Gå til innhold

Nybegynner trenger hjelp til å sette opp egen server.

Anbefalte innlegg

Eg har helt siden eg fekk min første data blitt meir og meir interessert i alt som har med data og gjere. Og nå tenkte eg å realisere min drøm om å bygge min egen server.

Eg vet ikke noe serligt om servere men har en liten anelse om hvordan det fungerer.

Denne serveren eg tenker å bygge er først og fremst en server der eg vil kjøre spillserver til cs 1.6, har tidligere prøvd dedicated server på min egen pc men nå vil eg bygge min egen maskin som står på 24/7 og ha min egen cs server med admin osv. (spiller mye 1.6 med kompiser)

En annen ting eg kunne tenkt meg er muligheten til å laste opp noen filer til serveren der eg kan dele med mine venner så med passord kan laste ned filer osv fra min server.

Så, eg trenger litt tips og hjelp her, vet ikke heilt hvor kraftig serveren bør vere, eller hvor stor HD eg trenger.

Eg har windows XP home og windows 7 home edition på cd og eg kan vel bruke en av disse som OS på serveren? har og hørt at linux er ganske OK og lite feil + det er gratis men eg har ingen erfaring med linux.

Vis eg vil ha muligheten til å laste opp filer til serveren så eg kan dele, må eg då kjøpe meg et domene? eller er det meir vis eg vil ha min egen hjemmeside til f.eks cs serveren min?

med tanke på sikkerhet må eg vel kanskje ha noe kraftigt software eller holler det med brannmuren i windows?

Sitter med 25/25 linje fra lyse og det burde vel holle til cs serveren vertfall?

Har og lest litt rundt og lurer på dette med Fast IP som eg ikke har for øyeblikket, bør eg kontakte lyse for å få eller kan eg klare meg uten?

Så må eg vell og trikse litt med ruteren her hjemme, åpne noen spesielle porter osv, men blir ikke heile nettverket her utrygt vis eg åpner porter til serveren?

Mye her eg trenger hjelp til så vis noen kunne hjulpet meg litt å ta det fra starten av så hadde eg satt stor pris på det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang OS på serveren, så funker alle slike Home utgaver veldig dårlig til server. Du må ha Pro, Ultimate eller Enterprise versjoner eller f.eks Windows Server (der funker Home Server).

Linux er jo et godt alternativ til server, men vet ikke hvordan det funker med CS. Om CS funker på Linux, så er jo det absolutt å foretrekke.

Du har jo flere behov, både CS server og så en webserver for fildeling. Om mulig ville jeg jo splittet de to opp i to virtuelle servere. Da har du jo også muligheten til å kjøre Windows på en virtuell server og Linux på en annen (som funker veldig bra til webserver f.eks).

Av hardware til serveren er jo en firekjerners CPU det beste om du skal kjøre flere virtuelle pcer på den. Men en god tokjerners CPU bør også funke. (jeg kjører f.eks en webserver til backup på en 1 kjerners CPU på en gammel bærbar fra 2005, funker fint det)

RAM er jo så billig nå, så 16 GB RAM burde jo være minimum.

Harddisk så ville jeg vel valgt en liten harddisk til å kjøre operativsystem på. Og så en eller to større disker til å kjøre de virtuelle pcene på med god plass til lagring,

Lenke til kommentar

Windows Home Server 2011 er billig å kjøpe, da får du også gratis "domene\nettadresse" som settes opp automatisk. Slik at du ikke trenger fast ip.

Da får du flere andre gode hjemmeserverfunksjoner med å kjøpet, og det bare virker.

Linux er ofte mye knot.

Lenke til kommentar

Nei, Home Server er et eget operativsystem. Du bør jo sjekke om CS serveren kan kjøres på den før du kjøper den. Om ikke er det jo ikke noe problem å lage virtuelle pcer fra home server da, om du vil følge rådet om å dele opp funksjonene. Da vil du eventuelt kun trenge å kjøre CS serveren virtuelt, siden home Server gir deg webserver mulighetene du er ute etter.

Lenke til kommentar

Takker for svar den der home server var ikke noe dyr nei, dette er bare tileggsprogram til windows xp/7/8 da som eg kan kjøre server fra?

WHS2011 er ett eget operativsystem, som er basert på Windows Server 2008 R2, men som igjen har noen ekstra funksjoner som egner seg på en hjemmeserver.

Nei, Home Server er et eget operativsystem. Du bør jo sjekke om CS serveren kan kjøres på den før du kjøper den. Om ikke er det jo ikke noe problem å lage virtuelle pcer fra home server da, om du vil følge rådet om å dele opp funksjonene. Da vil du eventuelt kun trenge å kjøre CS serveren virtuelt, siden home Server gir deg webserver mulighetene du er ute etter.

WHS2011 er basert på vanlig Windows Server 2008 R2, så CS server vil selvfølgelig kjøre helt fint på den.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Supert :) da blei eg litt klokere :) får holle denne posten oppe til eg får hjem serveren og Whs2011 og fortsette steg for steg.

Du kan som du sikkert kjenner til bruke Remote desktop, for å få tilgang til skrivebordet på serveren(F.eks ved oppsett av CS serveren din). På lik linje som med vanlig Windows Server, Windows 7\8 eller Linux for den saks skyld.

Men WHS har også en dashboard funksjon, som er kjekk å ha! Der du kan gjøre endel vanlige oppgaver.

Det er endel Youtube videoer du kan se, for å skjønne hvordan det ser ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...