E.P Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Hei! Jeg har en pc som jeg sliter med. Han vil ikke starte, powerswitch står koblet til power knappen osv men hver gang jeg prøver å slå den på er den dø. Hjelp meg! Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Helt dau? Er det absolutt ingen reaksjon når du slår den på? I så fall er det sannsynligvis PSU (Power Supply Unit) som er gåen. Hvis den derimot starter i ett par sekunder kan det være mye rart som er galt... Og velkommen til forumet Lenke til kommentar
E.P Skrevet 20. september 2003 Forfatter Del Skrevet 20. september 2003 Som sagt den er helt dø, ikke et sekund levelse. Jeg er ganske grønn når det gjelder pc'er så ville være veldig takknemlig om du/dere kunne forklare meg hva jeg skal gjøre hvis det er det som er galt! Takk på forhånd Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Er den koblet til stikkontakten? Neida, seriøst... Dette lukter gåen PSU lang vei. Det _kan_ alltids være andre ting (ødelagt strømledning kanskje? ) så jeg ville ikke gått rett i butikken og kjøpt en ny PSU sånn uten videre. Hvis du har mulighet til å få testet med en annen PSU fra en annen maskin er det bare å sette i gang. Hvis den funker da er det bare å kjøpe ny (evt. reparere den gamle? ) Lenke til kommentar
E.P Skrevet 20. september 2003 Forfatter Del Skrevet 20. september 2003 Hei skriver svar til meg selv og andre! Lurer på en ting vil ingen hjelpe meg fordi jeg sa jeg var amatør når det gjelder pc'er, hvis ikke så vær så snill å hjelp meg! :oops: Lenke til kommentar
E.P Skrevet 20. september 2003 Forfatter Del Skrevet 20. september 2003 Men du må nok fortelle meg hva en psu er, hvor den er i maskinen og hvordan jeg finner ut om den er ødelagt! Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Men du må nok fortelle meg hva en psu er, hvor den er i maskinen og hvordan jeg finner ut om den er ødelagt! Ah, PSU står for Power Supplu Unit. M.a.o det stedet der alle enhetene i maskinen henter strømen sin fra. Den ligger som oftest oppe bak i kapinettet (inni altså ) Er enkel å se ettersom den skiller seg ut fra de andre duppedittene. Er en relativt stor grå boks med et klistremerke på hvor det står bl.a det velkjente lyn-symbolet. Det kommer en haug med ledninger ut fra den som går til harddisker, cd-rom osv. Siden du er litt amatør vil jeg ikke anbefale at du demonterer den selv. Få noen som har peiling til å gjøre det. Lenke til kommentar
Raz Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Har du prøvd å koble til powerknapp-kabelen andre veien? Psu er powersupply/strømforsyning. Lenke til kommentar
E.P Skrevet 20. september 2003 Forfatter Del Skrevet 20. september 2003 Strømforsyninga er i orden det vet jeg, raz sa noe om å sette en kabel andre veien???? Lenke til kommentar
Raz Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Er det du som har bygget maskinen? Prøv følgende: 1. Er du sikker på at du har koblet til kabelen på korrekte pinner? 2. Finn kabelen som knytter powerknappen til hovedkortet. 3. Koble kabelen fra hovedkortet. 4. Snu kontakten 180 grader og sett den tilbake på samme sted. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Resett BIOS. Det kan hjelpe. Det kan også være et problem med CPU, minne eller grafikkortet som gjør dette. Iallefall hvis du har et eldre hovedkort som ikke har BIOS report-systemet med hu derre dama Lenke til kommentar
E.P Skrevet 20. september 2003 Forfatter Del Skrevet 20. september 2003 Takk for tipset! Desverre ver resultatet negativt gjorde det som sto osv, fant ut at det tente seg et lys på hovedkortet, det lyste grønt. Hvis du eller flere har andre forslag er jeg evig takknemlig!! :o Lenke til kommentar
Ben Dover Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 Retur? Jeg kjøpte i februar A7N8X DX. Den var svært usabil da jeg skulle starte den. Virket som om HK ikke fikk nok strøm Plutelig var problemet vekke; og med XP2500, Geforce FX5800U, 1 Gig DDR400 RAM, TT Vulcano 9 kjøler m/ artic silver 3 osv. falt det meg ikke inn å sende inn et kort som funket, selv om det var litt m.o.n.g.o under installasjon. Etter vel to ukers prikkfri kjøring, slo jeg av PC-en for natten. Da jeg våknet var den dø. Prøvde "alt", viket som om HK ikke fikk noe strøm. Sendte det i retur, 4 dager senere hadde jeg det på posten (MPX.no) Mandagskort Lenke til kommentar
E.P Skrevet 20. september 2003 Forfatter Del Skrevet 20. september 2003 Vær så snill å gi meg tips trenger det sårt Lenke til kommentar
Beelsebub Skrevet 20. september 2003 Del Skrevet 20. september 2003 du kan prøve å lese i manualen til hovudkortet kva dette kan bety, du sa det lyste grønt, prøv å se om du finner nokon beskrivelser av feilmeldinger i hovudkort manualen. Nokon hovudkort har tall signaler, andre har lyd og andre igjen har lys signal. Lenke til kommentar
E.P Skrevet 20. september 2003 Forfatter Del Skrevet 20. september 2003 Litt synd at jeg ikke har noen manual til hk, maskinen ble liksom bare dumpet inn her, og jeg hadde liksom lyst til å restaurere den. Har fått hjelp av en med litt vett når det gjelder data nå, så kanskje jeg kan forklare litt bedre. Hk er asus a7v-e og cpu er en eller annen athlon klint full med kjølepasta. Lenke til kommentar
bjarne88 Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 kanksje det er på knappen som ikke virker eller ikke r koblet til ordentlig til hk og psuen Lenke til kommentar
sblindheim Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 kanksje det er på knappen som ikke virker eller ikke r koblet til ordentlig til hk og psuen Er enig med bjarne.... prøv å kontroller knappen din, evt prøv å kortslutte de to pin'sa på HK som powerknappen er tilkoblet på.. (det er faktisk det en powerknapp gjøre, den kortslutter de pin'sa) Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Er det du som har bygget maskinen? Prøv følgende: 1. Er du sikker på at du har koblet til kabelen på korrekte pinner? 2. Finn kabelen som knytter powerknappen til hovedkortet. 3. Koble kabelen fra hovedkortet. 4. Snu kontakten 180 grader og sett den tilbake på samme sted. Dette har da absolutt INGENTING å si Lenke til kommentar
enden Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Takk for tipset!Desverre ver resultatet negativt gjorde det som sto osv, fant ut at det tente seg et lys på hovedkortet, det lyste grønt. Hvis du eller flere har andre forslag er jeg evig takknemlig!! :o Skjedde dette etter at du snudde power on ledningen 180 grader? Det grønne lyset er der for å indikere at hovedkortet får strøm tipper jeg. Derfor vil jeg anta at psu virker. Det som er rart er hvis dette lyset ikke var på før du snudde kontakten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå