Www22 Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Jeg skal gå til innkjøp av en pc jeg primært vil bruke til videoredigering. Det blir stort sett hjemmevideo i HD opptak, og vil bruke Sony vegas pro, pinnacle og Adobe premiere. Har sett på disse to maskinene fra lefdal og komplett. Ene er tilbud ut dagen i dag. Hva mener dere kan være beste alternativ til mitt bruk. Evt om dere har forslag til en annen pc. Trenger ikke skjerm og tastatur. http://www.komplett.no/k/cl.aspx?bn=10627 http://www.lefdal.com/product/data/stasjonar-pc/DEXPS85006583/dell-xps-8500-stasjonar-pc-8500-6583 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Uten tvil maskinen på Lefdal om vi ser pris/ytelse. Videoredigering har god nytte av rask CPU med mange kjerner (HT virker positivt), mye minne og gjerne et dedikert skjermkort om dette kan brukes sammen med programmet for raskere rendering. F.eks CUDA for nVidia kort. Den maskinen hos Komplett som i størst grad kan sammnelignes er Gamer i20 (linken din viser nemlig alle Komplett ferdigbygde PC-er). Den har samme CPU, et noe bedre skjermkort (spiller muligens ikke så stor rolle her hvor spill ikke er så viktig), noe bedre kjøleløsning og samme mengde minne. Dog har den en 120 GB SSD - men det er også eneste lagring, noe som ikke holder langt til video. Uten tastatur kommer den på 8 325,-, dvs ca 1 000 kr dyrere. Dellmaskinen har innebygd trådløst kort etter det jeg ser og noe bedre supportvilkår (1 års premium). Justerer man Komplettmaskina ved å ta bort bedre kjøling, og erstatte SSD med 2 TB HD så blir prisforskjellen ca 600 kr. Dvs du har nesten råd til å kjøpe en 120 GB SSD i tillegg på Dellmaskina. Dog er det en fordel hos Komplett at man kan konfigurere maskinen i større grad, dog med en høyere pris som resultat. Personlig hadde jeg nok helst rekonfigurert Komplett i20, dvs endret konfigureringen. Det jeg hadde gjort er: Økt minnemengde fra 8 til 16 GiB. Videoredigering liker minne. Muligens gått ned på skjermkort fra GTX 660ti til GTX 650 (det er ikke sikkert du får særlig nytte av skjermkortet til rendering av videoer - det avhenger nemlig av programvaren/versjon). Lagt til en 2 TB (eller større harddisk) - noe du uansett må på denne. Jeg ville ha beholdt kjøleløsningen, men muligens byttet kabinett til et mer stilrent et. Litt avhengig av hva du bytter rundt på så vil prisen bli fra 8 300 - 9 700 kr. Lenke til kommentar
Www22 Skrevet 28. april 2013 Forfatter Del Skrevet 28. april 2013 Beklager linken til komplett. Det var i20 jeg tenkte på ja. Takk for utfyllende og godt svar. Her var mange gode tips Lenke til kommentar
arthon Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Jeg ville definitivt konfigurert Komplett PCn. Når du skal bruke den for video redigering er det fler "fallgruver" du burde unngå. Fra standard oppsettet på konfigurerings listen så ville jeg forandre følgende: Kabinett; Fractal design for stillhet. Prosessorer; i7 Hovedkort; MSI eller Asus kort som har minimum 2 x SATA-600 - kontakt(er) og USB-3.0. DDR3 minne; minimum 4x 4GB. Bedre med 2x8GB så du ikke bruker alle RAM sporene og blokkerer utvidelse senere. (bare ett mulig valg i den listen) Skjermkort; regn med å bytte til et bedre kort senere når 4K monitorer kommer. CPU med Intel HD Graphics 4000 har prosseserings støtte i flere redigerings programmer. Harddisk / SSD; Samsung SSD 840 Series 120GB som system/programdisk (lønner seg både for hurtighet ved video redigering og oppstart tid for maskinen) 2 x WD Desktop Blue 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB, 7200RPM for lagring/Lagring + Backup, kjøp flere etterhvert du trenger mer plass (billigste jeg fant i listen. Sikkert andre som egner seg også). Bruk Microsoft gratis SyncToy for å automatisk backe opp disken. Da kommer maskinen på ca.9766.- Lenke til kommentar
Www22 Skrevet 28. april 2013 Forfatter Del Skrevet 28. april 2013 Det er notert. Takk for gode svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå