Gå til innhold

Spørsmål rundt det å sette inn en gammel HDD i ny pc for å hente ut filer.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg fant nylig min gamle dell pc igjen, og jeg tenkte at jeg ville ha en del filer og sånt som jeg hadde fra jeg var noen år mindre. jeg fant ut av at HDD'en bruker Sata så den er ikke el gammel.

men det jeg lurer på om, viss jeg setter inn den gamle HDD'en i pcen kan virus og sånt komme over til SSD'en og sånt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er sikker på at du har klart å samlet opp en haug med virus på gamle harddisken, kan det overføres, men sjansen er dog relativt lav. Virus/malware er sjeldent laget for å sprette over på hele maskinen, men heller via nettverk for å spre seg videre.

Bare for å være sikker kan du jo la være å koble til nettet mens du overfører filene, det går sikkert helt fint!

Lenke til kommentar

Hei

Pass på at pcen din ikke starter fra gamle disken etter at du har satt den i. Da kan gamle virus aktiveres mens din nye harddisk er ubeskyttet av antivirus.

Om pcen starter som normalt vil ikke virus smitte fra gamle til nye disken uten at viruset blir aktivert.

Aktivering vil si at du åpner exe-filen, dokumentet eller mappen det ligger i...

Siden disken ikke har vært i bruk på noen år burde det være enkelt for ditt antivirus-program å stoppe eventuelle virus.

Jeg ville satt disken i et kabinett og koblet den til via usb. Da kunne jeg ha skannet for virus og kopiert inn de filene jeg ville ha.

Lenke til kommentar

Her var det en del synsning.

Du kan bli infisert av virus og annet dersom du starter kjørbare filer som eventuelt er infisert.

Lyd-, video-, bildefiler og dokumenter er stort sett trygt. Hvis du er usikker på om det er infiserte filer på disken kan det være en fordel å scanne disken med programvare som aniti-virus og eller anti-malware.

Lenke til kommentar

Lyd-, video-, bildefiler og dokumenter er stort sett trygt.

Stort sett ...

Problemene kan dukke opp som en konsekvens av at Windows Explorer begynner å generere "thumb nails" (av bilder) og andre former for "file previews", noe som betyr at Explorer driver og leser filer i bakgrunnen, og i den forbindelse kan "infiserte filer" føre til at malware blir kjørt.

I slike tilfeller bør man i hvert fall ikke åpne mapper på den gamle disken før man har kjørt et solid antivirus-scan av den. Gjerne med to ulike programmer.

Er man litt over middels paranoid, så lager man seg en "rescue CD" fra Sophos eller AVG (eller andre) og booter fra CD'en og kjører antivirus-scan fra CD'en. (Den fra AVG kunne til og med oppdatere virusdatabasen over Internet, men det er vel neppe så viktig dersom den gamle harddisken er mer enn et år gammel.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...