Cooky Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Jeg bor i en kommune som har et lokalt sykehus som tilhører Helse Bergen. Jeg har flere ganger blitt avvist når jeg har oppsøkt legevakten grunnet stepinfeksjon, og blitt sendt hjem igjen med diagnosen "eksem", noe min egen fastlege med 20års erfaring er fast bestemt på at det ikke er. Grunnen til at jeg har oppsøkt legevakt er fordi antibiotikaen fastlegen min har gitt meg bare har funket i noen uker før infeksjonen har kommet tilbake. Igår natt fikk jeg ikke sove og fikk en ekstrem sterk kløe, noe som var identisk med flass i ansiktet og halsen, rennende gul veske, med mer, rundt 03:00- tiden, og dro derfor til legevakten (som er 20km unna der jeg bor). Jeg ankom legevakten rundt halv 6 om morgenen, ringte på og snakket med en dame som jeg opplevde som ganske frekk, og de ville ikke ta imot meg før 10:30, og siden jeg ikke kunne komme meg hjem før 14:30 hadde jeg ikke noe annet valg enn å bare vente på venterommet i ca. 6 timer (heldigvis hadde jeg pc'en med meg). Når jeg snakket med damen på telefonen så spurte hun meg blant annet om jeg var ruset. Jeg sa da at jeg ikke var ruset, men tar Rivotril fast mot en sykdomstilstand etter avtale med fastlege. Etter "telefonsamtalen" satt jeg meg på venterommet i ca. 15 min før jeg gikk ut for å ta en røyk, og gikk en liten tur. Når jeg kom tilbake hadde noen låst døren som går inn til venterommet på legevakten, så jeg gikk ned til hovedinngangen, ringte på og spurte om jeg kunne få komme inn å vente. Svaret var selvfølgelig "nei". Hvordan i helvete kan det offentlige helsevesenet behandle en pasient på denne måten, og etterlate en (syk) person ute i kulden når alt han ville var å komme innom for å vente på timen jeg hadde 10:30? - Har dere selv opplevd noe lignende? Endret 28. april 2013 av Cooky Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 (endret) Velkommen til Norge, det beste landet i verden, med offentlig helsevesen. Legevakten er ikke noe serviceapparat som i land med private helsevesen, her handler det om å gi deg en diagnose og bli ferdig med deg. - At du måtte vente 6 timer er helt normalt. Du er ikke kunden deres, hvorfor skal de gidde å gå over stokk og stein ditt eksem? Når det kommer til liknende erfaringer; ja jeg har flere av dem enn jeg kan telle på en hånd. Endret 28. april 2013 av Notelitten 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Hvorfor bruker du ikke fastlegen din? Høres mer ut som en sak for fastlegen enn legevakten... Lenke til kommentar
Cooky Skrevet 28. april 2013 Forfatter Del Skrevet 28. april 2013 Hvorfor bruker du ikke fastlegen din? Høres mer ut som en sak for fastlegen enn legevakten... Det var, og er helg, og da er ikke fastlegen min på jobb. Derfor oppsøkte jeg legevakten. De burde uansett ikke ha stengt meg ute. Tenk om det kom noen andre, og de møttes med låste dører på en legevakt som ifølge de selv har åpent hele døgnet i helgene. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Det var, og er helg, og da er ikke fastlegen min på jobb. Derfor oppsøkte jeg legevakten. De burde uansett ikke ha stengt meg ute. Tenk om det kom noen andre, og de møttes med låste dører på en legevakt som ifølge de selv har åpent hele døgnet i helgene. Ikke for å være frekk, men de kjenner kanskje godt til deg der på legevakten? Mulig at de tror/vet at du ikke er så syk som du fremstiller? Jeg har en jobb som involverer at jeg tidvis er endel innom sykehuset her i byen, og det virker på meg som om legevakt og sykehus ofte prater sammen. Og da spesielt når det gjelder psykiatri-pasienter. 3 Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Legevakten ved HiB forresten? Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Legevakten har bemanning 24/7. Men alminnelig åpningstid er f.eks fra kl 9 om morgenen til rett over midnatt. Utenom denne tiden har de redusert bemanning og bare åpent for akutt syke, dvs. folk som trenger øyeblikkelig hjelp og som ikke bør vente til ordinær åpningstid. At du ikke får sove pga. sterk kløe blir neppe betegnet som et medisinsk behov for øyeblikkelig hjelp. Hadde det dukket opp noen andre ved den låste døren hadde de nok fått snakke med lege/sykepleier som igjen hadde avgjort om de måtte vente som i ditt tilfelle eller om de hadde fått komme inn pga. det ble ansett som akutt. Ringte du legevakten før du dukket opp der utenom vanlig åpningstid? 1 Lenke til kommentar
jultomten Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Velkommen til Norge, det beste landet i verden, med offentlig helsevesen. Legevakten er ikke noe serviceapparat som i land med private helsevesen, her handler det om å gi deg en diagnose og bli ferdig med deg. - At du måtte vente 6 timer er helt normalt. Jeg er politisk ganske blå, og tilhenger av privat helsevesen. Men... I land med privat helsevesen er ofte det viktigste å tilfredstille pasienten mot betaling. Hvis du plutselig vil ha en løsning på ditt langvarige problem midt på natten, så prøver de å hjelpe deg med det, så lenge du betaler. Jeg har selv jobbet mye på legevakt, og det er tallrike henvendelser av typen "jeg har hatt diaré i tre måneder og må få hjelp nå selv om klokken er 0300 natt til søndag". I motsetning av hva mediene sier, mener jeg følgende: Norge har et forholdsvis velfungerende og økonomisk rimelig helsevesen. Mvh Jultomten Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Har vært på legevakt og sykehus i flere land, derav USA. Når jeg sammenlikner mine erfaringer, taler det for seg selv i mine øyne. Det sagt, om man er fornøyd er man fornøyd. Betale må man uansett, om det er gjennom skatt eller gjennom forsikring. Lenke til kommentar
Cooky Skrevet 30. april 2013 Forfatter Del Skrevet 30. april 2013 Ringte du legevakten før du dukket opp der utenom vanlig åpningstid? Nei, det gjør jeg aldri. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Nei, det gjør jeg aldri. Hvor ofte er du der? Lenke til kommentar
Cooky Skrevet 30. april 2013 Forfatter Del Skrevet 30. april 2013 (endret) Hvor ofte er du der? I år har jeg vært der 3-4 ganger ca. Ifjor var jeg vel der også noe rundt 3-4 ganger, men da har det alltid vært akutt, men ikke livstruende. . Jeg har aldri hatt noen god erfaring med legevakten eller selve sykehuset. Endret 30. april 2013 av Cooky Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Kanskje det er fordi du ikke ringer? Lenke til kommentar
Cooky Skrevet 30. april 2013 Forfatter Del Skrevet 30. april 2013 Kanskje det er fordi du ikke ringer? Ifjor ble det ringt hver gang, og jeg ble hentet av sykebil. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Poenget er at legevakten har rutiner og prosedyrer som skal følges, og det må vi som publikum forholde oss til. Om du gjentatte ganger ikke følger disse(som å ringe først) så kan eg forstå at de blir litt oppgitt på legevakten av deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå