva med å feire Noreg, på nasjonaldagen, og ikkje Pakistan. Det ville vært samhold. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Men at de ikke kan være norske med pakistanske flagg, det er bare ditt syn på saken. Endret 28. april 2013 av Isbilen 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Men at de ikke kan være norske med pakistanske flagg, det er bare ditt syn på saken. Det pakistanske flagget er jo symbol for Pakistan, det har jo ingen ting med Noreg å gjere. Og om dei så vil være norske, burde dei nesten kunne vifte med det norske flagget ein gong i året. Endret 28. april 2013 av medlem-141789 Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Skal man forby alle andre flagg enn norske på nasjonaldagen? Dette høres jo ikke veldig demokratisk ut Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Slik jeg ser det så vifter jo utlendingene med flagget sitt fordi de er stolte av sitt land, greit nok det. Men hvorfor må de absolutt gjøre det på Norge sin nasjonaldag? Det har jo ingen sammenheng med hovedgrunnen til at vi feirer 17 mai i det hele tatt. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Blir som om de sier ''Vi er veldig takknemlig for mulighetene dette landet har gitt oss, men vi vil fortsatt være noen jævlia rasshøl og vifte vårt eget flagg bare for å provosere på 17 mai. Må da faen meg gå ann å vise litt takknemlighet. 6 Lenke til kommentar
Superh3lt Skrevet 28. april 2013 Forfatter Del Skrevet 28. april 2013 Skal det være ett vi, må det være ett dem. Er det det vi ønsker? Handler ikke 17. Mai litt om samhold eller? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Slik jeg ser det så vifter jo utlendingene med flagget sitt fordi de er stolte av sitt land, greit nok det. Men hvorfor må de absolutt gjøre det på Norge sin nasjonaldag? Det har jo ingen sammenheng med hovedgrunnen til at vi feirer 17 mai i det hele tatt. Hovedgrunnen til at vi feirer 17. mai er grunnloven. Flagget kom noen år senere. Det pakistanske flagget er jo symbol for Pakistan, det har jo ingen ting med Noreg å gjere. Og om dei så vil være norske, burde dei nesten kunne vifte med det norske flagget ein gong i året. Kan det ikke også være et symbol på en innvandrers etnisitet, tross sin norskhet? Det er ingen fasit på hva det vil si å "være norsk", og selv om du står fritt til å ha din egen oppfatning kan du ikke tvinge meg til å mene det samme. Endret 28. april 2013 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Hvorfor? Det er enkelt. Fordi det er Norges Nasjonaldag som skal feires, ikke all verdens andre land. Dagen er ikke tiltenkt "promotering" av noe annet, så for min del bør det heller ikke være tillat med homoflagget eller FN flagg etc. i den grad dette evt. forekommer. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Hovedgrunnen til at vi feirer 17. mai er grunnloven. Flagget kom noen år senere. Kan det ikke også være et symbol på en innvandrers etnisitet, tross sin norskhet? Det er ingen fasit på hva det vil si å "være norsk", og selv om du står fritt til å ha din egen oppfatning kan du ikke tvinge meg til å mene det samme. Ja, den norske grunnloven, ikke den pakistanske, svenske eller tyrkiske grunnlov. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Kan det ikke også være et symbol på en innvandrers etnisitet, tross sin norskhet? Det er ingen fasit på hva det vil si å "være norsk", og selv om du står fritt til å ha din egen oppfatning kan du ikke tvinge meg til å mene det samme. Trur den dei er, er symbol nok på deira etnisitet. Og jo det er ein generell oppfatning av kva det vil sei å være norsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå