Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spm. ang. deling av telenor internett

huf

Anbefalte innlegg

En kompis av meg har en 704 kbit adsl linje med begrensning på 10 gb i måneden. Han kobler opp til internett hver gang han skal inn. Så da lurer jeg på om han kan på noen måte koble på 2 maskiner samtidig. Har hørt at det bare går an å ha en maskin online på en gang, stemmer dette? Er det umulig å koble på to samtidig uansett hva du gjør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp en router så løser det problemet seg. Koble opp så mange du vil da. Eller så kan du la den ene maskinen virke som router og koble den andre opp gjennom den. Men da må den hovedmaskinen være på for at den andre skal komme seg online

Ja, men da er problemet hvordan fikser jeg dette med at en maksin skal være ruter?

btw. følger det ikke med ruter i den telenor pakken da?

Lenke til kommentar

Jo, det kan det gort være at det gjør. Bare koble til flere maskiner på den routeren da. Eller kjøp en hub og koble maskinene på den. Vet ikke helt hvordan den funker jeg. Hvis problemet er at det følger med en router, med flere porter, så skal det vel funke å kjøpe enda en router eller kjøpe en server som kan dele internettet med de andre på nettverket.

Eventuelt dele internettet med hovedmaskinen. hvis du har XP kjører du da bare "Set up a home or small office network"-løsningen som er innebygd :)

Lenke til kommentar

Du må først dele internett tilkoblingen, sett så opp nettverkskortet mot ADSL med ip 10.0.0.1 i serveren og nettverkskortet mot den andre maskinen med ip 192.168.0.1

På andre maskinen setter du ip på nettverkskort til 192.168.0.2 dns til det samme, subnet mask 255.255.255.0. Da skulle begge være på nett...

OBS: begge maskinen må være i samme workgroup, feks. MSHOME eller CRAPMYPANTS.

Lenke til kommentar

Nå har jeg funnet ut at han ikke har ruter, men bare en switch. Så da tenkte jeg litt på å gjøre det som Belzbub sa, men jeg vet ikke helt om jeg har forstått deg riktig. Vi har ingen server, vi har bare to maskiner som vi vil ha på nett samtidig. Visst jeg har fostått deg riktig så er det dette vi skal gjøre:?

1. Koble begge maskinene på en switch

2. Dele internett-tilkoblingen på den ene maskinen

3. Forandre ip'en til den maskinen som deler til 10.0.0.1

4. Forandre ip'en til den maskinen som mottar til 192.168.0.1

osv. osv

Det som vart litt forvirrende her, var at vi har ikke noe server, vi har bare en maskin som er koblet til nettet og en som ikke er det, så tilsammen 2 maskiner og ikke 3.

Lenke til kommentar

(...)

3. Forandre ip'en til den maskinen som deler til 10.0.0.1

4. Forandre ip'en til den maskinen som mottar til 192.168.0.1

(...)

Da vil du ikke få surfet mye, endre til:

Deler: 192.168.0.1

Mottar: 192.168.0.2

Hva med den 10.0.0.1 ip'en da? Hva skal jeg gjøre med den?

Er det noen som kan bekrefte dette:

Jeg tar den ene maksinen min som har oppkoblingsprogrammet og shit, og forandrer den ip'en til den maskinen til 192.168.0.1. Så tar jeg den maskinen som skal motta og setter den ip'en til 192.168.0.2. Og begge maskinene skal kobles på en switch med adsl koblingen(den som kommer fra boksen) montert i uplink porten.

Er dette rett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...