Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

flutter lyd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QjT4b9

Alle biler har originalt en resirkventil, iallefall til mitt kjennskap om saken. Jeg vet at noen, f.eks Volvo, bruker en resirk som er innebygd i turbohuset.

 

Så om du har ettermontert selv og VET at du ikke har dump eller resirk, så er det noe merkelig på gang. Men om det var forrige eier, så står det en ventil en eller anna plass. Da mtp. lyden du får.

 

Og åpent filter gjør all verdens forskjell. Uten det er det ikke vits.

Lenke til kommentar

Som Jakke skriver har du da mest trolig en resirk eller dump en eller annen plass i systemet ditt. Har du sjekket om du har en turbo med resirk/dump integrert?

 

Lyden kommer av at når du stenger gassen mens turboen fortsatt prøver å presse luft inn i systemet skapes det et overtrykk som bare har en vei å gå, og det er ut igjen via turboen.

 

Tøff lyd er det ja, men den gir og en voldsom belastning på turboens lager og bidrar til å slite dette ut fortere.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Sålenge man har lavt turbotrykk, da under 1.5 bar, så er slitasjen på lagrene så liten at det er ikke noe å være spesielt redd for.

 

For de spesielt interesserte, her er TJUE sider med diskusjon om dette, er det farlig osv.

 

Bl.a sier Mazda at dumpventilen er på RX7 FD fordi det demper lyden fra turboen når du slipper gassen, som da er flutterlyden. Og ja, det demper MYE med en plastventil med gummislanger.

 

http://www.ausrotary.com/viewtopic.php?f=16&t=17113

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Det er tall JEG sier, men alt under 1.5 er det man kan kalle vanlig på personbiler, og personbiler er det folk flest kjører, inkludert de som er interessert i bil, og kobler ut resirken på bilen.

 

Og om du leser de 20 sidene, så kommer folk fram til konklusjonen at det er ikke skadelig for turboen.

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden men skumlest mye av de 5 siste sidene. Sånn jeg oppfatter det der så går diskusjonen mest på om det å kjøre uten dump/resirk fører til at turboer havarerer umiddelbart eller ikke.

 

Skal se om jeg leser mer i løpet av uka.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Jeg har kjørt en bil 20.000km uten dumpventil på 1.3 bars ladetrykk. Det er hva, med så mye trykk, chippa og det, altså over spec, 1/4 av tiden den skal forvente å leve? Bilen går den dag i dag, uten problemer, 3 år etter salg. Uten dump.

 

RX7en har gått med 0.9 bars trykk i to år, ett år med 0.6. Uten dump ventil, 15.000km, de første 150.000 med. Ingen tegn til slakk i aksling.

 

Så jeg sier bare, gi et HÅNDFAST bevis på at det skader turboen. Da mener jeg ikke det Turbosmart "mener", men en uavhengig undersøkelse som sier så. Tror ikke du finner det gitt. Og med uavhengig undersøkelse, så mener jeg ikke Jens i garasjen, men profesjonelle verksteder, skoler osv.

 

Ang saken så har han en ventil en eller anna plass. Ellers skule han fått flutter. Det ENESTE som kan stoppe flutter uten ventil er flap-type LMM som mange eldre biler bruker, 80-90 tallet. Disse har vel heller ikke så mye gjennomgang på siden for å slippe trykket forbi LMM som "pølse"-typen som f.eks RX7 FC S5 har.

Lenke til kommentar

Vel, hva om du kan fiske frem denne dokumentasjonen fra et uavhengig verksted på at flutring ikke skader turbo?

 

Jeg har fått mine beskjeder i fra folk som jobber på motorverksted rundt akkurat dette med slitasje ru det flutring og disse igjen hadde fått sin lærdom i fra produsent/leverandør av turbo.

Frem til du kan komme med motbevise i den grad du ber meg komme med bevis er det dette jeg er overbevist om.

 

Ellers synes jeg at argumentasjons-taktikken din er noe snål her nå. Du kan legge frem bevis som taler din sak fordi det skjedde i din garasje, mens jeg kan ikke?

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

JEG har kjørt uten dumpventil over lengre tid, sammen med MANGE andre. Vi har ikke problemer. Du har kjørt MED dumpventil, du kan ikke bevise at det IKKE har skada mer eller mindre enn vi som kjører uten.

 

Og det er konklusjonen på ALLE forum jeg har vært innom. Det går ikke å bevise enten eller. Det er INGEN som har klart å bevise at det er flutter som har skadet turboen. For i den motsatte enden er det mange turboer som har slakk alt for tidlig med original ventil montert.

 

Jeg sier bevis det, for jeg VET at du ikke kan. For det er ingen som har klart å bevise det enda.

 

At du har fått beskjed fra folk på verksted betyr heller ikke mye, det er ikke bevis, det er du som sier noe.

 

 

Samme som at folk sier at turboen går feil vei når lufta går ut. Det går ikke. Klarer du det, så er du veldig flink, og i tillegg blir du å suge eksosen inn igjen, og dermed sende luft og bensin gjennom innsuget istedet.

 

Det som SKADER turboen, er når du får flutter mens du har full gass, for da jobber eksossiden mot innsugssiden.

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men innenfor temaet:

 

Jeg oppdaget at jeg har kjørt i ett år uten avlastningsventil (så lenge bilen har vært i mitt eie). Trodde det var en naturlig bieffekt den lyden som høres i videoen over. Bilen min (Volvo 740 Turbo Intercooler) har en ventil skrudd til motorblokka som åpner opp slik lufttrykket går "i ring" ved inn og utgang på turboen. Såkalt resirkuleringsventil? Viste seg at forrige eier eller noen har fylt denne med tec7 slik den er dønn tett og ikke fungerer. Kan kjenne noe slakk opp og ned på turbinakslingen. Burde jeg da vurdere å ta bilen til verksted og få turboen byttet da?

Lenke til kommentar

Er det mye slakk? Over en millimeter ?

Det skal være litt slakk, spesielt om det er en oljefilmlagret turbo og ikke kulelagerturbo. Da er det en oljefilm som legger seg rundt akslingen og sentrerer denne når det er oljetrykk. Hvis det er under 1 mm slakk så går det greit.

Om den lager lyd når du beveger akslingen er den nok på siste verset (skrape/surkle/klunke)

 

Bruker bilen olje? Er det olje i kompressorhuset?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...